נוגדי-דיכאון

שימוש מחוץ להתוויה של נוגדי דיכאון ברפואה ראשונית בקנדה

מחקר קנדי מצא, כי כאשר רופאי משפחה רושמי נוגדי דיכאון לשימוש מחוץ להתוויה (Off label), התוויות אלו לרוב אינן נתמכות בראיות מדעיות חזקות; עם זאת, לעתים קרובות תרופה אחרת מאותו הסוג כן נתמכת בראיות חזקות עבור ההתוויה הנרשמת

05.03.2017, 06:51
תרופות, גלולות (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש בוצע במטרה לבחון שימוש מחוץ להתוויה (Off label) בנוגדי דיכאון ברפואה ראשונית' ולקבוע את הרמה של העדויות המדעות לשימוש זה.

המחקר היה מחקר תיאורי של מרשמים לנוגדי דיכאון שנרשמו על ידי רופאים ורופאות במסגרת רפואה ראשונית, על בסיס מאגר מרשמים אלקטרוני, ממרפאות ראשוניות בתוך וסביב שתי מרכזיים עירוניים גדולים בקנדה. במחקר נכללו מטופלים בגיל 18 ומעלה שביקרו במרפאה שהשתתפה במחקר בין ינואר 2003 לספטמבר 2015, ושנרשמו להם נוגדי דיכאון במערכת המרשמים האלקטרונית.

התוצא הראשוני שנמדד היה השכיחות של שימוש מחוץ להתוויה בנוגדי דיכאון על פי סוג (Class) ותרופה ספציפית. מתוך כל המרשמים מחוץ להתוויה לנוגדי דיכאון, נבדק שיעור המרשמים בכל אחת מהקטגוריות הבאות: ראיות חזקות התומכות בשימוש בתרופה הנרשמת להתוויה הנוכחית; חוסר ראיות חזקות לתרופה הנרשמת אבל ראיות חזקות לשימוש בתרופה אחרת מאותו הסוג עבור ההתוויה הנוכחית; חוסר ראיות חזקות התומכות בשימוש בתרופה הנרשמת ובכל התרופות מאותו הסוג עבור ההתוויה הנוכחית.

106,850 מרשמים לנוגדי דיכאון נכתבו על ידי 174 רופאים עבור 20,920 מטופלים. על פי הסוג, נוגדי דיכאון טרי-ציקליים היה הסוג השכיח ביותר בשימוש מחוץ להתוויה (81.4%; 95%CIי77.3%-85.5%), בעיקר בשל שיעור גבוה של רישום Amitriptylineי(93%; 89.6%-95.7%).

שימוש ב Trazodone עבור הפרעות שינה היה השימוש הנפוץ ביותר מחוץ להתוויה בנוגדי דיכאון, שהיה אחראי ל-26.2% (21.9%-30.4%) מכל המרשמים מחוץ להתוויה. עבור 15.9% (13.0%-19.3%) מכל המרשמים מחוץ להתוויה, התרופה הנרשמת נתמכה בראיות מדעיות עבור ההתוויה הנרשמת. עבור 39.6% (35.7%-43.2%) מכל המרשמים מחוץ להתוויה, התרופה הנרשמת לא נתמכה בראיות חזקות אבל תרופה נוגדת דיכאון אחרת מאותו הסוג הייתה בעלת ראיות חזקות עבור ההתוויה הנרשמת. עבור שאר 44.6% (40.2%-49.0%) מכל המרשמים מחוץ להתוויה, גם התרופה הנרשמת וגם כל תרופה אחרת מאותו הסוג לא נתמכה בראיות חזקות עבור ההתוויה הנרשמת.

מסקנת החוקרים הייתה, כי כאשר רופאי רפואה ראשונית רושמים נוגדי דיכאון מחוץ להתוויה, התוויות אלו לרוב אינן נתמכות בראיות מדעיות חזקות, אבל לעתים קרובות תרופה אחרת מאותו הסוג כן נתמכת בראיות חזקות עבור ההתוויה הנרשמת. ישנו צורך ליצור ולספק לרופאים את הראיות עבור שימוש מחוץ להתוויה בנוגדי דיכאון על מנת לשפר החלטות ומרשמים.

מקור:
Wong Jenna, Motulsky Aude, Abrahamowicz Michal, Eguale Tewodros, Buckeridge David L, Tamblyn Robyn et al. Off-label indications for antidepressants in primary care: descriptive study of prescriptions from an indication based electronic prescribing system BMJ 2017; 356 :j603

נושאים קשורים:  נוגדי-דיכאון,  טרי ציקליים,  TCA,  off label,  מחקרים
תגובות