דביגטרן

Radiofrequency Ablation: יותר דימומים ואירועים טרומבואמבוליים עם דביגטרן בחולי פרפור פרוזדורים

מחקר תצפיתי שבחן את שיעור הסיבוכים בביצוע radiofrequency ablation כטיפול בפרפור פרוזדורים בשילוב טיפול דביגטרן לעומת וארפרין מצא כי שיעור הסיבוכים, ובעיקר אירועי הדמם, גבוה יותר בטיפול בדביגטרן

20.02.2012, 12:16

radiofrequency catheter ablation הוא טיפול מקובל לפרפור פרוזדורים סימפטומטי, לאחר כישלון טיפול בתרופות אנטיאריתמיות. מדובר בפרוצדורה מסובכת מבחינה טכנית, הכרוכה בשיעור קטן אך משמעותי של סיבוכים, וביניהם אירועי דמם ואירועים טרומבואמבוליים (ככל הנראה עקב הגברה של המצב הפרו-טרומבוטי הקיים בעלייה השמאלית בשל דלקת, פגיעה באנדותל והצטלקות). לפיכך יש לבצע את הטיפול בשילוב טיפול נוגד קרישה. הטיפול נוגד הקרישה האופטימלי שנוי במחלוקת ואינו אחיד במרכזים רפואיים שונים. הודגם כי המשך טיפול בווארפרין עם INR בטווח שבין 2–3 הוא אפשרות בטוחה.

דביגטרן (dabigatran) הוא מעכב ישיר של thrombin, אשר אושר לשימוש כטיפול למניעת שבץ בקרב הסובלים מפרפור פרוזדורים. מחקר זה נועד להעריך את מידת הבטיחות של ביצוע radiofrequency ablation בשילוב טיפול בדביגטרן.

פרפור פרוזדורים (אילוסטרציה)

פרפור פרוזדורים (אילוסטרציה)

מדובר במחקר תצפיתי שכלל כמה מרכזים רפואיים. נבחנו 145 מטופלים שעברו radiofrequency ablation בשילוב טיפול בדביגטרן (הטיפול הופסק בבוקר לפני הפעולה הפולשנית, וחודש שלוש שעות אחרי עצירת הדימום). הם הושוו ל-145 מטופלים מותאמים מבחינת נתוני הבסיס שנבחרו מקרב מטופלים שעברו radiofrequency ablation בשילוב טיפול רציף בווארפרין (שהמשיכו בטיפול עד ערב טרם הפעולה). טיפול בהפרין ניתן למשתתפי שתי הקבוצות תוך כדי ביצוע הפעולה. הגיל הממוצע של המשתתפים היה 60 שנה ו-79% מהם היו גברים.

בסה"כ סבלו מסיבוכים 32 מטופלים (11%). 3 מטופלים בקבוצת דביגטרן סבלו מסיבוכים טרומבואמבוליים (בכולם הסימפטומים הנוירולוגיים חלפו תוך 30 יום לכל היותר), ואף אחד מהמטופלים בקבוצת הווארפרין לא סבל מסיבוכים אלו (P=0.25).

שיעור אירועי הדמם החמורים היה גבוה יותר באופן משמעותי בקבוצת הדביגטרן מאשר בקבוצת הווארפרין (שיעור של 6% לעומת 1%, p=0.019). גם שיעור הדימומים הכולל היה גבוה יותר בקבוצת הדביגטרן (שיעור של 14% לעומת 6%, p=0.031). במודל רב משתנים נמצא כי טיפול בדביגטרן כרוך בסיכון מוגבר לדימומים או לאירועים טרומבואמבוליים, בהשוואה לטיפול בווארפרין (סיכון יחסי 2.76, 95%CI 1.22-6.25, p=0.01).

Dr. Dhanunjaya Lakkireddy  מאוניברסיטת קנזס, מובילת המחקר, מסרה לאתר theheart.com כי מדובר במחקר תצפיתי בקנה מידה קטן, וכי יש צורך במחקרים מבוקרים אקראית בקנה מידה גדול יותר על מנת לאשר את התוצאות. כמו כן הוסיפה כי ייתכן שהפסקת הטיפול בדביגטרן בבוקר הפעולה הפולשנית אינה מספקת, שכן משך מחצית החיים של דביגטרן הוא 14–17 שעות, ואולי הפסקת הטיפול 24 שעות לפני הפעולה הפולשנית (כנהוג לגבי פעולות פולשניות אחרות כגון השתלת קוצב) הייתה מביאה לשיעור אירועי דמם נמוך יותר, בעיקר בהתחשב בהשפעה הפרמקודינמית החופפת של הפרין (שניתן תוך כדי הפעולה) ודביגטרן.

במאמר מערכת שליווה את פרסום המחקר כתב ד"ר ברדלי נייט מאוניברסיטת Northwestern בשיקגו כי לרוב radiofrequency ablation מבוצע תוך נקיטת אמצעים נרחבים למניעת סיבוכים טרומבואמבוליים (כגון בדיקת אקוקרדיוגרפיה על מנת לשלול קרישי דם בעלייה טרם ביצוע הפעולה, שטיפה של הצנתרים וטיפול נוגד קרישה). בקרב מטופלים בווארפרין מופסק בדרך כלל הטיפול לפני ביצוע הפעולה, והם מועברים לטיפול בהפרין (או LMW heparin).

מחקרים שבוצעו לאחרונה העלו את האפשרות לביצוע הפעולה בשילוב טיפול רציף בווארפרין, אולם זו לא דרך הפעולה הנפוצה ביותר. הוא מסכם כי לא מומלץ לבצע radiofrequency ablation תוך טיפול רציף בדביגטרן כפי שבוצע במחקר זה, אולם ייתכן כי גישה אחרת תביא לתוצאות טובות יותר, ויש להמשיך לבחון את האפשרויות לניצול יתרונות הטיפול בדביגטרן.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Lakkireddy et al.;Feasibility and Safety of Dabigatran Versus Warfarin for Periprocedural Anticoagulation in Patients Undergoing Radiofrequency Ablation for Atrial Fibrillation: Results From a Multicenter Prospective Registry, Journal of the American College of Cardiology 2012 Jan 24. [Epub ahead of print]

Michael O'Riordan, More bleeding, thromboembolic events with dabigatran in AF ablation, theheart.com, February 8 2012

נושאים קשורים:  דביגטרן,  ווארפרין,  radiofrequency ablation,  מחקרים
תגובות