הודעות הוועד

קריאה לציבור: אבחון מוקדם של מפרצת בטנית מציל חיים

בדיקת אולטרסאונד תקינה תציל את חייהם של מאות אנשים בארץ

29.02.2012, 15:06

איגוד רופאי המשפחה, איגוד כירורגים כלי דם וההסתדרות הרפואית בישראל קוראים לרופאי המשפחה לבצע בדיקת אולטרסאונד לגילוי מפרצת בטנית אצל גברים בני 65-74 ואצל נשים בקבוצות סיכון.

בכנס של איגוד כירורגיית כלי הדם בישראל שהתקיים, יצאה קריאה לציבור לעבור בדיקה לגילוי מוקדם של המחלה בקרב אוכלוסיית הסיכון.

בדיקת אולטרה סאונד

בדיקת אולטרה סאונד (אילוסטרציה)

מפרצת בטנית (אב העורקים הבטני המכונה ותין, או באנגלית – אאורטה) נחשבת למחלה מסוכנת במיוחד. במרבית המקרים היא מתגלה באקראי, ללא סימנים מקדימים ולא פעם מסתמנת לראשונה כקרע של אבי העורקים בבטן, דמם ומוות. לא בכדי אישרו הרשויות האמריקאיות בינואר 2007 את כניסתה לתוקף של חוק חדש במימון חברות הביטוח הרפואי, המחייבת סריקה של אוכלוסיית הסיכון לגילוי מוקדם של המחלה על ידי בדיקת על-קול (אולטרסאונד) בטנית, חד-פעמית. מדובר בתכנית לאומית המאפשרת למאות אלפי אנשים הנמצאים בקבוצות הסיכון לעבור ללא תשלום את תהליך האבחון הלא-פולשני ולהציל את חייהם.

איגוד רופאי המשפחה בישראל וההסתדרות הרפואית גיבשו כוח משימה ישראלי בנושא: "קידום בריאות ורפואה מונעת" בו יצאה הנחיה לרופאי המשפחה כבר בשנת 2008, לבצע בדיקת אולטרסאונד חד פעמית לגברים בני 65-74 אשר עישנו לפחות 100 סיגריות במהלך חייהם.

מפרצת אאורטה מתפתחת כאשר קיימת חולשה בדופן אבי העורקים (אאורטה), במרבית מהמקרים מדובר בחלק הבטני, שעלולה להוביל להתרחבות העורק, לקרע ולדימום מסכן חיים ללא סימנים מקדימים. קיימות שתי שיטות טיפול מקובלות: האחת- ניתוח בטני פתוח והחלפת הקטע העורקי המורחב; השנייה- פעולה זעיר-פולשנית, דמויית צנתור, קלה וחדשנית יותר, של השתלת סטנט גרפט בתוך אבי העורקים.

בקבוצות הסיכון ללקות במפרצת בטנית נכללים: גברים מעל גיל 65, מעשנים בהווה או בעבר, קרובי משפחה של אנשים עם מפרצת אאורטה, חולי לב וחולי טרשת העורקים.

ניתן לגלות מפרצת אאורטה בטנית לפני שיופיע סיבוך קטלני בקלות רבה על ידי בדיקת אולטרסאונד בודדת, פשוטה ולא פולשנית. ואכן נוכח ההכרה שמדובר באבחון חסר במספר מדינות מערביות, כולל ארה"ב ואנגליה, הונהגה תכנית לאומית לגלוי מוקדם של מפרצות אאורטה בקרב האוכלוסייה.

חשיבות הגילוי המוקדם

סיכויי ההישרדות במקרי קרע וניתוח דחוף קטנים ביותר, עד כ-90% תמותה ורק 10% הישרדות. לעומת זאת סיכויי ההישרדות בטיפול אלקטיבי ומתוכנן הם 95-99%. לכן הצורך בזיהוי מוקדם וטיפול אלקטיבי הינו צורך חיוני המציל חיים.

ההערכה היא כי בישראל כ - 10,000 איש נמצאים בסיכון לפתח מפרצת בטנית. ברוב המקרים מדובר במפרצת שממדיה קטנים ולא מדאיגים שאינה דורשת טיפול אלא מעקב בלבד. בין הלוקים במפרצות צפוי שתידרש התייחסות בכ- 1000 מקרים, כאשר בפועל, פחות מ - 400 מקרים של מפרצת אאורטה מטופלים באופן אלקטיבי מדי שנה, ומאות חולים אינם מאובחנים. בדיקות סקר לגילוי מוקדם של מפרצת בטנית, באמצעות בדיקת אולטרסאונד חד-פעמית, עשויות להציל את חייהם של מאות חולים בשנה בישראל.

הגורמים אליהם יש לשים לב לגבי הימצאות מטופליכם בקבוצת הסיכון למפרצת בטנית:

גבר מעל גיל 65;
אישה מעל גיל 65 עם היסטוריה משפחתית;
היסטוריה של עישון.

גורמים שמגבירים את הסיכון:

מחלת לב כלילית;
מחלת כלי דם וטרשת עורקים;
יתר לחץ דם.

על אנשים המשתייכים לקבוצות סיכון לשקול פנייה לרופא המשפחה ולבקש בדיקת אולטראסאונד לגילוי מוקדם של מפרצת אאורטה בטנית.

בדיקת אולטרסאונד תקינה אחת שוללת במרבית המקרים את האפשרות להתפתחות מפרצת גם בהמשך, ולפיכך מדובר בבדיקה בודדת.

דמי החברות השנתיים באיגוד הועלו ועומדים על 250 ש"ח לשנה.

נושאים קשורים:  הודעות הוועד
תגובות
אלי יעקובי
03.05.2014, 09:46

היי נכון טוב לדבר ולקבל מודעות ציבורית למיקרה זה גם אצלי התגלה רק במיקרה כתוצאה מצילום c.t רק ההמתנה עד הניתוח מייאשת מאוד.
בבדיקה נימצאה מפרצת בגודל 7 ס״ מ כמה שזה בסיכון גבוה אישהוא את הניתוח בשבוע בגלל יום העצמאות נקווה לטוב ושיגיע יום רביעי נהיה אחרי זה .
תודה רבה על ההסברים בדף במיקרה .
יעקובי אלימלך

מירי
05.05.2014, 12:07

שלום רב, לאבי בן ה-87 חולה בפרקינסון. יש מפרצת בגודל 5 ס"מ. המפרצת קיימת כבר 4 שנים בערך . הוא סובל מקשיי הליכה וכאבים בגוף. נאמר לי בזמנו שיהיה עליו לעבור ניתוח להצרות המפרצת. האם הניתוח יתאים לאבי.
בבקשה אשמח לקבל תשובה בהקדם.