קטרקט

רפואת עיניים וטרינרית – ממצאים בעדר של סוסי פוני מסוג Exmoor

רפואת העיניים הווטרינרית כיום היא מתקדמת ביותר, הן מהפן הקליני והן מהפן המחקרי. בסדרת דו"חות ננסה לפתוח צוהר לעולם לא מוכר זה, שיכול לשפוך אור על רפואת העיניים וחקר העין בכלל. בדו"ח זה - אבחון פתולוגיות עיניות בסוסי פוני מסוג Exmoor, חלקן גנטיות/תורשתיות

14.05.2012, 09:29

מגוון של פתולוגיות עיניות, כולל פתולוגיות מולדות, מורשות ונרכשות תוארו בסוסים. בין היתר תוארו פתולוגיות של גלגל העין, העפעפיים, מערכת ניקוז הדמעות, הקרנית, הענבייה, העדשה והרשתית. נמצא כי 6% מסך הפתולוגיות המולדות בסוסים הן פתולוגיות בעיניים. קטרקט מולד הוא הפתולוגיה השכיחה ביותר. פתולוגיות עיניות מורשות תוארו בכמה סוגי סוסים, כולל Rocky Mountain, Kentucky Mountain, Appaloosa, Belgian, Miniature, Morgan, Mountain Pleasure, Quaterhorse, Shetland, horoughbred, וסוסים מסוג Icelandic. עד כה לא תוארו פתולוגיות עיניות בסוסי פוני מסוג Exmoor. גזע פרימיטיבי זה נחשב שריד ואף סמן אבולוציוני. כיום ניתן למצוא כ-500 סוסי פוני חופשיים ב- Exmoor (בריטניה) ועוד נוספים, מבויתים לצורך נשיאת משאות ו/או רכיבת פנאי, במקומות נוספים בעולם.

מטרת מחקר זה הייתה לאפיין את הפתולוגיות העיניות בעדר של סוסי פוני מסוג Exmoor באונטריו, קנדה, ולזהות, במקרים הרלוונטיים, את אופן התורשה של אותן פתולוגיות.

נבדקו במסגרת המחקר 30 סוסי פוני מסוג Exmoor. כל הסוסים עברו בדיקת עיניים מקיפה, שכללה בדיקה במנורת סדק ובדיקה אופטלמוסקופית ישירה ולא ישירה (לאחר הרחבת אישונים). לאחר רישום הנתונים מהבדיקה בוצעה אנליזה גנטית לצורך אפיון ומציאת קשר לתבניות תורשה.

נבדקו 28 סוסי פוני גזעיים ושני סוסי פוני בני כלאיים בטווח גילים של 14 יום עד 31 שנים. הממצא השכיח ביותר היה גבה בולטת מעל העין. ממצאים בבדיקה העלו את האבחנות הבאות: סרקואיד של העפעף, נבוס של הקשתית, Mittendorf’s dot, עורק היאלואידי שאריתי, עכירויות בזגוגית, מקרובלפרון, ממברנות שאריתיות במפתח האישון, היפופלזיה של הקשתית, קטרקט, היפופלזיה של הרשתית או של הכורואיד וקולובומה של עצב הראייה. הממצא השכיח ביותר היה קטרקט, והוא נמצא בעיקר בנקבות. בדיקות שושלת יוחסין העלו כי קיים קשר תורשתי תלוי מין להתפתחות קטרקט בסוסי פוני מסוג Exmoor.

זהו המחקר הראשון שתיאר פתולוגיות עיניות בסוסי פוני מסוג Exmoor וכלל גם אנליזה גנטית.

ערך: ד"ר דידי פביאן

מקור:

Ocular anomalies in a herd of Exmoor ponies in Canada. Pinard CL et al., Vet Ophthalmol. 2011 Mar;14(2):100-8. doi: 10.1111/j.1463-5224.2010.00847.x.

נושאים קשורים:  קטרקט,  רפואת עיניים וטרינרית,  מחקרים
תגובות