דלקת ריאות

בנזודיאזפינים מגדילים את הסיכון לדלקת ריאות

במחקר מסוג nested case control שנערך בבריטניה נמצא קשר בין נטילת תרופות מקבוצת הבנזודיאזפינים לבין סיכון מוגבר לדלקת ריאות ולתמותה עקב דלקת ריאות

30.12.2012, 09:42

תרופות מקבוצת הבנזודיאזפינים נמצאות בשימוש שכיח וניטלות על ידי כ-2% מהאוכלוסייה ועד 10% מהקשישים בבריטניה ובארה"ב. הבנזודיאזפינים פועלים באמצעות הפעלת רצפטורי GABA-A במוח. מחקרים קודמים העלו אפשרות לקשר בין נטילת בנזודיאזפינים לבין עלייה בסיכון לזיהומים.

מחקר זה הוא מחקר מסוג nested case control ונבחן בו הקשר בין טיפול בבנזודיאזפינים לבין הסיכון לדלקת ריאות ולתמותה עקב דלקת ריאות. המשתתפים אותרו מתוך בסיס נתונים גדול הכולל נתונים לגבי מטופלים רבים בבריטניה (The Health Improvement Network – THIN – database). תחילה אותרו משתתפים בקבוצת המחקר, מכל הגילים, שנרשמה לגביהם אבחנה של דלקת ריאות (אבחנה ראשונה בלבד). בהמשך, עבור כל משתתף בקבוצת המחקר אותרו שישה משתתפים ללא אבחנה כזו, מותאמים מבחינת הגיל, המין והמרפאה שבה טופלו.

צילום עורקי הריאה בעזרת טומוגרפיה ממוחשבת (CTPA). מקור: ויקיפדיה

צילום עורקי הריאה בעזרת טומוגרפיה ממוחשבת (CTPA). מקור: ויקיפדיה

המחקר כלל 4,964 משתתפים בקבוצת המחקר ו-29,697 משתתפים בקבוצת הביקורת. לאחר שהובאו בחשבון עישון, מחלות ריאה, מדד קיפוח חברתי, אבחנה של דיכאון או פסיכוזה, Charlson comorbidity index התקפי לב ואירועים קודמים של דלקת ריאות, נמצא קשר מובהק בין שימוש בבנזודיאזפינים לבין סיכון מוגבר לדלקת ריאות (adjusted OR 1.54, 95%CI 1.42-1.67). מרשמים לתרופות diazepam, lorazepam ו-temazepam, אך לא chlordiazepoxide נמצאו קשורים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות. גם מרשמים ל-zopiclone, תרופה שאינה שייכת לקבוצת הבנזודיאזפינים, אך פועלת גם היא על רצפטורי GABA-A, נמצאו קשורים בסיכון מוגבר.

בהמשך נבחן הקשר בין טיפול בבנזודיאזפינים לתמותה עקב דלקת ריאות בטווח קצר (30 יום לאחר האבחנה) ובטווח ארוך (חציון משך המעקב – 2.8 שנים). טיפול בבנזודיאזפינים במהלך 30 או 90 יום טרם האבחנה נמצא קשור בסיכון מוגבר לתמותה בטווח הקצר. טיפול בבנזודיאזפינים במועד כלשהו בעבר נמצא קשור בסיכון מוגבר לתמותה בטווח הארוך.

החוקרים מסכמים כי על פי התוצאות שימוש בבנזודיאזפינים עלול להגביר את הסיכון לדלקת ריאות ולתמותה עקב דלקת ריאות. דרושים מחקרים נוספים על מנת לבחון את בטיחות הטיפול בתרופות אלו, בהקשר של סיכון לזיהומים.

ערכה: ד"ר ורד פרכטר
מקור:

Obiora et al.; The impact of benzodiazepines on occurrence of pneumonia and mortality from pneumonia: a nested case-control and survival analysis in a population-based cohort, Thorax. 2012 Dec 5. [Epub ahead of print]

נושאים קשורים:  דלקת ריאות,  בנזודיאזפינים,  מחקרים
תגובות