חדשות

משרדי הממשלה יגישו הצעת חוק בנוגע לקנביס רפואי בתוך 45 יום

ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה לא להצביע על הצעה לפיה רופאי משפחה יורשו לרשום קנביס; משרדי הממשלה יגבשו חוק חדש

ועדת השרים לענייני חקיקה החליטה היום (א') בתום דיון סוער כי משרד הבריאות בשיתוף משרדי החקלאות וביטחון הפנים יגישו לוועדה בתוך 45 יום הצעת חוק חדשה, מטעם הממשלה, בנושא השימוש בקנביס רפואי. הוועדה החליטה שלא להצביע על הצעת החוק בנושא זה שהגישו הח"כים חיים כץ ומשה פייגלין (ליכוד).

שרת המשפטים, ציפי לבני (צילום: פלאש 90)

שרת המשפטים, ציפי לבני (צילום: פלאש 90)

שרת הבריאות יעל גרמן וההסתדרות הרפואית מתנגדים להצעת החוק כפי שהוגשה לדיון בוועדה. ההצעה שנדחתה תומכת בהרחבת מתן היתר לשימוש בקנביס, כך שכל רופא משפחה יוכל לרשום קנביס למטופליו.

איגוד רופאי המשפחה הצטרף גם הוא להתנגדות להצעת החוק כפי שהוגשה לוועדה. יו"ר האיגוד פרופסור שלמה וינקר אמר, כי "הרוב המכריע של העול יוטל על הרופאים המומחים ברפואת משפחה. כבר כיום הם נאלצים להתמודד עם דרישות מטופלים לקבלת היתר לקנאביס רפואי למרות שאינם מורשים לכך. הרופאים נתקלים לא פעם בלחצים בלתי סבירים המופעלים עליהם בנידון, לעיתים עד  אלימות פיזית ומילולית. ההצעה תביא להחמרת מצב הביטחון האישי של הצוות הרפואי במרפאות".

בסוף השבוע שיגר יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל, ד"ר ליאוניד אידלמן, מכתב לשרת המשפטים, ציפי לבני, בו הוא מבהיר כי ההסתדרות הרפואית "מתנגדת נחרצות להצעת החוק" שתאפשר גם לרופאי משפחה לספק מרשם לקנביס רפואי.

במכתבו ציין ד"ר אידלמן, כי "קנביס מוגדר כיום במדינת ישראל על פי הדין כ'סם מסוכן'. עקב כך, השימוש בו מוגבל למקרים מיוחדים, בהם לא נמצא פתרון אחר וטוב יותר לחולה, ורק לאחר שמוצו כל האפשרויות הטיפוליות האחרות. הסמכות לאישור של טיפול באמצעות הקנביס נתונה בידי קבוצה מוגבלת של רופאים במרכזים רפואיים".

"הידע הרפואי הקיים טרם מאפשר להרחיב את הסמכות לרשום קנביס לכל רופא מומחה בישראל", מציינת הר"י, "גם בספרות הרפואית עדיין קיים פולמוס בשאלה אם מדובר בתרופה. אין כיום סטנדרטיזציה ברורה באשר למינון, הריכוז או דרך מתן הקנביס. יתר על כן, הוא איננו רשום כתרופה במדינת ישראל. יעילות השימוש ובטיחותו ברוב המטרות הרפואיות טרם הוכחו".

"יתרה מזאת, ההצעה מתייחסת באופן פרטני גם לרופאי המשפחה הנאלצים להתמודד, כבר היום, עם דרישות שמציגים מטופלים רבים לקבלת היתר לשימוש בקנביס כ'תרופת פלא' המחליפה את כל התרופות האחרות. מצג זה איננו נכון. לא פעם נתקלים רופאי המשפחה בלחצים בלתי סבירים המופעלים עליהם, לעתים עד כדי הפעלת אלימות מילולית ופיזית נגדם, וזאת כדי לאלצם לרשום קנביס רפואי. זהו מצב בלתי נסבל, אשר ההצעה שבנדון רק תביא להחמרתו", הוסיף יו"ר הר"י במכתבו לשרת המשפטים.

ד"ר אידלמן הדגיש עוד: "אנחנו נמצאים כיום בעיצומו של דיון רפואי וציבורי נוקב באשר לנחיצות השימוש בקנביס הרפואי, הגדרת המצבים המתאימים לכך ואופן השימוש בו. הצעת חוק זו מבקשת לעשות קפיצת נחשון מסוכנת ולהפוך את הקנביס הרפואי למצרך זמין וקל, תוך סיכון ציבור המטופלים, אשר לא יקבלו טיפול מתאים וטוב יותר. מדובר גם בסיכון בריאות הציבור וכן בסיכון הרופאים עצמם".

כיום מורשים 21 רופאים, בעלי אישור ממשרד הבריאות, לרשום קנביס לשימוש רפואי.

שרת הבריאות יעל גרמן הביעה גם היא התנגדות להצעת החוק, בין השאר מפני החשש שיופעלו לחצים על רופאים לרשום קנביס גם למי שאינו זקוק לכך מסיבות רפואיות. בראיון לאתר "וואלה" אמרה גרמן כי מדובר במהלך חסר-אחריות, וכי רופאים עמם שוחחה היו "מבועתים מהמחשבה" שחוק כזה ייכנס לתוקף. עוד אמרה כי גם גורמי המקצוע במשרד הבריאות מתנגדים בתוקף להצעה.

נושאים קשורים:  חדשות,  קנביס,  שרת המשפטים,  שרת הבריאות,  ההסתדרות הרפואית בישראל
תגובות
דניאלה
21.10.2013, 18:59

כשהכנסת מחוקקת חוקים הקשורים בהחלטות רפואיות ומתערבת בנושאים לא לה, העשן מעל לקנביס מתבהר והולך, ורק התמימים או הטיפשים באמת, עודם מאמינים שהמאבק בנושא הזה שמנצל את סבלם של חולים קשים ומצוקותיהם באמת בא לדאוג לרווחתם.
הרי האינטרסים הם מעבר לחולה או הסובל , שכן עבורם די ב-21 הרופאים הקיימים, ואולי במחצית
אך אם הכוונה לדאוג לעלה ירוק בכל יד, אזי בוודאי שגם אם כל רופא יהיה רשאי לנפק מרשם, פתרון באופק לא נראה, רק בעיות רבות וחדשות

רופא בכיר
21.10.2013, 21:08

שלום חברים
לא מבין את הבדיחה הזאת .מאות רופאים מהתכומים השונים רושמים מרשמים על סמים שונים,באמת כבדים,אז מה הסיפור עם הקנביס?ברור כמו שמש ,שלאחר ההחלטת ונוהלים של מתן אישור של קנביס,אין שמץ של שיקול רפואי-הכל פוליטיקה
ומניפולציות.פחד מזליגה של קנביס לאכליסיה שלא זקוקה בו ,ואופיאטים לא זולגים לאותה אכלוסיה?הכל בולשיט.משרד הבריאות לא רוצה כאב ראש חדש ודר אדלמן תומך בו,איזה יופי.