חדשות

צוות ישראלי מפתח תרופה מבוססת חלבון לטיפול בסרטן הערמונית

ראש הצוות, ד"ר ניב פפו מאוניברסיטת בן גוריון, זכה לפני כשבועיים בפרס החוקר הצעיר המצטיין מטעם הקרן האמריקאית לחקר סרטן הערמונית

הקרן האמריקאית לסרטן הערמונית (PCF) העניקה לחוקר הישראלי ד"ר ניב פפו, מהמחלקה להנדסת ביו-טכנולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בבאר-שבע, את פרס החוקר הצעיר המצטיין, על מחקר שהוגדר כ"פורץ דרך" בזיהוי תאים סרטניים ועל הניסיון לפתח תרופה עתידית מבוססת חלבונים לטיפול בסרטן הערמונית. הפרס הוענק לד"ר פפו לפני כשבועיים, בכנס המדעי השנתי של הקרן, שנערך בוושינגטון.

מימין: ד"ר יהונתן סימונס, נשיא ומנכ"ל קרן סרטן הערמונית, ד"ר ניב פפו וד"ר הווארד סול, סגן נשיא והמדען הראשי של קרן סרטן הערמונית (צילום: יח"צ)

מימין: ד"ר יהונתן סימונס, נשיא ומנכ"ל קרן סרטן הערמונית, ד"ר ניב פפו וד"ר הווארד סול, סגן נשיא והמדען הראשי של קרן סרטן הערמונית (צילום: יח"צ)

ד"ר פפו וצוותו מפתחים חלבונים המבטיחים לסייע בתהליך האבחון והטיפול בסרטן הערמונית. מדובר במולקולות חדשות, שיוכלו להבחין בין תא סרטני לתא בריא. הבחנה זו תאפשר למנוע תופעות לוואי הנקשרות לטיפול הכימותרפי הניתן לחולי סרטן הערמונית. כיום, בשל העובדה כי טיפול זה תוקף גם תאים בריאים, נגרמות תופעות לוואי כמו נשירת שיער, בחילות והקאות.

הרעיון מאחורי הפיתוח העכשווי הוא שימוש בחלבונים מולטי-ספציפיים, שפעילותם תהיה ממוקדת למספר קולטנים על פני התא הסרטני. בדרך זו, ניתן יהיה גם לשפר את ההדמיה בעת האבחון. ד"ר פפו מסר, כי החלבונים יעברו הליך הנדסי כדי לעכב היווצרות כלי דם באזור הסרטני וכך עשויה להיבלם התפשטות הגידול הממאיר והגרורות, שהן סממן מובהק בסרטן הערמונית.

במסגרת הליך המכונה "Theranostics", יהיה ביכולתם של החלבונים המהונדסים לאבחן, לאתר תאי סרטן ולטפל בו-זמנית גם בגרורות. התרופה החלבונית, מסר ד"ר פפו, תשמש גם כסמן דיאגנוסטי ותתנקה מהגוף במהירות. כאשר תיועד לטיפול, היא תישאר בגוף כתרופה שניתן לשלוט בזמן שהותה. עוד מסר ד"ר פפו, כי יעדה של קבוצת המחקר שלו היא פיתוח דור חדש של תרופות וחומרי דימות גם לסוגי סרטן אחרים, אבל בשלב זה מתמקדת העבודה בסרטן הערמונית. כמו כן, עבודת הצוות מכוונת לתרגם את תוצרי המחקר ליישומים קליניים ולשפר תגובת החולים לטיפולים שהם מקבלים כעת.

באחרונה זכו ד"ר פפו וצוותו למענק מחקר של 1.65 מיליון יורו ל-5 שנים ממועצת המחקר האירופית על עבודתם.

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן הערמונית,  אוניברסיטת בן גוריון,  תרופה לסרטן,  חלבונים,  ד"ר ניב פפו
תגובות
שלום ניצן
24.04.2014, 23:10

כל הכבוד ישר כוח

זיידה יאירה
25.04.2014, 00:42

שלום רב!
אני מוכנה לעזור בהתנדבות !