חדשות

קריאה לממשלות העולם: הכפילו פי שלושה את המס על טבק וסיגריות

רופאים פירסמו את הקריאה הציבורית בכתב העת NEJM, "במטרה למנוע 200 מיליון מקרי מוות מסרטן ומחלות קנה הנשימה עד סוף המאה"

צוות רופאים וחוקרים מקנדה, ארה"ב ובריטניה פירסם בסוף השבוע קריאה לממשלות העולם להגדיל פי שלושה את המסים המוטלים על סיגריות – מה שיבטיח לפי חישוביהם הפחתה של שני שלישים במספר המעשנים וימנע 200 מיליון מקרי מוות מסרטן ריאות ומחלות קנה הנשימה עד סוף המאה. הקריאה פורסמה בכתב העת הרפואי NEJM.

במאמר שפירסמו הרופאים - מהמרכז למחקרי בריאות גלובליים בבית החולים "סנט מייקל", אוניברסיטת טורונטו ואוניברסיטת אוקספורד הבריטית - הודגש כי העלאה כה משמעותית במיסוי המוטל על מכירת הסיגריות, לצד צמצום הפער שבין מחירה של חפיסת סיגריות מהסוגים הזולים ביותר לעומת מותגים מהסוגים היקרים ביותר, אמורה לעודד יותר מעשנים לחדול מהרגלם או להתחיל בטיפולי גמילה. לפי כותבי המאמר, מעשני הסיגריות היקרות יותר לא ינסו לעבור לעישון סיגריות זולות, ומהלך דרסטי כזה עשוי להרתיע צעירים מלהתחיל לעשן.

הערכת צוות המחקר היא, שמהלכים אלו יהיו יעילים במיוחד במדינות שבהן ההכנסה לנפש נמוכה או בינונית, משום שבהן הסיגריות הזולות ביותר הן המבוקשות במיוחד. במדינות אלה נרשמת עלייה בשיעור המעשנים של סיגריות זולות באוכלוסייה. "אבל המהלך יהיה גם מאד אפקטיבי במדינות העשירות", ציין ראש צוות המחקר, פרופסור פראבהאט ג'יאה מאוניברסיטת טורונטו. הוא ציין לדוגמא את צרפת שבה, בעקבות העלאה משמעותית במס המוטל על הסיגריות, פחת ב-50% מספר המעשנים בין השנים 1990 ל-2005.

"אין מנוס מהמוות ומהמסים", ציטט פרופסור ג'יאה, "אבל זה לא צריך להיות סדר הדברים"."מס גבוה במיוחד על סיגריות ומוצרי טבק בכלל הוא המהלך ההתערבותי היעיל ביותר כדי להקטין את מספר המעשנים בעולם ולהאט את קצב הגידול של אוכלוסייה זאת. זה גם מה שירתיע את מעשני העתיד", אמר.

ארגון הבריאות העולמי ומליאת העצרת הכללית של האו"ם סימנו בשנה האחרונה יעד: להקטין את שכיחותה של תופעת העישון בעולם עד כדי שליש עד שנת 2025 ולהקטין עד אז את התמותה מסרטן וממחלות כרוניות אחרות הקשורות בעישון ב-25%.

עישון טבק גורם לכ-200,000 מקרי מוות מדי שנה בקרב אנשים עד גיל 70 בקנדה ובארה"ב (120,000 גברים, 80,000 נשים) - כולם עקב סרטן ריאות וקנה הנשימה. בדו"ח השנתי של מקרי המוות בישראל שפורסם בנובמבר צוין, כי 23.7% מכלל מקרי המוות מסרטן (10,228 מקרים) בשנה שעברה היו מקרי סרטן ריאות, הנגרם לרוב בגלל עישון.

על-פי הערכות המחקר החדש, הכפלה בלבד במחירי הסיגריות תמנע כ-70,000 מקרי מוות בארה"ב וקנדה בלבד – והממשלות יזכו בהכנסה נוספת כדי שיוכלו לנתבה לשיפורים במערכת הבריאות. על-פי החישוב שביצעו החוקרים, המיסוי המוגדל על סיגריות בארה"ב יוסיף לממשל הכנסות בסך 100 מיליארד דולר בשנה.

במחקר נמצא עוד, כי בעולם כולו חצי מיליארד ילדים ובגירים מתחת לגיל 35 נכללים כבר או יצטרפו בעתיד הקרוב לאוכלוסיית המעשנים, ועל-פי דפוסי ההתנהגות הקיימים עתה רק מעטים מהם יחדלו לעשן כאשר יהיה למעשה כבר מאוחר מדי מכדי להצילם. "מסיבה זאת נדרש מהלך דחוף של הממשלות למציאת דרכים לעצור אנשים אלו אפילו מלהתחיל לנסות לעשן, ולסייע למעשנים להפסיק", הוסיף פרופסור סר ריצ'רד פטו מבריטניה.

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן ריאות,  עישון,  NEJM,  מס על סיגריות
תגובות