חדשות

הר"י מותחת ביקורת על יוזמת משרד הכלכלה לבדיקת אישורי מחלה

לפי היוזמה, מעסיק יוכל לשלוח עובד לרופא מטעמו אם יתעורר חשד לגבי אמינות אישור מחלה שהציג; יו"ר הר"י: "אי-אמון ברופאים"

בכירי ההסתדרות הרפואית - היו"ר, ד"ר ליאוניד אידלמן וסגנו, יו"ר ארגון הרופאים בשירותי בריאות כללית, ד"ר משה קוסטינר - מתחו אתמול ביקורת קשה על יוזמת חקיקה חדשה שמנסה לקדם משרד הכלכלה, בראשות השר נפתלי בנט. בכוונת המשרד, כפי שנמסר אתמול (יום ב') בועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, לפרסם תקנות שיאפשרו למעסיק לשלוח עובד המציג לפניו אישור מחלה חתום בידי רופא לבדיקה נוספת, אצל רופא מטעמו, אם קיים חשד אצל המעסיק בדבר מהימנות האישור.

שר הכלכלה, נפתלי בנט (צילום: פלאש 90)

שר הכלכלה, נפתלי בנט (צילום: פלאש 90)

יוזמת החקיקה עוררה סערה גדולה כבר בדיון שנערך אתמול בכנסת. חברי הוועדה מתחו עליה ביקורת. ח"כ מיקי רוזנטל, בין השאר, אמר בפנותו לנציגי משרד הכלכלה שהגיעו לדיון: "יצאתם מדעתכם? אתם הופכים את כל הרופאים לשקרנים".

לדברי ד"ר אידלמן, "מדובר בהבעת אי-אמון שרירותית בציבור הרופאים במדינה. התיקון יאפשר למעסיק להטיל ספק בנכונות האישור, כאילו שיש רופאים העושים יד אחת עם המטופלים, במטרה להערים על המעסיק".

ד"ר קוסטינר  אמר לעיתון "ידיעות אחרונות": "התקנה המוצעת מבשרת עידן מסוכן של אי אמון בציבור הרופאים בישראל. בתקנה יש מסר שגוי ביחס לאמינותה של הרפואה וציבור הרופאים. יותר משיש כאן פגיעה במעמד הרופא, היא יוצרת מצב שבו נדרש רופא מטעם המעסיק להפוך על פיה קביעה מקצועית של עמיתו, ולהטיל ספק בממצאיו. בכך הוא נעשה לערכאת שיפוט על חבריו הרופאים. ובעיה נוספת: גם אם עובד יתבקש לחתום על הסכמה לבדיקה רפואית נוספת אצל רופא מטעם המעסיק, תעלה השאלה עד כמה ההסכמה הזו תקפה כאשר העובד נמצא למעשה תחת איום המעסיק להיחשב כשקרן. אסור להפוך את הרופאים לכלי נוסף בידי המעסיקים לשם בירור חשדות על התנהגות בלתי אמינה של עובדים".

משרד הכלכלה הגיש לוועדת הכנסת הצעה לתקנות העוסקות ב"חופשת מחלה של עובדים" ובהם השינויים המוצעים בהקשר לאישור הרפואי. על-פי התקנות המוצעות, באישור הרפואי שיגיש העובד לאחר שנעדר מהעבודה לא יצוין עוד אבחון המחלה שבה לקה. כמו כן מוצע, כי אם יתעורר ספק אצל המעסיק באשר לנכונות תעודת המחלה שהציג לפניו העובד, יוכל להפנות את העובד לבדיקה חוזרת, אצל רופא מטעמו של המעסיק, וזה יפסוק אם תעודת המחלה תקפה.

יו"ר הר"י הביע תמיכה בתקנות החדשות הקובעות כי אין לפרט באישור המחלה של העובד את מחלתו, משום שחשיפת המחלה מהווה פגיעה בפרטיות. "האם על המעסיק לדעת שעובדת שלו עברה הפלה? זה לא הגיוני", אמר ד"ר אידלמן.

עו"ד דבי ספיר-אליעזר, מהלשכה המשפטית של משרד הכלכלה, נימקה את הצורך בתקנות החדשות, ואמרה כי "מעסיקים רבים מתלוננים על כך שעובדים נוטלים חופשות על חשבון ימי מחלה ושהרופאים מעניקים תעודות מחלה גם אם המחלה לא מחייבת היעדרות". כבר כיום החוק מאפשר בדיקה חוזרת מטעם המעסיק, אולם רק במקרים שבהם תעודת המחלה ניתנת על ידי רופאים שאינם מטעם קופות החולים - למשל רופאים שמועסקים בידי חברות הביטוחים הפרטיים.

יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ, שהיה בין המתנגדים התקיפים ביותר ליוזמת משרד הכלכלה, אמר בדיון: "אם יש רמאויות, צריך לטפל בהן נקודתית. אני חושש שהתקנות מבקשות לפעול בדיוק באותה הדרך שבה לטענתכם נוטלים העובדים ימי מחלה: לקחת רופא מטעם, לשלם לו כסף, ולפתע כולם יהפכו להיות בריאים בדיוק כפי שהמעסיק רוצה".

עו"ד חן שמילו, שייצג את ההסתדרות הרפואית בדיון, אמרה: "רופא העושה משהו בניגוד לחוק ולאתיקה אפשר לטפל בו. אבל להביא רופא אחר שיתנגש בעמיתו? יש לכך משמעויות אתיות ומקצועיות קשות".

נושאים קשורים:  חדשות,  ועדת העבודה,  הרווחה והבריאות של הכנסת,  ההסתדרות הרפואית בישראל
תגובות
איליה
10.01.2014, 09:20

דווקא יש הגיון מסויים במהלך שכזה. אני רואה המון לקוחות של קופת החולים הבאים לבקש חופשת מחלה (ומקבלים!!!) כל שבוע-שבועיים, ואשר לא נראים חולים בכלל. הסיבות שונות: הלך ברוגז עם המעסיק, יש סידורים בבית או תכניות שלהם לא קיבל חופש ממעסיק, סטם רוצה לנוח, מתאצל ללכת לביטוח לאומי, לא מוכן לבחינות וכו'. בד"כ אלה האנשים שאף אחד לא יכול לפתר אותם בגלל קביעות. אני לא מאשים בזה דווקא את רופאי המשפחה - רובם המוחלט דווקא לא משלמים גרוש. אבל הם נתונים למכבש לחצים עצום הן מלקחו עצמו, והם (במקים מסויימות) מקרובי משפחתו. מספיק לאיים שיעזבו את הקופה, את הרופא המסויים, או יתלוננו עליו או יפגעו בו או ברכושו פיזית. כאשר טיפול בחיילים לא בתפקידי לוחם עבר לידי קופות החולים כמות "גימלים" קפצה פי כמה בין השאר בגלל שחייל יכול לבוא לרופא אזרחי בליווי הוריו אשר מפעילים לחץ על הרופא (בבסיס צבאי חייל נמצא לבד מול רופא). לעיתים קרובות גם לזה אין צורך, פשוט לרופא משפחה הרבה יותר קל לתת ללקוח אישור מחלה מאשר להסביר למה הוא לא יכול לעשות את זה - לוקח הרבה פחות זמן ועצבים. אני אישית מכיר רופא אשר בעצמו לוקח חופש מחלה כל פעם כאשר נראה לו שיום לפני כן עבד קשה מדי, אם יש תכניות בבית וכו' - יוצא שהוא יותר נמצא בחופשת מחלה מאשר בעבודה למרות שנראה בריא כמו שור.
ובמקרים כנ"ל רישום בתיק הוא דל מאד בדרך כלל - אני נתקלתי בביקורים רבים בהם היתה רשומה אבחנה, אישור מחלה וכלום חוץ מזה.
והמצב עלול ללהימשך כל עוד הרופאים הראשוניים לא נותנים דין וחשבון לאף אחד על דברים כנ"ל. ואולם אם ידעו שיש מישהוא שיכול לבדוק אותם ולדרוש מהם הסברים ו/או אפילו להעניש אותם על אישור מחלה לא מוצדקים - לפחות יתחילו לחשוב יותר בכובד ראש, יתחילו לנמק בתיקים את ההחלטות שלהם, ואני מאמין שכתוצאה מכך כמות החופשים תרד משמעותית.

זאב
10.01.2014, 10:30

נראה לי שאנחנו מסתובבים ליד אנשים מנותקים לגמרי מהמציאות חיים בעננים .זו אחת ההצעות ההזויות ביותר. ואם הרופא מטעם יחליט שהוא לא מאשר ? מי אמר שהוא צודק למה מי הוא? אם אני נותן אישור אז מי יכול לערער עליו אולי גם יחליט על הטיפול? ואם החולה זקוק סתם נפשית למנוחה כי לא סובל את הבוס הקרציה שלו ורוצה לנוח יומיים אז מה לא מגיע לו? כמובן שאם כל חודש הוא מבקש ומגזין אז אני בטוח שהרופאים לא הופכים את עצמם למכונת אישורים. אבל באמת הצעה הזויה לחלוטין

דר צביאלי
11.01.2014, 19:20

צודק משרד הכלכלה! מאז הונהג"אלתור" ע"י קופות החולים במגמה "לשפר את השירות" ניתנים ימי מחלה בכלל בלי לראות את החולה . אני מהמר ש80-90% מימי המחלה פשוט מוכתבים כמו שהם ע"י המטופלים. יחד עם זה , בשביל מה בכלל צריך תעודות מחלה? האם לא מאמינים לעובד שאמר "חליתי" לתקופה של כמה ימים? שונה הדבר בתעודות מחלה לתקופות ממושכות , בעקבות אשפוז או נכות. שם צריך יהיה תעודת מחלה מסודרת , ואפשר שזו תיכתב ע"י גוף נייטרלי , כדי שמערכת היחסים שבין המטופל לרופא המשפחה שלו לא תופרע.