חדשות

ועדת הבריאות של הכנסת לא אישרה לרוקחים לספק מרשמים חדשים

עם זאת, אושר לרוקחים לספק מרשמי-המשך לחולים כרוניים, בתנאים מסוימים; יו"ר הר"י: "שמח שהכירו כי אין תחליף לשיקול דעת רפואי"

ועדת הבריאות של הכנסת, בראשות ח"כ חיים כץ, סירבה לאשר היום (יום ב') חלק מתקנות חדשות שהגיש משרד הבריאות, שקבעו כי רוקחים יוכלו לספק מרשמים חדשים לחולים, במקרים כמו טיפול במיגרנה, נזלת אלרגית, אקנה או השמנת-יתר. בשלב זה, אישרה הוועדה רק חלק מהתקנות המוצעות, במסגרתו יורשו רוקחים לספק לחולים מרשמי-המשך בלבד, לתרופות כרוניות אותן רשם הרופא המטפל.

ההנחיות שאושרו, שייכנסו לתוקפן רק בעוד כחצי שנה, קובעות כי רק רוקח מורשה בעל ניסיון של חמש שנים לפחות, שיעבור הכשרה מיוחדת, יורשה לספק מרשמי-המשך. בין התרופות שאושרו לספק כמרשמי-המשך על ידי רוקח: תרופות לטיפול בפרקינסון, בסוכרת, בכאבי שרירים, בבעיות בתפקוד בלוטת התריס ותכשירים אורולוגיים שונים. עם זאת, הוועדה נענתה לבקשת ההסתדרות הרפואית - והוציאה מהרשימה תרופות פסיכיאטריות.

הוועדה קבעה עוד, כי הרוקח יקפיד לברר אם בתקופת נטילת תרופת-ההמשך חל שינוי מהותי במצבו של המטופל או שהתעוררו תופעות לוואי הדורשות בדיקת רופא, לפני חידוש המרשם. המרשם יינתן לתקופה שאיננה עולה על שישה חודשים מהמרשם המקורי שרשם הרופא. המטופל יהיה חייב להימצא במעקב רפואי.

הרוקח יספק למטופל את המרשם לאחר תשאול לגבי מצבו הרפואי והתרופתי, תוך שמירה קפדנית על פרטיותו. המרשם יינתן לחולה בלבד ולא למיופה-כוח מטעמו. על החולה יהיה לתת לרוקח מדי שנה הסכמה בכתב לצורך עיון בתיקו הרפואי. החולה יוכל לחזור בו בכל רגע נתון מהסכמה זו.

יו"ר הוועדה ח"כ כץ אמר בדיון: "החיפזון מהשטן . נתכנס שוב בעוד מספר חודשים לדון במתן מרשמים חדשים, לאחר שנבחן את יישום תקנות מרשמי-ההמשך. משרד הבריאות פוגע במעמד הרופאים. רוקח, עם כל ההערכה הרבה, איננו רופא". ח"כ כץ הוסיף: "מגמת משרד הבריאות להכניס למערכת עוזרי-רופא שאינם בעלי השכלה רחבה, עלולה לפגוע בחולים".

מנהל אגף הרוקחות במשרד הבריאות, ד"ר אייל שוורצברג, מחה על ההחלטה שלא לאשר חלק מהתקנות, ואמר כי "מדובר בסך הכול בתרופות פשוטות שניתנות על ידי רוקחים במדינות רבות בעולם".

ד"ר ליאוניד אידלמן, יו"ר ההסתדרות הרפואית, הגיב על החלטת הוועדה: "עמדת ההסתדרות הרפואית, שנועדה למנוע פוטנציאל לגרימת נזק לחולים, התקבלה בכנסת. אנחנו שמחים על כך שהוועדה הכירה בעובדה שאין תחליף לשיקול דעת רפואי ולעבודה הרפואית ולכן כל המקרים המדוברים - הבדיקה, האבחנה ומתן המרשם הראשוני - חייבים להתבצע אך ורק בידי רופא שהוסמך והוכשר לכך.

"גם כאשר מדובר במרשם-המשך, חשוב להשאיר את שיקול הדעת בידי הרופא שמכיר את המטופל, את מצבו הבריאותי ואת ההיסטוריה הבריאותית שלו - וכן את הסכנות שעלולות להתעורר. על-פי התקנות, הרופא הוא שיחליט אם יש מקום לשלול המשך מתן מרשם בידי הרוקח".

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  תרופות ללא מרשם,  רוקחים,  ועדת הבריאות של הכנסת,  ההסתדרות הרפואית בישראל
תגובות