VTE

יעילות שוות-ערך של נוגדי קרישה פומיים חדשים (NOACs) וטיפול טרומבופרופילקטי סטנדרטי במטופלים לאחר החלפת ירך או ברך מלאה - סקירה שיטתית

NOACs יעילים למניעת קרישים לאחר החלפת ירך או ברך מלאה; עם זאת, התועלת הקלינית שלהם על פני LMWH שולית ונפגעת על ידי עלייה בסיכון לדימום משמעותי

04.03.2014, 07:46
צילום רנטגן לאחר ניתוח החלפת מפרק ירך (צילום: אילוסטרציה)

רקע:
טיפול טרומבופרופילקטי תרופתי מוריד את הסיכון לפקקת ורידית (VTE ) לאחר ניתוחי החלפת ירך מלאה (THR) או החלפת ברך מלאה (TKR)י. NOACs, הכוללים מעכבי טרומבין ישירים ומעכבי פקטור A10, נכנסו למאגר האפשרויות הטיפוליות לאחר ניתוחים אלו.

מטרת המחקר:
להשוות את התועלת והסיכונים של NOACs אל מול טיפול טרומבופרופילקטי סטנדרטי במטופלים לאחר ניתוחי החלפת ירך או ברך מלאה.

מקורות המידע:
MEDLINE ,EMBASE, COCHRANE מהתאריכים ינואר 2009 ועד מרץ 2013. סקירות באנגלית. שני סוקרים בלתי תלויים תיקצרו את הנתונים ודירגו את המחקרים לפי איכותם וחוזק הראיות.

תוצאות:
6 סקירות איכותיות השוו NOACs אל מול הפרין נמוך-משקל-מולקולרי (LMWH) למניעת קרישים לאחר THR או TKR. מעכבי פקטור A10 הובילו לירידה בסיכון ל-DVT סימפטומטיים, אך לא בשיעור התמותה או התסחיפים הריאתיים הלא-קטלניים בהשוואה ל-LMWH.

באופן הפוך, הסיכון לדימום משמעותי עם טיפול ב-NOACs עלה. תוצאות דביגטראן לא היו שונות משמעותית מאלו של LMWH. הערכה לא ישירה של NOACs על ידי השוואה עם LMWH הראתה ירידה לא משמעותית בסיכון ל-VTE עם ריברוקסבן בהשוואה לדביגטראן (יחס סיכונים 0.68, 95% רווח סמך 0.21-2.23) ואפיקסבן (0.59, 0.26-1.33) אך ניצפתה עלייה בסיכון לדימום משמעותי. NOACs לא הושוו עם וורפרין, אספירין או הפרין רגיל.

מגבלות המחקר: השוואות "ראש בראש" בין NOACs לא היו זמינות. היעילות איננה ברורה בפרקטיקה הקלינית הרוטינית.

מסקנות
NOACs יעילים למניעת קרישים לאחר THR ו-TKR. עם זאת, התועלת הקלינית שלהם על פני LMWH שולית ונפגעת בשל העלייה בסיכון לדימום משמעותי.

מקור:
Adam SS, McDuffie JR, Lachiewicz PF, Ortel TL, Williams JW Jr.Comparative effectiveness of new oral anticoagulants and standard thromboprophylaxis in patients having total hip or knee replacement: a systematic review.Ann Intern Med. 2013 Aug 20;159(4):275-84

* מקור המימון העיקרי למחקר: U.S. Department of Veterans Affairs

נושאים קשורים:  VTE,  דימום,  LMWH,  טרומבופרופליקסיס,  TKR,  THR,  NOACs,  מחקרים