חדשות

רופאי הדסה: ניהול רשלני ודירקטוריון כושל הביאו לקריסת ביה"ח

הרופאים הגישו נייר עמדה ל"ועדת גבאי", שמינתה שרת הבריאות כדי לבדוק את הסיבות לקריסה, בו הציגו את הגורמים שהובילו למשבר

רופאי "הדסה" הגישו לצוות הבדיקה שמינתה שרת הבריאות לבדיקת הסיבות לקריסת בית החולים "הדסה" נייר עמדה, שבו פירטו את הכשלים הניהוליים והממשלתיים שהובילו לתפיסתם את בית החולים למשבר החמור שבו הוא נמצא.

העיתון הכלכלי "דה מרקר" פירסם הבוקר (יום ב'), כי במכתב מציינים הרופאים את הסיבות הבאות להתמוטטות הפיננסית של בית החולים:

- מדיניות הממשלה שלא לתמוך כספית בהדסה, בניגוד לתמיכתה בבתי החולים הממשלתיים.

- היעדר אישור ממשרד הבריאות לפתיחת מחלקות חדשות בבית החולים, למרות הגידול באוכלוסיית העיר ירושלים.

- מדיניות ההנחות שניתנו לקופות החולים. על בית החולים נכפתה הדרישה שיסתפק בתשלום חלקי מהקופות על תפוקותיו. "הדסה נשא בכל ההגבלות הרגולטוריות כבית חולים ציבורי, כולל הפחתת התשלומים מקופות החולים, אך איננו זוכה להזרמת מענקי איזון מהאוצר בטענה שהוא בית חולים פרטי. אילו קיבל מענקי איזון, בדומה לבתי החולים האחרים, לא היה קורס על אף הכישלון הניהולי".

- ניהול כושל ופיקוח כושל מצד הדירקטוריון (שלרופאים אין בו נציגות) ושל ארגון נשות הדסה שהוא הבעלים של בית החולים. "הדירקטוריון לא עשה די כדי למנוע את המשבר ומ-2008 הוחלף יו"ר הדירקטוריון ארבע פעמים. חברי הדירקטוריון הישראלים התפטרו פעמיים בתקופה זו, העלו טענות שונות על התנהלות בתי החולים ועל ארגון נשות הדסה, אך בד בבד המשיכו לחתום על החלטות ההנהלה, בהן ההחלטה לעשות שימוש בכספים האישיים של כל רופא, למימון הגירעון השוטף".

- חוסר "צדק חלוקתי" בין הדסה לבין האוניברסיטה העברית. שני הגופים מנהלים יחד את בתי הספר לרפואה, לרפואת שיניים ולסיעוד. השותפות לא התבטאה בחלוקת משאבים כספיים נאותה בין האוניברסיטה להדסה. "לדוגמא: גרעון תזרימי שנתי של קרוב ל-30 מיליון שקל רק בשל מימון הפעילות של בית הספר לרפואת שיניים. האוניברסיטה קיבלה עשרות מיליוני שקלים עבור הוראת הסטודנטים לפי 100,000 שקל עבור כל סטודנט - אך העבירה תקצוב זעום שיצר וצבר גירעון".

- הדסה נוהלה במשך שנים כקופה אחת גדולה, ללא הפרדה אמיתית מתבקשת של הקרנות. המהלך הביא לריקון קרנות ההשתלמות האישיות של כל אחד מהרופאים בסך 110 מיליון שקל, ו-40 מיליון שקל מקרנות קשרי מדע.

- ניהול רשלני: "לא התבצעה גבייה יעילה של חובות קופות החולים, הביטוחים הפרטיים והספקים. היעדר נתונים על עלויות אמיתיות של פרוצדורות שונות".

- מ-2008, בעקבות המשבר הכלכלי העולמי והונאת מיידוף, נשות הדסה הפחיתו משמעותית בתמיכתן, מה שדירדר עוד יותר את הגרעון התזרימי.

לדברי הרופאים, הניסיון לכרוך את נושא השר"פ עם קריסת הדסה "הוא הטעייה מכוונת של בעלי עניין". הרופאים הדגישו בנייר העמדה שהגישו לוועדה, שבראשה עומד אבי גבאי, כי על מנת להבריא את הדסה, על המדינה להעניק תמיכה קבועה לבית החולים בדומה לשאר בתי החולים בארץ, להגדיל את מספר המיטות ולהשוות את ההנחות הגבוהות מדי שהדסה נותנת לקופות החולים, לממוצע במדינה.

הרופאים הודיעו, כי לא יתנו יד לקיצוץ רוחבי בשכרם כדי לכסות גירעון שנוצר בבסיסו ממדיניות החסר של האוצר ומניהול שאין לו כל קשר לעבודת הרופאים. הם גם תובעים למנות נציגים מטעמם בדירקטוריון.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  המרכז הרפואי "הדסה",  שרת הבריאות יעל גרמן,  המשבר ב"הדסה",  ועדת גבאי
תגובות
אני רק שאלה
10.03.2014, 19:17

כולם אשמים .. רק לא עובד הנקיון ה"מנהל" ולא הרופאים בשר"פ.. ולא כל השאר שחגגו על חשבון אחרים שלא חגגו ועל חשבון הציבור
גם אלה אשמים ולא רק ההנהלה

עמוס
10.03.2014, 21:39

ישראל 2014 תחרות הטחת בוץ.

אני למשל עובד בבית חולים שבו כל עובד ובעיקר כל רופא יודע בדיוק, אבל בדיוק, מה האחר צריך לעשות ומה האחרת היתה צריכה לעשות ואיך השלישי צריך לעשות ומתי הרביעי וגו'