חדשות

דרישה בכנסת להשיק קמפיין להעלאת מודעות נשים למחלות לב

הוועדה לקידום מעמד האשה דרשה ממשרד הבריאות לנקוט צעדים גם כדי להגביר המודעות לנושא בקרב הרופאים בישראל

"רוב הנשים אינן מודעות לסיכון שבמחלות לב וכלי דם", כך אמרה שלשום (יום ב') ד"ר דנה צפת, מנהלת המרכז לבריאות לב האישה במרכז הרפואי "הדסה", בדיון המיוחד שקיימה ועדת הכנסת לקידום מעמד האשה ולשוויון מגדרי, בראשות ח"כ ד"ר עליזה לביא. הדיון עסק במניעת התקפי לב בקרב נשים.

"נשים רבות שסובלות מתסמינים של התקף לב מעדיפות לחשוב שזה יעבור ואינן מגיעות לבית החולים. אפשר למנוע מחלות לב וכלי דם באמצעות תזונה נכונה, פעילות גופנית בדיקות לחץ דם והימנעות מעישון. ידיעה מוקדמת מורידה את התפתחות המחלה. ניתן לחולל שינוי מהותי אם נעלה את המודעות", הדגישה ד"ר צפת.

שרת הבריאות יעל גרמן אמרה בדיון : "מעל גיל 75 גורם המוות הראשון בקרב נשים הוא הלב. בארה"ב גילו כבר ב-2004 שהסימפטומים אצל נשים שונים לחלוטין מאשר בקרב גברים. אבחון מוקדם וטיפול המכוון לנשים באופן ספציפי הורידו את מקרי המוות דרסטית. גם אנו צריכים לעשות זאת ולהעלות את המודעות".

הוועדה דרשה ממשרד הבריאות לדווח לה תוך חודשיים על הפעולות והתוכניות להגברת המודעות בקרב רופאים, אחיות, צוותים רפואיים וציבור הנשים בכלל. משתתפי הדיון תבעו לקיים בדחיפות קמפיין הסברתי להעלאת מודעות הנשים למחלות לב ולסימפטומים השונים של מחלות הלב בקרב נשים, בהשוואה לאלו שנראים אצל גברים. הקמפיין יתקיים לא רק בעברית.

הוועדה פנתה לשרת הבריאות להנחות את הרופאים וקופות החולים לפנות לציבור הנשים באופן אקטיבי ולזמנן להגיע לבדיקות תקופתיות. כאשר ד"ר רונית אנדוולט, ממכבי שירותי בריאות אמרה "יש תוכנית של בדיקות לאיתור מוקדם. אנו מזמנים את האישה למרפאות מגיל 35 ומעלה, אחת לחמש שנים" - דבריה הופסקו בידי יו"ר הוועדה: "מישהי כאן בחדר זומנה אי פעם לבדיקה כזו?" אף אחת מעשרות הנשים שנכחו בדיון לא הצליחה להיזכר בזימון כזה.

פרופסור נעמה קונסטנטיני, יו"ר מועצת בריאות האישה במשרד הבריאות, אמרה: "זמן הופעת מחלת לב אצל נשים מאוחר בממוצע ב-10 שנים לעומת גברים. אצל נשים גורמי הסוכרת ויתר לחץ הדם בולטים יותר. גם התסמינים שונים והם אינם תמיד התסמינים שמצפים להם. בכל העולם נשים עם אוטם מטופלות פחות מהגברים. יש יותר תמותה מוקדמת. גם לשיקום לב פחות נשים מופנות. מבחני המאמץ אצל נשים פחות אמינים. יש הבדלי מגדר מהותיים שאינם מוכרים לרוב הרופאים".

ח"כ ד"ר עליזה לביא מתחה ביקורת על כך שנתוני משרד הבריאות הם מ-2010. " מה קרה מאז? כבר שנים אתם (משרד הבריאות) יודעים שיש תמותת נשים מחוסר מודעות של רופאים לעניין מחלות הלב של הנשים". ובהפנותה את דבריה לנציגת משרד הבריאות אמרה: "מה שאת ממליצה זה ללמד את הנשים מה לאכול? המערכת מפגרת ולא עומדת בקצב הידע של עצמה, נשים מתות ואתן מדברות על תזונה? עד שלא תעבירו את האחריות לרופאי המשפחה נשים ימשיכו למות".

נושאים קשורים:  חדשות,  נשים,  מגדר,  שרת הבריאות יעל גרמן,  בעיות לב,  ועדת הכנסת לקידום מעמד האשה,  ח"כ עליזה לביא
תגובות