אנטי דלקתי

לא נמצא קשר בין תזונה עשירה בפוליפנול רסברטרול לבין אריכות ימים

מחקר שנערך בקרב גברים בטוסקנה לא מצא השפעה מיטיבה על הבריאות של נוגד החמצון, המצוי בין היתר בענבים, בשוקולד ובפירות יער

22.05.2014, 09:00

רסברטרול (Resveratrol), פוליפנול שמצוי בענבים, ביין אדום, בשוקולד ובחלק מפירות היער והשורשים, נחשב כבעל תכונות נוגדות חמצון, נוגדות דלקת ונוגדות סרטן בבני אדם, ומקושר לאריכות חיים. על מנת לבדוק אם רמות רסברטרול משפיעות על שיעורי ההישרדות בגיל המבוגר, בוצע מעקב של 9 שנים אחר קרוב ל-800 מבוגרים מכפרים באזור טוסקנה שבאיטליה, בני 65 ומעלה, שנבדקו אצלם רמות רסברטרול בבסיס (באמצעות איסוף שתן למטבוליטים של רסרבטרול במשך 24 שעות).

במשך 9 שנות המעקב, כשליש מהמשתתפים (34.3%) מתו. בחלוקה לרבעונים בהתאם לרמות הרסברטרול בבסיס, מהרבעון הנמוך לגבוה, שיעורי התמותה היו 34.4%, 31.6%, 33.5% ו- 37.4% בהתאמה, ללא הבדל משמעותי סטטיסטית. במודל סיכון רב משתנים, תוך תקנון למשתנים מבלבלים, לא נמצא הבדל משמעותי סטטיסטית בין הסיכון לתמותה במשתתפים שהיו ברבעון הנמוך ביותר, לאלו ברבעון הגבוה ביותר. לא נמצא קשר משמעותי סטטיסטית בין רמות רסברטרול לבין רמות CRP, IL-6, IL-1β, TNF, שכיחות או היארעות של מחלות קרדיווסקולריות או סרטן.

החוקרים מסכמים, כי לפי מחקר עוקבה פרוספקטיבי זה לא נמצא קשר בין רמות המטבוליטים של רסברטרול בשתן לבין נוכחות מרקרים של דלקת, היארעות/ שכיחות מחלה קרדיווסקולרית, סרטן או תמותה כללית. רמות רסרבטרול אליהן מגיעים באמצעות דיאטה מערבית אינן בעלות השפעה משמעותית על הבריאות או התמותה באוכלוסייה.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Semba RD, Ferrucci L, Bartali B, et al. Resveratrol Levels and All-Cause Mortality in Older Community-Dwelling Adults. JAMA Intern Med.2014. Published online May 12, 2014. doi:10.1001/jamainternmed.2014.1582

נושאים קשורים:  אנטי דלקתי,  אנטיאוקסידנט,  פוליפנול,  מבוגרים,  רסברטרול,  תמותה,  סרטן,  נוגד חמצון,  מחקרים
תגובות