ניתוחי לב

תאי גזע מרקמת שומן המסולקת בניתוחי לב עשויים לשפר תפקוד לבבי

לפי מחקר שהוצג בכנס קרדיולוגיה בברצלונה, תאי גזע שמופקים מרקמת שומן שמסולקת בעת ניתוחי לב עשויים לשפר את התפקוד הלבבי

ניתוח (צילום: אילוסטרציה)
ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

בעת ניתוחי לב יש לעתים צורך בהסרה של רקמת שומן על מנת לחשוף את הלב. רקמת שומן תת עורי מכילה תאי גזע שעשויים לשפר תפקוד לבבי, להפחית את גודל האוטם לאחר התקף לב ולעודד רגנרציה של כלי דם חדשים, אולם על מנת להגיע לתאים אלו יש לבצע ניתוח נפרד לשאיבת שומן מקדים לניתוח הלבבי.

במחקר זה ביקשו לבדוק אם רקמת השומן המדיאסטינלי מכילה תאי גזע שיוכלו לשפר תפקוד לבבי, ובכך ליתר את הצורך בניתוח נפרד למטרה זו.

החוקרים מצאו שהן רקמת השומן התת עורי והן רקמת השומן המדיאסטינלי מכילות תאי גזע שיכולים להתמיין לתאי שומן ולתאי עצם וכן מכילים מרקרים של קרדיומיוציטים, אולם החוקרים לא הצליחו לגרום לתאים להתמיין לקרדיומיוציטים פועמים. זו המטרה העתידית של המחקר, לדברי ד"ר תיאן, מחבר בכיר במחקר.

במודל של עכברים הראו החוקרים, שתאי גזע מרקמת שומן מדיאסטינלי שיפרו תפקוד לבבי בעכברים עם אי ספיקת לב 6 שבועות לאחר ההזרקה. השיפור היה דומה למה שהושג באמצעות תאי גזע שהופקו מרקמת שומן תת עורי.

השלב הבא במחקר הוא לראות אם השיפור בתפקוד ממשיך גם מעבר לשישה שבועות. כמו כן, יש לפתח טכניקה שתאפשר הפרדה מהירה יותר של תאי הגזע מרקמת השומן, תהליך שלוקח כיום מספר שעות. בנוסף, על החוקרים למצוא דרך להשרות על תאי הגזע התמיינות לתאי לב פועמים.

שאיפת החוקרים היא שבעתיד יהיה ניתן להזריק ללב החולה בזמן הניתוח תאים שהופקו מרקמת השומן שהוסרה מגופו, והיתה אחרת נזרקת, על מנת לשפר את התפקוד הלבבי ובכך לספק טיפול כפול.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
ESC Press Office. Discarded surgery fat treats heart attacks. ESC. 4th July 2014..

נושאים קשורים:  ניתוחי לב,  תאי גזע,  התקף לב,  אי ספיקת לב,  רקמת שומן,  מחקרים
תגובות