חדשות

מחקר: מתן פרצטמול לטיפול בכאבי גב תחתון יעיל כמו פלצבו

מחקר חדש מעלה שאלות לגבי ההנחיות המקובלות כיום לטיפול קו-ראשון בכאבי גב תחתון; זמן ההתאוששות הממוצע לאחר ייעוץ רפואי - 17 יום

מחקר שפורסם בשבוע שעבר ב-Lancet קובע, כי מתן פרצטמול לטיפול בכאבי גב תחתון "טוב בדיוק כמו פלצבו". המחקר הוגדר כאחד הגדולים שנעשו אי פעם, והשתתפו בו יותר מ-1,650 בני אדם שהגיעו לטיפול במרכזי טיפול ראשוני באוסטרליה. המטופלים חוו לפחות שישה שבועות של כאבי גב תחתון.

החוקרים, בראשות ד"ר כריסטופר וויליאמס מאוניברסיטת סידני, מצאו כי מתן פרצטמול לא שיפר או קיצר את זמן ההתאוששות וההחלמה מהכאבים. תוצאות המחקר עשויות להטיל ספק במתן פרצטמול כטיפול קו ראשון לכאב גג תחתון, כפי שמוצע בהנחיות לרופאים ברוב המדינות המערביות בעולם. עם זאת, החוקרים המליצו לקיים התייעצות עם רופא-מומחה לגבי כל מקרה פרטני.

פרצטמול איננו יעיל לכל סוגי הכאב וגם לא מתאים לכל אדם. כאבי גב תחתון נחשבים בעולם הרחב כגורם ראשון למוגבלות תנועה. בבריטניה בלבד, כ-26 מיליון בני אדם סובלים מבעיה זאת מדי שנה.

במסגרת המחקר, הוצע לשליש מהחולים מינון על בסיס שגרתי וסדיר של פרצטמול; שליש קיבלו פרצטמול רק במקרה הצורך כאשר הכאב חריף ושליש קיבלו פלצבו אחת לחודש.

התוצאה אליה הגיעו החוקרים: פרצטמול לא הפחית את אינטנסיביות הכאב ולא שיפר את איכות השינה. לא נמצא הבדל בזמן ההתאוששות בכל שלוש הקבוצות שנטלו חלק במחקר. הזמן הממוצע להתאוששות היה 17 יום.

"התוצאות מראות כי על הרופאים לבחון מחדש את ההמלצה האוניברסלית למתן פרצטמול כטיפול קו-ראשון", הדגיש ד"ר וויליאמס. המנגנונים שמאחורי הופעת כאב גב תחתון, ציין, הם כנראה שונים מסוגי כאב אחרים כמו כאבי ראש, כאב שיניים או כאב פוסט-ניתוחי, בהם היתה יעילות לשימוש בפרצטמול לשם הקלה.

עם זאת, מחברי המחקר ציינו את העובדה, כי כל משתתפי הניסוי החלימו בתקופת זמן קצרה יותר בהשוואה למשתתפי מחקרים קודמים. לדבריהם, הסיבה היתה כי הם קיבלו ייעוץ רפואי טוב יותר כיצד להתנהג בתקופת הכאב. ייעוץ זה, אמרו, "היה יעיל יותר מתרופה". בין השאר, הומלץ לסובלים מכאב בגב התחתון להתמיד בפעילות ולנוע באופן קבוע, ולהימנע ככל האפשר משכיבה חסרת תנועה במיטה.

בעקבות ממצאי המחקר הביעו מומחים לרפואת כאב את הערכתם כי "בתוך כמה שנים ישתנו ההנחיות לרופאים בנושא הזה".

למחקר המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  פרצטמול,  אקמול,  משככי כאבים,  טיפול קו ראשון,  המלצות לטיפול בכאב,  גב תחתון
תגובות