המרכז הרפואי ת"א

מרפאה חדשה לטיפול בטיקים בילדים ובמתבגרים נחנכה ב"איכילוב"

את המרפאה ינהל ד"ר מיכאל רוטשטיין, מהיחידה לנוירולוגיית ילדים; טיקים הם תופעה נפוצה בילדות, ומופיעה ב-12%-18% מהילדים כתופעה חולפת

מנחת בית החולים איכילוב. (מקור: ויקיפדיה)
ד"ר מיכאל רוטשיין (צילום: "איכילוב")

ד"ר מיכאל רוטשיין (צילום: "איכילוב")

ד"ר מיכאל רוטשטיין, מהיחידה לנוירולוגיית ילדים ומנהל המרפאה להפרעות תנועה בילדים בבית החולים לילדים "דנה-דואק" במרכז הרפואי תל אביב-איכילוב, ינהל גם מרפאה חדשה בבית החולים, שתעניק טיפול התנהגותי ב"טיקים" בילדים ומתבגרים (CBIT- Comprehensive Behavioral Intervention for Tics).

טיקים הם תופעה נוירוביולוגית בגיל הילדות המוקדם. התופעה מתאפיינת בביצוע תנועה או השמעת קול באופן לא רצוני, אך נשלט למחצה. זו תופעה שכיחה ואף נפוצה בגיל הילדות, ומופיעה ב-18-12% מהילדים בגילאי בית הספר, כתופעה זמנית וחולפת. הגורמים לטיקים הם גנטיים ונוירו-ביולוגיים. הם גורמים לקושי בשליטה על תנועה בשל חוסר איזון כימי באזורי המוח המעורבים בתנועה. גורמים סביבתיים משפיעים על עוצמת הטיקים וביניהם מצבי לחץ, עייפות והתרגשות.

הטיפול במרפאה כולל טיפול התנהגותי ו/או תרופתי, ומבוסס על מחקרים שנמצאו יעילים בקרב ילדים ומבוגרים, לצד טיפול בהתנהגויות ובתופעות רגשיות הנלוות לטיקים, כגון חרדה או תופעות קומפולסיביות. מטרת הטיפול, הסביר ד"ר רוטשטיין, היא לרכוש מיומנויות ניהול יעילות של הטיקים ולהביא להפחתה בחומרתם. הטיפול שיוענק במרפאה כולל כ-10 מפגשים פרטניים עם הילד/ה, במשולב עם הדרכת ההורים.

ד"ר רוטשטיין ציין, כי "אחת התופעות המעניינות שרואים בקרב ילדים היא החמרה זמנית של הטיקים, סביב אירועי חיים משמעותיים – בכלל זה החזרה לבית הספר. לעתים מדובר בהחמרה זמנית של טיקים קיימים בעוצמות נמוכות יותר מקודם, לעתים מדובר בחזרה שלהם, לאחר שכבר נעלמו. לעתים מדובר בהופעה ראשונה של טיקים. כשמופיעים טיקים אצל הילד בעת שהותו בכיתה, חשוב לזהותם ככאלה כדי שלא יסבול מהערות חוזרות מצד המורה לגבי התנועתיות בזמן השיעור. לעתים קרובות התופעה חולפת שתדעך בהדרגה במהלך החודשים הבאים, עם התאקלמות הילד בבית הספר."

נושאים קשורים:  המרכז הרפואי ת"א,  חדשות,  נוירולוגיה,  טיקים,  בית החולים לילדים דנה-דואק בתל-אביב,  ד"ר מיכאל רוטשטיין,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות
רופא
07.09.2014, 00:32

בהצלחה רבה

דורית
28.09.2014, 22:12

בהצלחה, שירות חשוב. צברתי ניסיון בטיפול ב-CBIT, שיטה מצויינת!