חדשות

לראשונה בישראל: בוצעה השתלת כליות מתורם שמת מוות לבבי

לפי הערכות, יישום השיטה עשוי להגדיל ב-30% את מספר הכליות הזמינות; ההיערכות לשיטה החדשה החלה לפני שנתיים והיא מוגדרת עדיין כנסיונית

מרכז ההשתלות הלאומי בישראל החל ליישם, בהיקף ניסיוני עדיין, שיטה חדשה באמצעות מכשור מתקדם, המאפשרת שימוש בכליות של אנשים שלבם הפסיק לפעום. עד כה בוצעו השתלות דומות רק מתורמים שעברו מוות מוחי. לפי הערכות, יישום השיטה עשוי להגדיל עד כדי 30% את מספר הכליות הזמינות להשתלה מתורמים שנפטרו, להגדיל את מאגר התרומות ולקצר את התור להשתלות עד שנה לכל היותר.

כיום ממתינים בישראל להשתלת כליה כ-1,000 חולים. זמן ההמתנה הוא 4-3 שנים בממוצע. השיטה שאותה מנסים עתה בארץ מופעלת כיום בין היתר בהולנד, ספרד ואנגליה.

ההיערכות לשימוש בשיטה החדשנית החלה לפני שנתיים ולשם כך הוכשרו ארבעה צוותים רפואיים. הוחלט כי בשלב זה היה תהיה ניסיונית.

אמש (יום ב') נמסר ממרכז ההשתלות כי נרשמה הצלחה ראשונה: הכליות נלקחו מצעיר כבן 30 שהובא לפני חודש למרכז הרפואי "רמב"ם" בעקבות דום לב. ניסיונות ההחייאה כשלו ומשפחתו נענתה לבקשה לתרום את כליותיו לשימוש בשיטת ההשתלה החדשה. כליה אחת הושתלה בגבר בן 57 שעד להשתלה היה בטיפולי דיאליזה שש שנים (ההשתלה שלו בוצעה ב"איכילוב") והכליה הנוספת באשה בת 52 (בהליך שבוצע ב"בילינסון").

פרופסור רפי ביאר, מנהל רמב"ם ויו"ר ועדת ההיגוי של מרכז ההשתלות, הסביר כי השתלת כליה מאדם שמת מוות לבבי מחייבת היערכות מורכבת של הצוות הרפואי והצטיידות במכשור מיוחד. יש צורך בהפעלת מכונת החייאה אוטומטית שמעסה את הלב במהלך הפרוצדורה כדי לאפשר זרימת דם לכליות גם לאחר שפסקה פעולת הלב. כמו כן מוחדרת לגוף המושתל תמיסה כימית מיוחדת המסייעת לשימור הכליות.

נדרשו 4 שעות בלבד בין הרגע שבו נקבע מותו של התורם ועד לתחילת ההשתלה בנתרמים. ההשתלה הניסיונית גם שימשה להכנה ולאימון חשוב של הצוותים הרפואיים בפרוצדורה הזאת.

ד"ר רוני ברוך, מנהל מרפאת ההשתלות ב"איכילוב", אמר הבוקר ל"הארץ" כי הליך ההשתלה היה רגיל אולם "הכליה שהגיעה מחיפה עברה סבל בתהליך". השאלה שמצב כזה מעורר היא כמה זמן יידרש לה כדי להתאושש. במושתל ב"איכילוב" מדובר ב-3 שבועות לאחר הניתוח, והוא היה בטיפול דיאליזה כיוון שתפקוד השתן שלו היה אפסי זמן רב. רק בשבוע האחרון הושגה תפוקת שתן ונראה כי תפקוד הכליה המושתלת נמצא בשלבי שיפור - ולכן הופסק הטיפול בדיאליזה".

"ידיעות אחרונות" דיווח כי יש כוונה לבצע בעתיד ניסיונות השתלה גם של איברים אחרים שיגיעו מנפטרים שעברו מוות לבבי.

נושאים קשורים:  חדשות,  מרכז ההשתלות הלאומי,  מוות לבבי,  מוות מוחי,  המרכז הרפואי "רמב"ם",  השתלת כליה,  דיאליזה,  המרכז הרפואי "רבין",  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות
דר' הר שמש
28.08.2014, 21:31

מה לבבי במוות?