חדשות

מחקר: שימוש בכדורים נגד חרדה מעלה הסיכון לאלצהיימר ב-51%

מחקר העלה, כי שימוש מעל 3 חודשים בתרופות ממשפחה הבנזודיאזפינים מגביר משמעותית את הסיכון ללקות באלצהיימר בהמשך החיים

מחקר צרפתי-קנדי שפורסם בשבוע שעבר ב-BMJ מצא, כי שימוש לאורך זמן בקבוצת תרופות נוגדות חרדה (Anti-Anxiety) ממשפחת הבנזודיאזפינים (Benzodiazepines) עשוי להגביר משמעותית את הסיכון למחלת האלצהיימר. חלק מהתרופות ממשפחה זו עדיין משמש ככדורי שינה.

במשפחת התרופות נכללות, בין השאר, Valium, Xanax, Klonopin ו-Ativan.

עד כה, היתה מקובלת ההערכה כי כדורי שינה הביאו לשיפור משמעותי באיכות חייהם של קשישים, הסובלים משכיחות גבוהה של הפרעות שינה. התרופות הללו נפוצות בשנים האחרונות לא רק לשיפור השינה אצל קשישים, אלא גם בקרב צעירים, בשכיחות עולה, ייתכן שעקב עלייה במתחים נפשיים ובחרדות. אלו מובילים לקשיי הירדמות ושינה.

בארה"ב בלבד מגלגלת תעשיית תכשירי השינה קרוב ל-24 מיליארד דולר בשנה. בישראל, לעומת זאת, הנטייה להשתמש בתרופות שינה מקבוצת תרופות אלה נמוכה יותר.

כל התרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים גורמות לתלות וחלקן אף להתמכרות ולעלייה במינון. רופאים נוהגים להמליץ להשתמש בהן רק לכמה שבועות ברצף.

החוקרים, מאוניברסיטת בורדו בצרפת ומאוניברסיטת מונטריאול בקנדה, בדקו נתונים (כמקרה בוחן) מחבל קוויבק במשך 6 שנים. אותרו 1,796 חולי אלצהיימר. לצורך המחקר, כקבוצת ביקורת זהת גיל ומגדר גובשה קבוצה של 7,184 נבדקים בריאים.

המחקר מצא, כי שימוש תכוף בתרופות ממשפחת הבנזודיאזפינים הביא לעלייה של כ-51% בסיכון ללקות במחלת אלצהיימר בתוך חמש שנים מהשימוש. הקשר בין התרופות למחלה היה חזק יותר ככל שהשימוש בתרופה נמשך זמן רב יותר.

החוקרים הדגישו, כי לממצאים חשיבות משמעותית לבריאות הציבור ולכן יש להסביר לרופאים את הסכנות שבטיפול בתרופות ממשפחה זו בקרב קשישים - עקב הסיכון המוגבר לאלצהיימר. ההמלצה לאור הממצאים היא להימנע משימוש בתרופות אלו למשך פרק זמן של יותר משלושה חודשים רצופים.

במאמר נלווה לדיווח כתבו פרופסור כריסטין יפה מאוניברסיטת קליפורניה ופרופסור מלאז בוסתני מאוניברסיטת אינדיאנה, כי האיגוד האמריקאי לגריאטריה כבר כלל את הבנזודיאזפינים ברשימת התרופות שאסורות לשימוש בקשישים, בשל הפגיעה האפשרית בתפקוד המוחי.

לקריאת תמצית המחקר ב-BMJ לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  זנקס,  סיכון,  ואליום,  בנזודיאזפינים,  תופעות לוואי,  גריאטריה,  אלצהיימר,  נוגדי חרדה
תגובות