חדשות

מחקר: מתן תוספי ויטמין E וסלניום כשל במניעת מקרי קטרקט

המחקר, שהקיף 11,000 נבדקים ונערך במשך חמש שנים, פורסם באחרונה בכתב העת לרפואת עיניים בארה"ב; נמצא אפקט חיובי קטן לסלניום

מחקר שפורסם החודש בכתב העת JAMA Ophthamology מצא, כי הוספת ויטמין E או המלצה ליטול תוסף סלניום לא הוכיחו כמונעי מקרי קטרקט.

בארה"ב במיוחד, אבל גם במדינות מערביות אחרות, מפרסמות יצרניות תוספי המזון והוויטמינים לצד כי נטילת ויטמין E וסלניום מפחיתים הסיכון להופעת קטרקט. אלא שעתה, מחקר גדול גילה כי באופן כללי, כי אין לשילוב יתרון במניעת קטרקט.  לגבי סלניום, הם מציינים כי "ייתכן שיש אפקט חיובי קטן מאוד".

לצורך המחקר גויסו אקראית 11,267 גברים מעל גיל 50 שחולקו לארבע קבוצות, בכל אחת כ-2,800 איש. חברי קבוצה אחת קיבלה תכשיר דמה (פלצבו) על בסיס יומי. בקבוצה השנייה ניתנו על בסיס יומי 400 IU של ויטמין E. בקבוצה השלישית ניתנו 200 מיקרוגרם סלניום על בסיס יומי. חברי הקבוצה הרביעית קיבלו את שני המינונים.

המעקב אחר משתתפי הניסוי נמשך 5 שנים. 389 נבדקים מכל ארבע הקבוצות אובחנו כעבור פרק הזמן הזה באופן ודאי כמי שלקו בקטרקט: 98 מנוטלי ויטמין E בלבד, 99 מקרב אלו שנטלו את שני החומרים, 86 מקרב אלו שנטלו רק סלניום ו-106 מאלו שהיו בקבוצת הפלצבו. לא נמצאו הבדלים סטטיסטיים מובהקים.

"הממצאים היו עקביים", ציין המחבר הראשי של המחקר, פרופסור וויליאם כריסטן מבית החולים בריגהם בבוסטון, "הם הראו כי כשמדובר בקטרקט, האפקט של התוספים הוא 'לא יותר מכלום'" . לעומת זאת, לגבי תוסף הסלניום, ציין פרופסור כריסטן, כי "איננו יכולים לפסול שקיים אפקט חיובי חשוב, אבל מזערי".

לקריאת המחקר לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  קטרקט,  ויטמין E,  מניעה,  סלניום,  ויטמינים,  בית החולים בריגהם בבוסטון
תגובות