חדשות

מושל ניו יורק חוזר בו: רופאים ואחיות שטיפלו באבולה לא יושמו בהסגר

בלחץ הבית הלבן, הודיע המושל כי הוא נסוג מהכוונה; מומחים הזהירו כי הצעד היה מרתיע רופאים מלטפל בחולי אבולה באפריקה

בלחץ הבית הלבן, ובעקבות ביקורת חריפה של מומחי רפואה בארה"ב, חזרו בהם אתמול (יום א') מושלי מדינות ניו-יורק וניו-ג'רסי מההנחיה שפירסמו בסוף השבוע, לפיה כל איש צוות בריאות שבא במגע עם חולי אבולה באפריקה יוכנס להסגר לשלושה שבועות עם חזרתו לאחת משתי המדינות.

ההנחיה כעת לחוזרים מממערב אפריקה, שאינם מראים תסמינים של המחלה, הוא לשהות בביתם במשך כמה ימים, למדוד חום פעמיים ביום, ובתמורה לקבל פיצוי על אובדן ההכנסה האפשרי.

לשינוי תרמה תקרית ציבורית, שבה אולצה אחות שחזרה מסיירה-ליאון ולא הראתה תסמינים של אבולה להיכנס להסגר בתוך אוהל מיוחד בתחום בית חולים בניו-ג'רסי. כאשר הגיעו תוצאות הבדיקות שנעשו לה היא מתחה ביקורת על התנהלות הרשויות במקרה. בין השאר סיפרה, כי באוהל שאליו הוכנסה לא היתה מקלחת אלא רק תא שירותים נייד.

מומחי רפואה בארה"ב, דיווח ה"ניו-יורק טיימס", ביקרו את הוראת שני המושלים והדגישו כי הנחיה כזאת תרפה את ידיהם של עובדי בריאות וצוותים רפואיים מלהתנדב לצאת למערב אפריקה כדי לסייע במלחמה נגד נגיף האבולה.

מי ישלם על חיסון האבולה?

בתוך כך, העיתון USA Today דיווח, כי המרוץ בין יצרניות התרופות לייצור ושיווק חיסונים ותרופות לאבולה בעיצומו, אבל לא ברור בשלב זה מי יישא בהוצאות הכספיות העצומות הכרוכות במאמץ .

חברות התרופות מהמרות, כך דווח, שממשלות וארגוני עזרה רפואית יישאו בהוצאות הכספיות. פרופסור לורנס גוסטין מבית הספר למשפטים באוניברסיטת ג'ורג'טאון, מומחה לנושאי בריאות גלובליים, אמר לעיתון כי ארגון הבריאות העולמי וממשל ארה"ב מצויים במבוכה גדולה על התנהלותם האטית עד כה בכל הנוגע למאבק באבולה, ולכן יש לצפות שיישאו במרב ההוצאה הכספית וירכשו את המלאים הגדולים ביותר של תרופות וחיסונים אלו למקרה שבעתיד יהיה צורך בהם.

יצרניות התרופות הרוויחו לא מעט מצבירת מלאים מסוג זה בעבר. הדוגמא הבולטת ביותר היא המיליארדים שהוציאו ממשלות המערב על רכישת תרופה לשפעת, בעת בהלת שפעת העופות ב-2009. ברובן לא היה להן כל שימוש. זמן המדף של מוצרים אלו עשוי להיות שנה אחת בלבד, מה שמחייב לחדש את המלאי כל הזמן. בין המרוויחות הגדולות היו חברת "רוש", שהרוויחה כ-1.74 מיליארד דולר ממכירת מלאי "טמיפלו".

אתמול נמסר, כי חברת "ג'ונסון אנד ג'ונסון" תוציא 200 מיליון דולר בתקופה הקרובה להאצת הפיתוח והיצור של חיסון לאבולה שניסוי הבטיחות שלו יחל רק בינואר. הרכב החיסון מכוון לזן של הנגיף שהוא "זהה במידה רבה" לזה שחולל את ההתפרצות הנוכחית במערב אפריקה. אם תירשם הצלחה במבחני הבטיחות הניסוי הקליני יחל רק במאי הקרוב.

שני חיסונים אחרים לאבולה המצויים בפיתוח ממומנים בעיקר בידי ממשל ארה"ב, אבל בניסויים שיבוצעו בהם יישאו גורמים אחרים - שילוב בין מקורות כספיים ציבוריים ותאגידים.

חברת GSK (גלקסו-סמית-קליין) עורכת ניסוי בבני אדם בחיסון שפותח במשותף עם מכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב כאשר היא נושאת ברוב המימון לכך בסיוע כספים שמוגדרים כתרומות צדקה מממשלות ארה"ב ובריטניה. הניסוי בחיסון כבר מתבצע בארה"ב, בבריטניה ובמאלי. בסוף ינואר תהיה GSK מסוגלת לייצר כמיליון מנות חיסון בחודש.

חברת אמריקאית בשם "ניו-לינק ג'נטיקס" קיבלה רישיון לפתח חיסון אחר שיזמה סוכנות בריאות הציבור של קנדה. הניסוי הראשוני בו מבוצע במכון המחקר "וולטר ריד" של צבא ארה"ב במדינת מרילנד והתוצאות הראשוניות צפויות בדצמבר.

נושאים קשורים:  חדשות,  חיסונים,  שפעת העופות,  ג'ונסון אנד ג'ונסון,  GSK,  רוש,  מגיפת האבולה
תגובות