RA

תועלת בריאותית וכלכלית בטיפול ידני בחולי דלקת פרקים שגרונית

חוקרים מבריטניה מצאו, כי פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק סייעו למדדי הבריאות של חולי RA הלוקחים תרופות, בהשוואה למי שלא קיבלו אותם

03.11.2014, 09:14

הטיפול בסובלים מדלקת פרקים שגרונית (Rheumatoid arthritis) השתנה באופן משמעותי מאז שהופיעו התרופות הביולוגיות ותרופות אחרות. אולם טיפולים משלימים, כמו תרגילי ידיים וריפוי בעיסוק, שהיו מאוד נפוצים בעבר, נזנחו. מטרת המחקר היתה להעריך את היעילות של הטיפולים המשלימים ואת התועלת הכלכלית שלהם כתוספת לטיפול הקיים בסובלים מדלקת פרקים שגרונית בידיים.

המחקר הרב-מרכזי בוצע בבריטניה, וכלל קרוב ל-500 חולים. החולים, שהיו יציבים על הטיפול התרופתי שלהם למשך לפחות 3 חודשים, הוקצו באופן רנדומלי לקבלת הטיפול השגרתי או לתוספת של טיפול מותאם-אישית לחיזוק ותרגול הידיים. הטיפול הוענק על ידי פיזיותרפיסטים או מרפאים בעיסוק. החוקרים בחנו את התוצאות לאחר שנת טיפול.

89% מהמשתתפים שהחלו את המחקר סיימו 12 חודשי מעקב. השיפור בתפקוד הידיים היה בסה"כ 3.6 נקודות בקבוצת הטיפול הרגיל ו-7.9 נקודות בקבוצת הטיפול שקיבלה גם תרגול ידני (הבדל ממוצע בין הקבוצות; 4.3; רווח בר סמך 95%; 1.5-7.1, P=0.003). כאב, טיפול תרופתי ושימוש במשאבים רפואיים היו יציבים במשך שנת המעקב, ללא הבדל בין הקבוצות. לא נרשמו תופעות לוואי משמעותיות.

הטיפול הידני הפרטני עלה 156 פאונד למטופל; עלות מתואמת לשנת חיים הייתה 9,549 פאונד.
החוקרים הראו שטיפול פרטני מתואם לתרגול ידיים שווה לביצוע, אינו יקר, ומעניק תוספת משמעותית לטיפול התרופתי.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

מקור:
Lamb SE, Williamson EM, Heine PJ, et al. Exercises to improve function of the rheumatoid hand (SARAH): a randomised controlled trial. The Lancet, Early Online Publication, 10 October 2014.

נושאים קשורים:  RA,  פעילות גופנית,  תרגול ידיים,  SARAH,  מחקרים,  דלקת מפרקים שגרונית
תגובות