חדשות

"קפלן": ביצענו לראשונה צנתור השתלת מסתם המאפשר שינוי מיקומו

המסתם, שפותח על ידי חברת "בוסטון סיינטיפיק", מכונה "לוטוס" ולדברי ביה"ח מאפשר לראשונה הזזה אם אינו מוצב במיקום האופטימלי

בית החולים "קפלן" דיווח, כי ביצע השתלה של מסתם בטכנולוגיה ייחודית ובעזרת צנתור בשני חולים שאצלם נמצאה היצרות קשה של השסתום הראשי בלב. ההשתלה נעשתה במערך הלב של המרכז הרפואי "קפלן" ברחובות, על ידי מנהל המערך הקרדיולוגי, פרופסור קובי ג'ורג' וצוות המצנתרים בבית החולים. לדברי בית החולים מדובר בפעם הראשונה שהמסתם הושתל בישראל ופרופסור ג'ורג' הדגיש, כי "מדובר בלי ספק במהפכה אמיתית בנושא השתלות המסתמים בלב".

השתלת המסתם החדש, בשם "לוטוס", מתוצרת חברת "בוסטון סיינטיפיק", נעשית ללא צורך בפתיחת בית החזה. הטכנולוגיה להשתלתו מאפשרת את קביעת מיקומו בגוף החולה, נתינת אפשרות שיפעל פעולה מלאה, ואם יש עדיין צורך, מתן האפשרות לשלוף אותו במלואו, להשתילו ולמקמו מחדש באופן מדויק.

פרופסור ג'ורג' ציין, כי אחת המגבלות העיקריות של מסתמים המושתלים בצנתור היא העובדה שלא ניתן לראות את המסתם, כפי שניתן לעשות בעת שמבוצע ניתוח לב פתוח. "לכן קביעת המיקום המדויק שלו מאתגרת הרבה יותר, כדי לתת מענה לבעיה שקיימת בלא מעט צנתורים: החשש לדליפתו של המסתם המושתל כאשר ההשתלה איננה אופטימאלית".

לדבריו, מסתם הלוטוס מאפשר למקם אותו בלבו של החולה, לבדוק ולהבטיח את פעילותו התקינה והמושלמת - ועדיין להיוותר עם היכולת להוציא אותו, ואף למקומו מחדש, עד לקבלת התוצאה האופטימלית עבור החולה.

"עד כה המסתמים שהושתלו בצנתור לא איפשרו מיקום מחדש", ציין פרופסור ג'ורג', "עד כה השתלות מסתמים חדשים בחולים עם מסתמים פגועים, נעשות רק כאשר החולים הם בסיכון גבוה מאוד לעבור ניתוח לב פתוח ויש רצון להימנע ממנו. פריצת הדרך הטכנולוגית הנוכחית מאפשרת לכן מיקום מחדש של המסתם מבלי שיהיה חשש לתפקודו הלא תקין. להערכתי, הטכנולוגיה הזאת עשויה לפתוח את הדרך גם לשם השתלות בחולים צעירים יותר עם סיכון ניתוחי נמוך".

שני המושתלים היו גבר בן 93 ואשה בת 84. כל השתלה נעשתה כשהמטופלים תחת טשטוש ולא בהרדמה מלאה, ונמשכה עד שעה וחצי, "גם משום שבמהלכה היה אלמנט של הדרכה ולימוד", אמר פרופ' ג'ורג'.

"כבר כיום אנו מגלים כי עד 40% מנפח הפעילות שלנו נעשית במסתמים שונים ובטיפול במחלות לב מבניות", ציין פרופסור ג'ורג'. "הטכנולוגיה הזאת תשנה את כל הגישה הניתוחית והטיפולית. אנו מאושרים שנפלה בחלקנו הזכות להיות מהמובילים בשימוש בטכנולוגיה מהפכנית זאת, שכולה לטובתם ולרווחתם של החולים".

נושאים קשורים:  חדשות,  צנתור,  המרכז הרפואי "קפלן",  פרופסור קובי ג'ורג',  מסתם ראשי של הלב,  מסתם לוטוס
תגובות
סוזי פוקס
07.12.2014, 08:49

תחושה טובה לעבוד בסביבה חדשנית ומתקדמת אשר לה תרומה רבה לקידום בריאותם של המטופלים שלנו.
כול הכבוד