חדשות

המרכז הרפואי "שיבא": ביצענו לראשונה השתלת מסתמי לב מדור חדש

בית החולים דיווח כי שתי השתלות מלעוריות של מסתם חדש בשם Sapien-3 בוצעו בהצלחה ביחידת הצנתורים בשתי נשים בנות 80

המרכז הרפואי "שיבא" דיווח, כי ביחידת הצנתורים של בית החולים הושתלו בהצלחה שני מסתמי לב מדור חדש בשיטה מלעורית (Percutaneous coronary intervention). ד"ר עמית שגב, מנהל שירות צנתורי הלב, ופרופסור ויקטור גויטע, מנהל היחידה לקרדיולוגיה פולשנית ב"שיבא", ביצעו את ההשתלות. בית החולים מסר כי מדובר בהשתלה ראשונה מסוגה שנעשתה בארץ.

לדברי ד"ר שגב, "משנת 2008 מתבצעות בישראל השתלות מסתם אאורטלי בשיטה הצנתורית. ההשתלה הזאת חוסכת ניתוח של החלפת המסתם האאורטלי ומתאימה לכן חולים מבוגרים הנמצאים בסיכון מוגבר או כאלו שהם בלתי נתיחים כלל. אלא שיש שני חסרונות עיקריים לשיטה הצנתורית. האחד, הצורך בהחדרת שרוולית עבה לעורק הפמוראלי, מה שמחייב שהעורק יהיה בקוטר של 6 מ"מ לפחות; החיסרון השני הוא שיעור של עד 10% דליפה פרא-ולבולארית, מה שמחמיר את הפרוגנוזה של החולים הלו".

חברת "אדוארדס", שיחידת הפיתוח והמחקר שלה (R&D) שלה נמצאת בקיסריה, השיקה באחרונה מסתם מדור חדש הנקרא Sapien-3. פיתוחו נעשו בידי מהנדסים בישראל. המסתם החדש נועד לענות על שתי המגבלות אותן ציין ד"ר שגב.

שתי המושתלות הראשונות, מסר ד"ר שגב, היו נשים בגיל 80, שהוא "גילה של האוכלוסייה העיקרית הנזקקת להשתלות ממין זה". "המסתם מושתל באמצעות צנתר דק יותר", פירט ד"ר שגב את ההליך, "מה שמאפשר להחדירו בקרב חולים שעד כה נפסלו מהפעולה הזאת. בנוסף, העיצוב החדשני גורם לאטימות גבוהה יותר ולשכיחות נמוכה יותר של דלף סביב המסתם".

על מצבן של שתי המושתלות הוסיף ד"ר שגב: "האחת היא תושבת נצרת עם הסתיידות קשה מאד של המסתם (מעורבות מסתם מיטראלי) וסיכון מוגבר לדלף סביב המסתם. השנייה היא תושבת מרכז הארץ עם עורקים פמוראלים שהיו בקוטר של מתחת ל- 5.5 מ"מ". שתי הפעולות, שנמשכו כל אחת כשעה, עברו כאמור בהצלחה וללא כל סיבוכים ווסקולאריים או דלף סביב המסתם. שתי המושתלות שוחררו מבית החולים לאחר 4 ימים בלבד, במצב מצוין.

"מדובר במהפכה של ממש", אמר ד"ר שגב, "שתגדיל את מספר החולים שייהנו מפעולה זעיר-פולשנית כזאת ללא צורך בניתוח לב גדול".

נושאים קשורים:  חדשות,  צנתור,  מסתם אאורטלי,  השתלה מלעורית,  המרכז הרפואי "שיבא"
תגובות