יום הסרטן העולמי

בריטניה מודיעה על תוכנית חדשה לפיתוח תרופות גנטיות למאבק במחלת הסרטן

ביום רביעי יצוין היום הבינלאומי למודעות למחלת הסרטן; 11 מרכזי רפואה גנטית יוקמו על ידי ה-NHS החל מהחודש, וייאספו 100,000 דגימות דנ"א, שיסופקו לחוקרים ולחברות תרופות במטרה למצוא טיפולים חדשים למאבק במחלה

ריצוף דנ"א (צילום: אילוסטרציה)

מערכת הבריאות בבריטניה (NHS) הכריזה באחרונה על תוכנית חדשה למלחמה בסרטן ובמחלות גנטיות. על פי התוכנית, החל מהחודש יוקמו 11 מרכזי רפואה גנטית בבתי חולים, שיאספו דגימות דנ"א ויסייעו בפיתוח טיפולים ממוקדים למגוון מחלות.

מטרת התוכנית הנה לְרַצֵף 100,000 גנומים בתוך שלוש שנים, במטרה לפתח בדיקות רפואיות ותרופות חדשות. רופאים יציעו למטופלים המתאימים להשתתף בתוכנית, ואלה שיסכימו להשתתף יסכימו לשתף את הקוד הגנטי שלהם באופן אנונימי עם חברות תרופות ולחוקרים.

"ההשפעה של תרופות גנטיות תהיה בקנה מידה זהה להצלחות בריטיות קודמות כגון חיסון לאבעבועות שחורות והפריה חוץ-גופית".

על פי התוכנית, תילקחנה דוגמאות גנטיות מרקמות בריאות של עד 25,000 חולי סרטן, ותיעשה השוואה בינן לבין דוגמאות גנטיות של הגידולים מהם הם סובלים. בהמשך, תיערך השוואת-ענק במטרה לזהות את המוטציות בדנ"א שגורמות לגידולים. בכך, סבורים חוקרים, יתאפשר פיתוח תרופות ממוקדות.

מחקרים גנטיים קודמים המחישו את השוני בין סוגי הסרטן השונים. כך למשל, במחקר משנת 2012 נמצא שקיימים לפחות 10 סוגים שונים של סרטן השד, אשר כל אחד מהם עם תוחלת חיים שונה ודורש טיפול שונה. דוגמה לתרופה ממוקדת שפותחה בזכות מחקר גנטי ניתן למצוא בהרצפטין, אשר ניתנת רק כאשר הגידול בשד עובר מוטציה ספציפית.

במקביל, החוקרים ידגמו גנומים מ-15,000 חולים שסובלים ממחלות נדירות, וישוו אותם לאלה של הוריהם וסביהם. החוקרים מקווים כי ניתן יהיה לזהות אלפי מחלות גנטיות, אשר בנפרד הן נדירות, אך במשותף הן משפיעות על מספר גדול של בני אדם, באמצעות מציאת טעויות בקוד הגנטי.

לדברי פרופסור גראהם בלאק, מוביל הפרויקט במנצ'סטר, כיום ניתן לְרַצֵף את הגנום של אדם בודד בתוך ימים ספורים, בעוד שרק לפני 5 שנים, הדבר היה לחלוטין בלתי ניתן לביצוע.

פרופסור ברוס קיאו, המנהל הרפואי של NHS אנגליה, צופה שההשפעה של תרופות גנטיות תהיה בקנה מידה זהה להצלחות בריטיות קודמות כגון חיסון לאבעבועות שחורות והפריה חוץ-גופית. הוא הכריז כי ה-NHS ערוך ומצויד להתמודד עם המדע המתפתח בתחום זה יותר מכל מערכת בריאות אחרת בעולם המערבי.

ערכה: ד"ר שירי אלפרט

לקריאה נוספת לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  סרטן,  מחלות גנטיות,  דנא,  תרופות,  רפואה מותאמת אישית
תגובות