חדשות

מחקר אוסטרלי: שניים מכל שלושה מעשנים מתים ממחלות שונות הקשורות בעישון

לפי מחקר רחב היקף שכלל 200,000 בני אדם באוסטרליה, עישון מקצר בעשר שנים בממוצע את תוחלת החיים של המעשן בהשוואה למי שאיננו מעשן; לפי מחברי המחקר, מי שמעשן חפיסה ביום אף מגדיל את הסיכון שלו למוות כתוצאה מעישון פי ארבעה

עישון בקרב צעירים (צילום: אילוסטרציה)

מחקר נוסף מציג את ההשלכות של "מגפת העישון" בעולם המערבי, וקובע כי שניים מכל שלושה מעשנים ימותו ממחלות כתוצאה מעישון. המחקר הרחב נעשה באוסטרליה והקיף יותר מ-200 אלף מתושבי היבשת. הוא פורסם השבוע ב-BMC Medicine.

לפי המחקר, עישון מקצר בעשר שנים בממוצע את תוחלת החיים של המעשן בהשוואה למי שאיננו מעשן.

עד כה היה מקובל להעריך שרק כמחצית מהמעשנים עלולים למות מסיבות הקשורות לעישון

את המחקר הובילו מכון Sax בסידני ואוניברסיטת מלבורן. לפי הפרסום, במספרים מוחלטים מדובר ב-1.8 מיליון אוסטרלים שימותו מוות מוקדם כתוצאה מעישון.

המחברת הראשית של המחקר, פרופסור אמילי בנקס, מסרה אתמול (יום ד') כי היא מקווה שבעקבות הממצאים כמה שיותר אנשים יחדלו מההרגל. באוסטרליה נרשמה הצלחה של מדיניות פיקוח הדוק על מכירת סיגריות והגבלות שונות שנעשו במאמץ להקטין את ממדי העישון, אבל עדיין יש בה כיום 2.7 מיליון מעשנים (מקרב כ-23 מיליון תושבי המדינה). הטלת מס גבוה על הסיגריות שנעשתה כבר בכמה ממדינות המחוז בה, לא הצליחה להביא לצמצום נוסף של העישון.

"אנחנו יודעים כבר שנים לא מעטות כי העישון איננו בריא, אך כעת יש בידינו הוכחה ישירה, בעקבות מחקר שבו נאספו נתונים לגבי אוכלוסיית מעשנים גדולה במיוחד, אולי הגדולה אי פעם - שמאשרת את ההשערות השונות שעלו ממחקרים נוספים שנעשו ונעשים ברחבי העולם", אמרה עוד פרופסור בנקס.

לדבריה, "אפילו עם שיעור מעשנים נמוך יחסית באוסטרליה, מצאנו כי תוחלת החיים של המעשנים קצרה בכ-10 שנים מתוחלת חייהם של לא מעשנים".

עד כה היה מקובל להעריך שרק כמחצית מהמעשנים עלולים למות מסיבות הקשורות לעישון. שלושה המצבים המרכזיים שגורמים למותם של מעשנים הם: מחלות קרדיו-וסקולריות, סרטן ריאות ו-COPD כרוני.

עוד עלה מהמחקר, כי מי שמעשן כעשר סיגריות ביום מכפיל את הסיכון שלו למוות בטרם עת מסיבות הקשורות לעישון, ומי שמעשן חפיסה ביום – כלומר מוגדר כבר "מעשן כבד" - מכפיל את הסיכון הזה פי ארבעה או חמישה.

לדיווח בכתב העת הרפואי לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  עישון,  אוסטרליה,  נזקים,  מוות מוקדם,  סרטן,  COPD,  מחלות לב
תגובות