חדשות

תחזית: ניקוז SDH צפוי להיות הניתוח הנפוץ ביותר במבוגרים בארה"ב ב-2030

לפי הערכות, בתוך 15 שנה יהיו בארה"ב 60 אלף מקרים חדשים מדי שנה של מבוגרים שיזדקקו לטיפולים רפואיים עקב דימום מוחי מסוג SDH

המטומה סבדורלית (מקור: ויקיפדיה)

מחקר שנעשה במרכז הרפואי "לנגון" של אוניברסיטת ניו-יורק, ושפורסם בשבוע שעבר במהדורה המקוונת של Journal of Neurosurgery, מצביע על כך שעד 2030 דימום סבדורלי כרוני (Chronic subdural hemorrhage, המטומה סבדורלית) צפוי להפוך לפגיעה המוחית הנפוצה ביותר במבוגרים בארה"ב, שבה צומחת שכבת האוכלוסייה המבוגרת. לפי הדיווח, בתי החולים חסרים כיום כוח אדם רפואי-מקצועי בתחום זה, כדי להעניק את הטיפול הנדרש לאותם חולים.

SDH - דימום סבדורלי - הוא דימום תוך גולגולתי על פני השטח של המוח, שלרוב נגרם בעקבות פגיעת טראומה בראש. מצב זה שכיח יותר בקרב אוכלוסייה מבוגרת, עקב אטרופיה של המוח, שימוש נרחב בתרופות נוגדות קרישה והידלדלות ברשת כלי הדם העדינים, הנימים, שבין פני השטח של המוח לבין המעטה שלו. כתוצאה מכך, אפילו חבלה מינורית בראש, יכולה להסתיים בדימום תוך גולגולתי המופיע על פני השטח של המוח, להצטבר עם הזמן – ולהוביל לסיבוכים חמורים.

במקרים רבים, גורם הטראומה עשוי להיות מינורי כל כך עד שאנשים רבים עם SDH לא יזכרו בכלל שעברו חבלה או ספגו מכה בראש, בעוד שזו היתה בהחלט חבלת טראומה.

בעוד שהרופאים יודעים שבקרב קבוצות מסוימות באוכלוסייה קיים סיכון גבוה ל-SDH, השיעור המדויק של נפגעי SDH בארה"ב לא ידוע. עם זאת, SDH שכיח יותר בקרב ותיקי הצבא ובקרב אנשים עם היסטוריה של צריכת אלכוהול קיצונית.

החוקרים, ובראשם ד"ר אוזמה סמדני, הנוירו-כירורגית הראשית במערכת הבריאות ב-NY Harbor ופרופסור משנה במחלקה לנוירו-כירורגיה, פסיכיאטריה ונוירו-פיזיולוגיה ב-NYU Langone, אספו נתונים כדי לבצע תחזית כמותית לגבי אירועים עתידיים של SDH בארה"ב.

הנתונים נאספו מבתי החולים המטפלים בוותיקי הצבא וגם מבתי חולים אזרחיים. על סמך אוסף נתונים נרחב זה, נבנה מודל מתמטי שלקח בחשבון גיל, מגדר וצריכת אלכוהול – וכל זאת כדי לנסות ולחזות את הצפוי בין השנים 2040-2012, עם העלייה בשיעור הזקנים באוכלוסייה.

נתונים לגבי ביקורים בבתי חולים של מערך ותיקי הצבא (VA) בין השנים 2012-2000 העלה, כי אובחנו בהם 695 מקרים חדשים של SDH כאשר 29% מהם נזקקו לפרוצדורות ניתוחיות לניקוז הדימומים. כלומר, מדובר ב-79.4 מקרים של SDH ל-100 אלף נבדקים. בנוסף לכך, יותר מ-70% ממקרי ה-SDH הופיעו אצל בני 65 שנה ומעלה.

בהתאם לכך, קבע צוות המחקר כי עד שנת 2030 – כאשר שיעורה של אוכלוסיית הזקנים בארה"ב יגיע ל-25% - יש לצפות שאירועי SDH יעלו לשיעור של 121.4 ל-100 אלף רק בקרב ותיקי הצבא ול-17.6 ל-100 אלף באוכלוסייה הכללית בארה"ב.

"המחקר מצביע על כך שהקהילה הרפואית ובמיוחד אנשי המקצוע שמטפלים במבוגרים וזקנים תיאלץ להקדיש יותר משאבים כדי למנוע SDH ולנהל היטב את הטיפול בנפגעים", הסבירה פרופסור סמדני.

בתוך 15 שנה, העריך צוות המחקר, ניקוז דימום תוך גולגולתי צפוי קרוב לוודאי להיות סוג הטיפול הכירורגי השכיח ביותר בקרב מבוגרים וזקנים. יבוצעו אז יותר פרוצדורות כאלו לעומת ניתוחים להסרת גידולים ממאירים מהמוח.

"אם נוכל לזהות חולים בסיכון ולמנוע הופעת אטרופיה של המוח בקרב האוכלוסייה האמריקאית ההולכת ומזדקנת – יהיה ביכולתנו להאט את המגמה הזאת. אם לא – יהיה עלינו להזדקק להרבה יותר נוירו-כירורגים ומערכות שיקומיות כדי לנהל את הטיפול בחולים אלו", אמרה פרופסור סמדני.

עוד קבע צוות המחקר, כי אנשים שעברו ניתוחי SDH שוהים באופן מובהק תקופות יותר ארוכות בבתי החולים לעומת כל מנותחי המוח האחרים (לפי נתונים שנאספו בין השנים 2010-2008 במערכת הבריאות לוותיקי הצבא בניו-יורק). הם גם דורשים טיפול פיזיותרפי אינטנסיבי יותר ושיקומי לעומת מנותחי גולגולת אחרים.

על-פי התחזיות, אוכלוסיית המבוגרים והזקנים בארה"ב תהיה גדולה בעתיד בהשוואה למצב כיום, במיוחד לאחר ש-77 מיליון ה"Baby-Boomers" האחרונים יגיעו ב-2030 לגיל 65. הצפי הוא, ש-60 אלף אמריקאים מדי שנה יפתחו SDH כרוני. "אבל המידע הזה מאפשר למערכת הרפואית להתארגן כדי לתת לכך מענה", אמרה פרופסור סמדני.

לתמצית הדיווח בכתב העת לחצו כאן

מערכת דוקטורס אונלי: תמונת האילוסטרציה המצורפת לכתבה הוחלפה כדי לשקף דימום סבדורלי, ולא כפי שהוצג בתחילה

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  דימום סבדורלי,  SDH,  Chronic subdural hemorrhage,  המטומה סבדורלית
תגובות

ישנה טעות מצערת בכתבה. התמונה המצורפת מדגימה דימום תוך מוחי. מאידך, דימום סבדוראלי (בעברית, תת-קשתי), אינו דימום מוחי אלא דימום תוך גולגולתי, בין המוח לגולגולת, ואינו חודר לרקמת המוח....
הבדל שנראה קטן למי שאינו מעורה, אך קריטי בחשיבותו.
ד"ר אור כהן-ענבר, נוירוכירורג, רמב"ם.

התמונה שונתה לאחר הערתי הקודמת. התמונה המוצגת כעת (3.4.2015) אכן של דימום תת קשתי

התמונה המוצגת כעת 3.4.2015 היא של דימום תת קשתי חריף, לא זה המדובר עליו בכתבה. הכתבה עוסקת בפתולוגיה אחרת לגמרי בכל אספקט למעט השם הדומה, והיא דימום תת קשתי כרוני (המופיע באנשים מבוגרים לאחר טראומה קטנה יחסית שלעיתים לא זוכרים שארעב, לפעמים חודשים לאחר מכן). דימום תת קשתי חריף הינו דימום טראומטי מסוכן עם תחלואה ותמותה גבוהים ולא הפתולוגיה המדוברת.