מנגנון ויסות חום

מחקר ישראלי: האקלים משפיע במידה מעטה על התפקוד הכלייתי בקרב קשישים

מחקר מצא, כי אובדן נוזלים רב באקלים חם ויבש בחודשי הקיץ גורם לפגיעה קלה בתפקוד הכלייתי בקרב קשישים; עם זאת, השפעה זו אינה בעלת משמעות קלינית

עומס חום בתל אביב (צילום: אילוסטרציה)

קשישים רגישים יותר לתחלואה הנגרמת מחום (heat) עקב תפקוד לקוי של מנגנוני ויסות החום, התייבשות כרונית, נטילת תרופות ותחלואה של מערכות גוף המווסתות את טמפרטורת הגוף.

המחקר הנוכחי בחן את ההשערה לפיה אובדן של נוזלים רבים באקלים חם ויבש בחודשי הקיץ עשוי להוביל לפגיעה בתפקוד הכלייתי בקרב קשישים.

מטרת המחקר היתה לקבוע, כיצד משפיעות עונות השנה על התפקוד הכלייתי ועל התפתחות פגיעה כלייתית חריפה (acute kidney injury - AKI) בקשישים.

במחקר עוקבה תצפיתי רטרוספקטיבי נכללו מבוגרים מעל גיל 65 עם רמות קריאטינין של 2.0 מיליגרם לדציליטר ומעלה אשר אושפזו פעמיים, בקיץ ובחורף, בשנים 2010-2011. התוצא שנבדק היה היארעות AKI. עוקבת המחקר כללה 1,107 מטופלים שאושפזו בחודשי הקיץ והחורף.

הפרמטרים הביוכימיים המעידים על פגיעה בתפקוד הכלייתי היו גבוהים יותר בחודשי הקיץ בהשוואה לחורף, בקרב כלל המטופלים ובפרט בקרב מטופלים עם לחץ דם גבוה, סוכרת ואי-ספיקת לב, כמו גם בקרב מטופלים הנוטלים תיאזידים, מעכבי ACI ו-ARBs.

הסיבה השכיחה ביותר לאשפוז מטופלים המפתחים AKI בחודשי הקיץ היתה מחלת חום (fever) ואלח דם, ובחודשי החורף הסיבה השכיחה ביותר לאשפוז זה היתה אי-ספיקת לב.

החוקרים קבעו עם זאת, כי אובדן נוזלים רב באקלים חם ויבש בחודשי הקיץ גורם לפגיעה קלה בתפקוד הכלייתי בקרב קשישים. עם זאת, השפעה זו אינה בעלת משמעות קלינית רבה, ככל הנראה עקב מנגנוני פיצוי המשמרים את התפקוד הכלייתי.

מקור:
L. Barski, C. Bartal, I. Sagy, A. Jotkowitz, R. Nevzorov, L. Zeller, V. Dizengof, B. Rogachev; Seasonal influence on the renal function in hospitalized elderly patients; European Gariatric Medicine, Volume 6, Issue 3, June 2015, Pages 232–236;

נושאים קשורים:  מנגנון ויסות חום,  התייבשות,  פגיעה בתפקוד הכלייתי,  פגיעה כלייתית חריפה,  עונות השנה,  קיץ,  לחץ דם גבוה,  סוכרת,  אי ספיקת לב,  תיאזידים,  מעכבי ACE,  ARBs,  חום,  אלח דם,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
12.08.2015, 23:40

ובכל זאת שתיה צרובה-המלצה מאוד חשובה בשביל קשישים בזמנים ועונות של חם
גבוהה.