חדשות

לראשונה בארץ: תאי גזע עובריים הושתלו בחולה עם ניוון מקולה גילי

המרכז הרפואי "הדסה" מסר, כי מדובר בהשתלה ראשונה במסגרת ניסוי שנערך בבית החולים, על שימוש בתאי גזע כדי לעצור, או להאט, את מחלת העיניים

פרופ' בנימין ראובינוף (צילום: אבי חיון)

המרכז הרפואי "הדסה" הודיע אתמול (ב'), כי לראשונה בישראל הושתלו בבית החולים תאי גזע עובריים אנושיים בחולה בניוון רשתית, וכי הצלחת הפרוצדורה עתידה לשנות את אופן הטיפול במחלה. ההשתלה התבצעה במסגרת ניסוי שקיבל את אישור משרד הבריאות.

את ההליך והמחקר הנלווה הובילו פרופסור בנימין ראובינוף, מנהל המרכז לחקר תאי הגזע האנושיים בבית החולים, שהוא גם מנהל מחלקת נשים ויולדות ב"הדסה עין כרם" ופרופסור אייל בנין, מנהל המרכז למחלות ניוון רשתית ומקולה במחלקת העיניים של בית החולים הירושלמי.

ניוון מקולרי גילי (נמ"ג) הוא הסיבה השכיחה ביותר לעיוורון בעולם המערבי. המחלה פוגעת בעיקר באיכות החיים של בני "הגיל השלישי". עד היום לא היה בנמצא טיפול יעיל למחלה.

במחלת נמ"ג, מסר פרופסור ראובינוף, נפגע אזור המקולה של הרשתית החיוני לראיה חדה במרכז שדה הראייה, המאפשר פעולות יום יומיות כמו קריאה וזיהוי פרטים. בארה"ב מאובחנים מדי שנה כ-1.6 מיליון איש עם ניוון מקולה מחמת גיל. הסיבה למחלה היא חוסר תפקוד ומוות של תאי הפיגמנט של הרשתית המצויים מתחת לרשתית ותומכים בחיוניותה ובתפקודה.

פרופ' אייל בנין (צילום: דבי קופר)

פרופ' אייל בנין (צילום: דבי קופר)

"ההשתלה שבוצעה בחולה הראשון מהווה את ההתחלה של ניסוי קליני שיכלול בהמשך 15 חולים ויהיה מהניסויים פורצי הדרך הראשונים בעולם"

תאי גזע עובריים אנושיים, היכולים להתרבות במעבדה ללא הגבלה ולהבשיל לכל סוג של תא בגוף האדם, יכולים לשמש כמקור בלתי נדלה של תאי פיגמנט בריאים של הרשתית, לצורך השתלה וחידוש שכבת תאי הפיגמנט בחולי נמ"ג. מטרת ההשתלה היא לעצור, או לפחות להאט, את התקדמות המחלה והפגיעה בראייה.

קבוצות המחקר של פרופסור ראובינוף ופרופסור בנין משתפות פעולה למעלה מעשור, על מנת לפתח את התנאים להבשלת תאי גזע עובריים לתאי פיגמנט של הרשתית לצורך טיפולי ההשתלה בחולי נמ"ג.

תאי הפיגמנט ששימשו בהשתלה פותחו בשיתוף עם חברת הסטארט-אפ
Cell Cure Neurosciences. החברה פועלת על בסיס הטכנולוגיה שפותחה בהדסה, ומטרתה למצות את פוטנציאל הריפוי של תאי גזע עובריים אנושיים לשם השתלה במחלות ניוון רשתית ומערכת העצבים.

פרופסור ראובינוף מסר עוד, כי "ההשתלה שבוצעה בחולה הראשון מהווה את ההתחלה של ניסוי קליני שיכלול בהמשך 15 חולים ויהיה מהניסויים פורצי הדרך הראשונים בעולם של השתלת תאים שמקורם בתאי גזע עובריים אנושיים. המטרה הראשונית של הניסוי הקליני היא לוודא שהשתלת התאים בטוחה, וכן כדי לעקוב אחר מדדים שידגימו אפקט ריפוי".

לדבריו, "ההשתלה עצמה בוצעה ב-18 באוגוסט בהדסה בידי ד"ר יצחק חמו, מנהל יחידת הרשתית. ההליך עבר בהצלחה. לא נצפו עד כה סיבוכים עיניים או מערכתיים כלשהם. החולה הראשון והנוספים יהיו תחת מעקב צמוד לתקופה של שנה על מנת לקבוע את בטיחות הטיפול, וכן על מנת לבחון את השפעת הטיפול על מהלך המחלה".

נושאים קשורים:  חדשות,  נמ"ג,  המרכז הרפואי "הדסה",  השתלה,  תאי גזע,  פרופסור אייל בנין,  פרופ' בנימין ראובינוף,  ניוון מקולרי של הגיל המבוגר
תגובות
02.09.2015, 01:21

באיזה שלב של המחלה ניתן לבצע את הפעולה? האם בכל שלב?

אנונימי/ת
04.09.2015, 12:56

האם טיפול זה יחליףי את הזרקת האווסטין ודומיו שעלתה אלפי שקלים להזרקה ותועלתה העיקרית הייתה לקופת הדסה ורופאיה ?
יש להניח שהתועלת העיקרית לא תשתנה..
מנסיון משפחתי , המטופל התעוור וחשבון הבנק הצטמצם.

אנונימי/ת
07.09.2015, 09:31

אנונימית יקרה, צר לי על ההתעוורות של קרוב משפחתך. הזרקת האווסטין היא הפרוצדורה המקובלת והידועה היום לטיפול בנושא. להזרקה זו יש המלחה בלתי רגילה (כולל בין היתר לאימי). הזרקה זו לצערנו אינה מרפאת אלה מעכבת ומאיטה את התופעה. בנקודה זו השמצתך את הדסה כאילו הזריקו כדי להעשיר את קופת הדסה מכוערת למדי!!!

08.09.2015, 12:44

חמי סובל מהמחלה ןאווסטין כבר לא ממש עוזר לו. או צורפתי. האם יש סיכוי להשתתף במחקר? האם יש קרטריון הכללה ואי הכללה בכדי לבדוק התאמה?
אשמח לתשובה מהירה

18.09.2015, 13:40

שלום רב
האם נדרשים תאי גזע עובריים מקרבה משפחתית ?
במידה ועומד להיוולד נכד, האם יש צורך בהערכות מיוחדת לצורך ההשתלה ?