EEG

זיהוי סינכרוניזציה מוגברת בחולי פרקינסון באמצעות בדיקת EEG

מחקר מצא, כי שילוב אמפליטודת גלי גמא ובטא כפי שנבדקו ב-EEG שאינו חודרני היתה מוגברת בחולי פרקינסון לא מטופלים

03.11.2015, 08:42
בדיקת EEG של המוח, אפילפסיה (צילום: אילוסטרציה)

אין זה פשוט לאבחן ולטפל במחלת הפרקינסון (רטטת, Parkinson disease). פיתוח של סמן ביולוגי לפרקינסון, שיספק מדד אובייקטיבי למחלה, יכול לסייע להפחית את הקשיים הללו.

תאוריות חדשות טוענות, כי מחלת הפרקינסון מאופיינת בסנכרון מוגבר בתדר הבטא (20Hz∼) לאורך הגנגליאה הבזאלית – הלולאות התלמוקורטיקליות (thalamocortical loops).

לאחרונה הראו חוקרים בעזרת אלקטרואנצפלוגרם (electrocorticography י[EEG]) חודרני, שמדד טוב של הסינכרוניזציה הזו הינו שילוב של שלב הבטא יחד עם גל רחב של אמפליטודת גמא (או במלים אחרות: שילוב של אמפליטודת השלבים [phase–amplitude coupling - PAC]).

מחקרים אחרים שפורסמו לאחרונה מציעים, כי ניתן לזהות פעילות בתדר גבוה על הקרקפת בעזרת EEG.

בהשראת הממצאים הללו ביקשו החוקרים לבדוק, אם מדידה לא חודרנית של שילוב אמפליטודת בטא-גמא מעל הקורטקס הסנסומוטורי (sensorimotor cortex), על ידי EEG, שונה בין חולים במחלת הפרקינסון המטופלים תרופתית, חולים שאינם מטופלים, ונבדקים בריאים.

החוקרים ביצעו השוואה בין EEG שבוצע במנוחה ב-15 מטופלים עם מחלת הפרקינסון ו-16 נבדקים בריאים. מטופלים החולים במחלת הפרקינסון נבדקו בימים שונים, כאשר נטלו תרופות וכאשר לא נטלו תרופות, באופן מאוזן (counterbalanced order).

עבור כל קבוצת נתונים חישבו החוקרים את האמפליטודה המשולבת של גלי בטא-גמא, והשוו בין הקבוצות.

שילוב אמפליטודת הגלים היה מוגבר במטופלים שלא נטלו תרופות בהשוואה למטופלים שכן נטלו תרופות (p=0.008). כמו כן, נמצאה אמפליטודה מוגברת במטופלים שלא נטלו תרופות בהשוואה לקבוצת הביקורת (p=0.009).

החוקרים מסכמים, כי בשימוש ב-EEG לא חודרני ניתן היה לזהות כי שילוב האמפליטודות היה מוגבר במטופלים עם מחלת הפרקינסון שלא נטלו תרופות בהשוואה למטופלים שנטלו תרופות, וכן בהשוואה לנבדקים בריאים.

ממצאים אלו מכוונים לכך, שייתכן כי EEG וביצוע שילוב אמפליטודות יכול להוות סמן ביולוגי לא חודרני למצב הפרקינסון. סמן ביולוגי זה יכול לשמש לבקרה פנימית של מכשירים לסטימולציה עמוקה של המוח, לכיול של טיפול דופאמינרגי, ואולי אף לעזור באבחנת המחלה.

מקור:
Swann, N. C., de Hemptinne, C., Aron, A. R., Ostrem, J. L., Knight, R. T., & Starr, P. A. (2015). Elevated synchrony in Parkinson disease detected with electroencephalography. Annals of Neurology, 78(5), 742-750. doi: 10.1002/ana.24507

נושאים קשורים:  EEG,  שילוב אמפליטודת גלים,  סמן ביולוגי,  מחקרים,  פרקינסון
תגובות