חדשות

למרות הצפי לזינוק בשיעור חולי האלצהיימר, התקציבים למחקר עדיין נמוכים

רק כחצי מיליארד דולר הקצה ה-NIH למחקר בנושא עצירת או ריפוי מחלת האלצהיימר, לעומת 5 מיליארד לסרטן ו-3 מיליארד לאיידס; לפי הערכות, ב-2040 הטיפול בחולים יסתכם ברבע מתקציב ביטוח הבריאות הציבורי בארה"ב

הצטברות פלאק על תאי עצב במוח (הדמיית אילוסטרציה)

על-פי הערכות בארה"ב, הטיפולים בחולי אלצהיימר יהוו כ-25% מתקציב שירות ביטוח הבריאות הציבורי בשנת 2040. רשת החדשות CNN, שהקדישה כתבה להשלכות של תחזית זו ציינה, כי המימון למחקר בנוגע לטיפול במחלה אינו מדביק את הצורך ההולך וגובר.

לפי הדיווח, לחוקרים העוסקים במחלת האלצהיימר הובטח מימון של מכוני הבריאות הלאומיים (NIH) של ארה"ב בסך 580 מיליון דולר לשנת התקציב הנוכחית. זאת, לעומת כ-5 מיליארד דולר לחוקרים בתחום הסרטן , 3 מיליארד דולר לחוקרים העוסקים באיידס ו-2 מיליארד דולר לחוקרים מחלות קרדיו-וסקולריות.

לפי הערכות, הטיפולים בחולי אלצהיימר יהוו כ-25% מתקציב שירות ביטוח הבריאות הציבורי בשנת 2040

למרות שלא ניתן להשוות ישירות בין מחלות, אלצהיימר הינה גורם המוות המוביל היחיד שכיום הוא בלתי נמנע וגם לא ניתן לריפוי. רוב הטיפולים הניתנים כיום מכוונים לשמירת תפקודם של נוירו-טרנסמיטורים במוח.

עם זאת, במעבדות מחקר שונות בעולם מפותחים כמה חידושים בתחום.

למשל, חוקרים מנסים לפתח "אלצהיימר-בצלחת-פטרי" - ניסיון ליצור במעבדה אזורי מוח קטנים עם תאי עצב אנושיים הגדלים בצלחת פטרי. מי שעומד מאחורי הרעיון הוא פרופסור רודי טאנזי (Rudy Tanzi), מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת "הרווארד". פרופ' טאנזי מסביר, כי הסימנים הראשונים להופעת אלצהיימר מופיעים בעצבי המוח המכונים תאי גליאה (glia cellsי) כ=30-20 שנה לפני שהמחלה מתחילה להשפיע על הזיכרון.

תאים אלו, כמו חיישנים, חשים במותם הקרוב של תאי מוח עקב היווצרות שכבת פלאק הנכרכת סביב העצבים, אותה הם מזהים כסימן לדלקת. התאים מתחילים לנסות ולהילחם ב"פולשים זרים" והמוח מוצף ברדיקלים דלקתיים חופשיים המנהלים מלחמה בתוך המוח. אלא שלמעשה אין כלל דלקת ואין זיהום - והמוח מנהל "מלחמת רפאים" שמתישה אותו ומזרזת את הופעת המחלה. היא איננה מלווה בכאב פיזי.

רעיון אחר שנחקר קשור בשכבת הפלאק (בטא-אמילואיד). כיום ידוע, כי היא מתחילה להיווצר סמוך מאד להופעת תסמיני המחלה. לפיכך סבורים חוקרים שיתכן שתימצא דרך לצמצם את היווצרות שכבת הפלאק באמצעות חיסון.

ההנחה של כמה מחוקרי האלצהיימר היא כי למרות שאצל רוב האנשים תסמיני אלצהיימר מתחילים להופיע בגיל 65, ייתכן שיהיה צורך להתחיל בטיפול כבר בגיל 45. הכוונה היא להתחיל לבצע בדיקות מוקדמות (צ'ק-אפ) לגילוי שכבת בטא-אמילואיד כבר בגיל 45-40, ואז אפשר יהיה לקבוע איזו צורת טיפול - תרופתי או גישה התערבותית - יש לבצע על מנת לבלום את שרשרת התהליכים המאפיינים את הופעת התסמינים. ברעיון זה, לפי הדיווח, תומך הנוירולוג הקליני ד"ר דויד קנופמן (Knopman) מ"מאיו קליניק".

ה-AA, ההתאגדות האמריקנית לאלצהיימר (The Alzheimer's Association), מעריכה כי למחקרים נדרש תקציב של 2 מיליארד דולר בשנה ולא 580 מיליון, רק על מנת שבתוך עשור יימצא טיפול שידחה את הופעת המחלה בחמש שנים. אם יעד זה יושג, יפחת מספר חולי האלצהיימר בארה"ב בשנת 2025 ב-42% וייחסכו בכך מתקציב הביטוח הרפואי 220 מיליון דולר.

מכשול גדול עליו צריכים העוסקים במחלת אלצהיימר להתגבר הוא גיוס מתנדבים לניסויים קליניים בתרופות ובטיפולים החדשים. ניסוי ממשי שיוכיח את עצירת או ריפוי המחלה יחייב לפחות 50 אלף אנשים.

מסיבה זו, החל ה-AA לנסות ולגייס בשלב ראשון אנשים שלהם היסטוריה משפחתית של מחלת אלצהיימר. את היוזמה מוביל ד"ר ריצ'רד אייזקסון (Isaacson), מבית הספר לרפואה באוניברסיטת קורנל. הוא הודיע, כי מעבדתו מחפשת מתנדבים לניסוי טיפולי שנועד למנוע את הופעת המחלה ולשם כך בשלב ראשון יש צורך לבצע סקר בקרב לפחות 5,000 איש.

ד"ר אייזקסון הוא בין הרופאים הבודדים בארה"ב שמפעיל מרפאה למניעת אלצהיימר, דיווחה רשת CNN. הוא סבור למשל שיש להתבונן על המחלה בגישה הוליסטית. המרפאה כוללת תרגילי מוח, גירוי מוחי, ושליטה במחלת הסוכרת ומצב טרום-סוכרת. "כל אלו יכולים להוות את ההבדל בין אדם בריא לבין אדם חולה", הדגיש בראיון שנערך עמו.

פרופסור טאנזי הציע גם הוא להוסיף למטופלים סדרת של המלצות הכוללת אימון כושר גופני, שינה של 8-7 שעות ביום, אימוץ דיאטה ים-תיכונית, הוספת שמני מאכל איכותיים המכילים אומגה-3, יתר מעורבות חברתית וגירוי אינטלקטואלי של המוח.

נושאים קשורים:  חדשות,  אלצהיימר,  NIH,  מכוני הבריאות הלאומיים,  מחקר מדעי,  תרגילים למוח,  שטיון
תגובות