תקשורת בין-אישית

מפגשים פנים אל פנים בתדירות גבוהה מונעים דיכאון בקרב מבוגרים

מבוגרים שנפגשו עם קרובי המשפחה והחברים בתדירות נמוכה נמצאים בסיכון גבוה יותר לדיכאון, בהשוואה למבוגרים שנפגשים באופן תדיר עם יקיריהם

מפגש בין גברים מבוגרים (צילום: אילוסטרציה)

מחקר זה בחן את הקשרים שבין שלושה סוגי תקשורת בין-אישית (פנים אל פנים, טלפון, כתב או דוא"ל), לבין קשר עם סוגים שונים של אנשים והסיכון לתסמיני דיכאון, בקרב קשישים.

בוצע מחקר עוקבה תצפיתי מבוסס-אוכלוסייה, במסגרת קהילות בערים ובפרברי ארצות הברית, בו השתתפו 11,065 מבוגרים בגילאי 50 ומעלה, שלקחו חלק בסקר בריאות ופרישה (Health and Retirement Survey) בשנים 2004-2010.

תדירות השימוש של משתתפי המחקר באחד משלושת אמצעי התקשורת ליצירת קשר עם ילדיהם, קרובי משפחה אחרים וחברים הוערכו בקו הבסיס, על מנת לנבא דיכאון שנתיים מאוחר יותר.

תסמיני דיכאון הוערכו על ידי Center for Epidemiologic Studies Depression Scale, המונה שמונה פריטים.

ההסתברות לנוכחות תסמיני דיכאון עלתה באופן עקבי, באותה מידה בה ירדה תדירות הפגישות פנים אל פנים. לא נצפתה ירידה בתדירות יצירת קשר טלפוני, כתוב או בדוא"ל. לאחר בקרה למשתנים דמוגרפיים, קליניים וסוציאליים, נמצא כי משתתפים שיצרו קשר פנים אל פנים אחת למספר חודשים או בתדירות נמוכה יותר עם ילדיהם, קרובי משפחה אחרים או חברים היו עם סיכוי גבוה יותר, באופן מובהק, להיות עם תסמיני דיכאון שנתיים מאוחר יותר (11.5%). זאת, בהשוואה למשתתפים שנפגשים עם קרובי משפחה או חברים פעם או פעמיים בחודש (8.1%) או פעם או פעמיים בשבוע (7.3%).

גיל מבוגר, סכסוכים בין-אישיים ודיכאון בקו הבסיס מיתנו חלק מההשפעות של תדירות המפגשים החברתיים על תסמיני דיכאון.

לסיכום, תדירות מפגשים פנים אל פנים עם חברים וקרובי משפחה מנבאת באופן בלתי תלוי דיכאון בקשישים. על הרופא האישי לעודד מפגשים כאלו, כאסטרטגיה למניעת דיכאון בגיל מבוגר.

מקור:
Alan R. Teo, HwaJung Choi, Sarah B. Andrea, Marcia Valenstein, Jason T. Newsom, Steven K. Dobscha and Kara Zivin; Does Mode of Contact with Different Types of Social Relationships Predict Depression in Older Adults? Evidence from a Nationally Representative Survey; Journal of the American Geriatrics Society, Volume 63, Issue 10, pages 2014–2022, October 2015
Article first published online: 6 OCT 2015 | DOI: 10.1111/jgs.13667

נושאים קשורים:  תקשורת בין-אישית,  קשרים חברתיים,  דיכאון,  Health and Retirement Survey,  מפגש פנים אל פנים,  דיכאון בקשישים,  מחקרים
תגובות