חדשות

מחריף המחסור במצנתרי מוח: באזור הצפון יהיה מעתה מצנתר אחד בלבד

לפי דווח בחדשות ערוץ 2, מצנתר המוח היחיד שעבד עד כה במרכז הרפואי "רמב"ם" עובר ל"שערי צדק", ומי שנזקק לצנתור מוח בחיפה יופנה לבית החולים בנהרייה

צנתור (צילום: אילוסטרציה)

המחסור ברופאים-מומחים בצנתור מוח הולך ומחריף. לפי דיווח בחדשות ערוץ 2, בשבוע הבא יעזוב את המרכז הרפואי "רמב"ם" בחיפה ד"ר יעקב אמסלם, שהוא מצנתר המוח היחיד בכל אזור חיפה. ד"ר אמסלם יעבור לעבוד בבית החולים "שערי צדק", וכתוצאה מכך - בכל אזור חיפה לא יהיה עתה מומחה בתחום חיוני זה.

לפי הדיווח, מי שיצטרך לעבור צנתור מוח באזור חיפה יופנה לשם כך לבית החולים בנהרייה, מרחק של כשעה נסיעה. למעשה, דיווח הערוץ, בכל צפון הארץ יהיה עתה רק מצנתר מוח אחד - ד"ר שאדי ג'השאני מהמרכז הרפואי לגליל בנהרייה.

נוכח המחסור החמור החליט משרד הבריאות לנסות לאפשר למצנתרי לב להתחיל לעשות גם צנתורי מוח

בדיווח, מאת כתב הבריאות יואב אבן, שב ונמסר כי בכל הארץ יש כיום רק עשרה רופאים מומחים בצנתור מוח. במרכז הרפואי "תל-אביב-איכילוב", למשל, אין כיום מצנתרי מוח ומי שנזקק לטיפול הזה מופנה בדחיפות ל"אסף הרופא", המשמש כגיבוי לבית החולים, ל"שיבא" או ל"בילינסון".

עוד דווח, כי נוכח המחסור החמור החליט משרד הבריאות לנסות לאפשר למצנתרי לב להתחיל לעשות גם צנתורי מוח, לאחר הכשרה מתאימה. מצנתרי המוח מותחים ביקורת חריפה מאוד על המהלך הזה. הם טוענים, כך על-פי הדיווח, שכבר ניסו זאת בספרד, באיטליה ובכמה מדינות במזרח אירופה, אבל הניסיון נכשל. לדבריהם, חולים באותם מדינות שילמו על כך בחייהם, או נותרו נכים, מאחר שרופא המומחה ללב לא אמור לדעת לטפל במוח.

נושאים קשורים:  חדשות,  שבץ,  צנתור מוח,  הכשרה,  המרכז הרפואי "רמב"ם"
תגובות
אנונימי/ת
26.05.2016, 19:12

זוועה - לא פחות ,
יש לפתור את הבעיה בכל דרך אפשרית - תוך הקצאת כל תקציב - גדול ככל שיהיה

אנונימי/ת
26.05.2016, 22:32

אין פלא. ישראל היא מדינה זעירה מלאה במחות ובמרפקים.

אנונימי/ת
27.05.2016, 08:07

מדינת החלטוררות .
אני רוצה לראות את נבחי העם מוסרים את מוחם לטיפול בידיים לא מיומנות...

אנונימי/ת
28.05.2016, 00:03

להיעזר בעולם.
בהודו ובסין אין מצנתרי מוח?

אנונימי/ת
28.05.2016, 18:54

לייבא מארה"ב 20 - 10 מצנתרי מוח - ברמה המיקצועית הגבוהה ביותר . נקודה .
שלדון אדלסון , לארי אליסון , מאיר בלומברג , ליאון קופרמן , מרק צוקרברג ,
סרגיי ברין ועוד מיליארדרים יהודים רבים אוהדי ישראל יממנו את העלות בשימחה
רבה מאוד - סוף סוף המוח היהודי המבריק שלהם הוא שהביא להם את המיליארדים הרבים מדי שבחשבון הבנק שלהם ... הם מבינים היטב את חשיבות הטיול והשמירה
על מוח בריא ...

28.05.2016, 18:56

טיפול ושמירה על מוח הבריא - להקים קרן מיליארדרים לפיתרון מחסור מצנתרי המוח בישראל - המצב קטסטרופלי

אנונימי/ת
29.05.2016, 09:50

כדאי לחייב כל מתמחה בנוירוכירורגיה להשתלם למשך כשנתיים לפחות בצינתורי מוח
כמסלול חובה חד-משמעי . כולל בחינות וכו' .
הרופאים שיבחרו להתמקד או אפילו לעסוק בתחום בחצי מישרה ( במקביל לנורוכירורגיה ספציפית לפי נטייתם )
יזכו לשכר והטבות רבות ומופלגות - מעמד של "מגה -כוכבים " - בהחלט מומלץ

בעולם אוטופי היו מספר מצנתרי מוח בכל בית חולים. אולם בעולמנו תמונת המצב העגומה מחייבת את משרד הבריאות לנקוט עמדה. במטרה לקדם את נושא הטיפול בלוקים בשבץ מוחי, יש צורך בראש ובראשונה לעבות את מרכזי העל הקיימים שאליהם יועברו החולים הזקוקים לצנתור, בזריזות ראויה, ולהימנע מהקמת יחידת צנתורים חדשה בירושלים. בהדסה עין כרם נמצא מצנתר מוח עתיר נסיון עם יחידה משומנת היטב, ולכן אין הצדקה להקים מרכז נוסף בשערי צדק. אין גם הצדקה לפתוח יחידות חדשות במרכז הארץ, כמו זו שנפתחה באחרונה באסף הרופא, הנמצא כעשר דקות נסיעה מתל השומר, שם פועלת יחידת שבץ מאורגנת, הכוללת מצנתרי מח, ולא פחות חשוב גם יחידה ייעודית לטיפול בחולים לאחר הצנתור.
בגליון של כלכליסט ( 13.5.16) במדור דעות תחת הכותרת "זמן שווה מוח : מערכת הבריאות לא יכולה להמשיך ולהתעלם מהמחסור במצנתרים " , התיחסתי לפתיחת יחידות חדשות לצנתורי מוח . אצטט להלן את הנוגע לכתבה זו: " בעולם אוטופי היו מספר מצנתרי מוח בכל בית חולים. אולם בעולמנו תמונת המצב העגומה מחייבת את משרד הבריאות לנקוט עמדה. במטרה לקדם את נושא הלוקים בשבץ מוחי, יש צורך בראש ובראשונה לעבות את מרכזי העל הקיימים שאליהם יועברו החולים הזקוקים לצנתור, בזריזות ראויה, ולהימנע מהקמת יחידת צנתורים חדשה בירושלים. בהדסה עין כרם נמצא מצנתר מוח עתיר נסיון עם יחידה משומנת היטב, ולכן אין הצדקה להקים מרכז נוסף בשערי צדק. אין גם הצדקה לפתוח יחידות חדשות במרכז הארץ , כמו זו שנפתחה באחרונה באסף הרופא, הנמצא כעשר דקות נסיעה מתל השומר , שם פועלת יחידת שבץ מאורגנת, הכוללת מצנתרי מוח, ולא פחות חשוב גם יחידה ייעודית לטיפול בחולים לאחר הצנתור." הרושם המתקבל הוא שמשרד הבריאות , בכל הכבוד, לא ממש דואג לבריאות האוכלוסיה ככל הנוגע לטיפול בנפגעי שבץ מוחי, שכן בהוראתו נסגרה יחידת צנתורי המוח הותיקה באיכילוב במרץ 2015 וככל הידוע עדיין לא נפתחה מחדש. מהלך הסגירה כוון נגד ד"ר שמעון מימון - מומחה רציני בתחום- שניהל את היחידה, ועזב לרפואה הפרטית, ואין מושיע.

אנונימי/ת
17.09.2016, 17:19

דוקטור אמסלם רופא יקר שהתמחה בשיבא.עשה עבודה נפלאה בהדסה משם עבר לרמבם וכנראה פותה על ידי שערי צדק לחזור לירושלים לשערי צדק.