• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מחקר ישראלי מצא קשר בין זיהום אוויר לבין רמות סוכרים ושומנים בדם

המחקר בוצע על ידי חוקרים מהמרכז למחקרים קליניים ב"סורוקה", בשיתוף אוניברסיטאות בן-גוריון והרווארד; השינויים שנמצאו היו משמעותיים עוד יותר בקרב חולי סוכרת המטופלים באינסולין

שמשת מכונית בישראל לאחר סופת אבק (צילום: אילוסטרציה)

מחקר שבוצע על ידי חוקרים מהמרכז למחקרים קליניים ב"סורוקה", בשיתוף אוניברסיטת בן גוריון ואוניברסיטת הרווארד, מצא קשר בין חשיפה לזיהום אוויר לבין שינויים ברמות הסוכר והשומנים בדם.

צוות המחקר כלל את פרופ’ ויקטור נובק, מנהל המרכז למחקרים קליניים ב"סורוקה"; מעיין יצחק שדה, המנהלת המדעית במרכז למחקרים קליניים; ד"ר איתי קלוג, מהמחלקה לגיאוגרפיה באוניברסיטת בן גוריון; ד"ר עידית ליברטי ופרופ’ ג'ואל שוורץ, מהמחלקה לאפידמיולוגיה סביבתית באוניברסיטת "הרווארד".

דו"ח המחקר, שנתמך בידי הקרן לבריאות וסביבה, התקבל לפרסום בכתב העת The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism.

"מומלץ לנסות להוריד את החשיפה ברמה האישית כגון: לנהוג פחות, להימנע מהכנסת שטיחים לבית ובמקרים מסוימים אף לשנות את מקום המגורים"

מהמרכז למחקרים קליניים ב"סורוקה" נמסר, כי בעבודת המחקר נותחו מעל 600,000 דגימות דם של יותר מ-70,000 מתושבי הנגב. הדגימות נעשו בעשור האחרון. נמצא, כי חשיפה לרמות גבוהות יותר של זיהום אוויר בשלושה החודשים שקדמו לבדיקה היתה קשורה לירידה של עד 1.13% ברמות הכולסטרול HDL ("כולסטרול טוב"). כמו כן, היא היתה קשורה לעלייה של עד 0.57% ברמות הסוכר בדם, עלייה של עד 3.58% ברמות ההמוגלובין המסוכרר, עלייה של עד 2.37% ברמות הכולסטרול LDL ("כולסטרול רע") ועלייה של עד 0.31% ברמות הטריגליצרידים.

השינויים ברמות הסוכר והשומנים שנמצאו היו קשורים לעלייה בריכוזי זיהום האוויר והם היו משמעותיים עוד יותר לגבי חולי סוכרת המטופלים באינסולין. בקרב חולי סוכרת המטופלים בטיפול תרופתי אחר מאינסולין נראה שישנו קשר חלש יותר בין זיהום האוויר לבין רמות הסוכר והשומנים בדם.

לדברי החוקרים, למרות שהשינויים שדווחו במחקר הם בעלי ערכים קטנים יחסית, הרי שלאור העובדה שכלל האוכלוסייה חשופה לזיהום האוויר וכן לאור האופי הממושך של החשיפה, לממצאים חשיבות רבה.

"על אף שגנטיקה מהווה גורם עיקרי בסיכון להתפתחות סוכרת", הדגיש פרופ’ נובק, "המחקרים העכשוויים מצאו קשר בין חשיפה לזיהום אויר לבין התפתחות סוכרת ותמותה מסיבוכי המחלה. שינויים קלים ברמות הסוכר בדם - אפילו במסגרת הטווח הנחשב כתקין - יכולים להיות מתורגמים לשינויים בעלי חשיבות קלינית בהתפתחות הסיכון לתחלואה במחלות מטבוליות ומחלות לב וכלי דם".

פרופ' נוביק הוסיף: "באשר לרמות השומנים בדם, ידוע כי אפילו הפחתה קלה של רמות השומנים בדם מובילה לירידה בסיכון לתחלואה. לכן, בהתחשב בחשיפה המצטברת לזיהום אויר לאורך החיים, עלייה זו ברמות הטריגליצרידים והכולסטרול עשויה להעלות את הסיכון להתפתחות מחלות לב וכלי דם".

"אנו מאמינים", הוסיף, "שרופאים צריכים להתייחס למכלול הנזקים הסביבתיים שהמטופלים חשופים אליהם, ולהבין כי זיהום סביבתי הוא סיכון משמעותי ושיש להעריך את ממדיו. מומלץ לכן לנסות להוריד את החשיפה ברמה האישית כגון: לנהוג פחות, להימנע מהכנסת שטיחים לבית ובמקרים מסוימים אף לשנות את מקום המגורים כדי שיהיה מרוחק מכבישים ראשיים. יש להגביר מודעות לנושא הזה במיוחד בימי סופות אבק שבהם מומלץ להימנע כמה שניתן מיציאה מהבית. במקביל, יש לפעול גם לשינוי המדיניות בכל הנוגע לתכנון עירוני, הוספת 'ריאות ירוקות' וטיפול בזיהום תחבורתי ותעשייתי".

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  המרכז הרפואי "סורוקה",  אוניברסיטת בן גוריון,  אוניברסיטת הרווארד,  זיהום אוויר,  חלקיקים,  שומנים,  סוכרים,  HDL,  כולסטרול
תגובות