• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
חדשות

רופאים: ייתכן שאין צורך בהימנעות מאכילת מזון מוצק לפני קולונוסקופיה

מחקר מצומצם שנערך בארה"ב העלה, כי מי שאכלו מזון מועט בסיבים יום לפני הבדיקה היו מוכנים טוב יותר לקולונוסקופיה, ייתכן בשל העובדה כי המריצו טוב יותר את תנועת המעיים

אנדוסקופ, בדיקת קולונוסקופיה (צילום: אילוסטרציה)

ייתכן שבדיקת קולונוסקופיה לא חייבת להתבצע על בטן ריקה לחלוטין, וכי יש יתרונות בעריכתה לאחר אכילת מזון מסוים; כך מעלה מחקר חדש, שהוצג בשבוע שעבר בכנס "שבוע מחלות מערכת העיכול" שהתקיים בסן דייגו, קליפורניה.

המחקר קובע, כי ניתן להמליץ לנבדקים לצרוך כמות מצומצמת של פריטי מזון רגילים אבל מיעוטי-סיבים במסגרת ההכנות לבדיקה. עד כה, נדרשו מי שעוברים בדיקה לחדול מאכילת מזונות מוצקים בימים שקודמים לבדיקה, יחד עם נטילת תכשירים משלשלים.

בארה"ב, רבים אינם ניגשים לבדיקה בין השאר משום שההכנה לקראתה היא בעיניהם קשה מדי

במחקר התברר, כי אין השפעות שליליות על תוצאות הבדיקה כתוצאה מאכילת מזון מועט בסיבים. עורך המחקר אף ציין, כי מי שאכלו מזון זה היה מוכן טוב יותר להליך הבדיקה מאלו שנצמדו לדיאטה שהמליצו להם הרופאים.

את המחקר הציג פרופ’ ג'ייסון סמרסנה (Jason Samarasena) מהמחלקה לגסטרואנטרולוגיה, הפטולוגיה התערבותית ואנדוסקופיה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת קליפורניה באירווין.

החברה האמריקנית לסרטן מעריכה, כי השנה יאובחנו בארה"ב יותר מ-134 אלף מקרים חדשים של סרטן המעי גס. בעוד שבדיקת הסקר, קולונוסקופיה, מומלצת לבני 50 ומעלה (ומוקדם יותר למי שהנכלל בקבוצת סיכון), רבים אינם ניגשים לבדיקה בין השאר משום שההכנה לקראתה היא בעיניהם קשה מדי.

שתיית נוזלים צלולים בלבד בעת ההכנה נועדה להשאיר את המעי נקי. שרידים של מוצרי מזון מוצקים או כאלו שמכילים זרעים וגרעינים יכולים להיצמד למכשיר הבדיקה שמוחדר לגוף.

במחקר החדש, עליו דיווחה התקשורת הכללית בארה"ב, נטלו חלק 83 אנשים שעמדו לעבור קולונוסקופיה. הם עברו אותה לאחר ששינו את התפריט רק למוצרי מזון מעוטי סיבים בכמות קטנה כמו מקרוני, גבינה, יוגורט, לחם לבן, פרוסות דקות של בשר וגלידה - כלומר 1,500-1,000 קלוריות ביום בלבד ושלושה אבות המזון הבסיסיים (חלבון, שומן, פחמימות).

התברר, כי המטופלים שנצמדו לתפריט המומלץ של מוצרים מיעוטי סיבים היו מוכנים טוב יותר לבדיקה לעומת אלו שהתפריט שלהם כלל רק מזון נוזלי צלול. הראשונים גם היו פחות עייפים בבוקר הבדיקה. 97% אמרו כי הם היו מרוצים מהתפריט שנקבע להם לעומת 46% מהנבדקים שצרכו מזון נוזלי בלבד.

עורך המחקר ציין כי מבחינה רפואית, אלו שצרכו את הפריטים שנקבעו להם היו מוכנים טוב יותר לבדיקה משום שהם המריצו טוב יותר את ניע המעי ביום שלפני הבדיקה.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  קולונוסקופיה,  מעי,  דיאטה,  הכנה לבדיקה,  ארה"ב
תגובות