חדשות

מחקר בארה"ב: רבע מהמטופלים בבתי חולים שיקומיים סובלים מנזק כתוצאה מהאשפוז

לפי המחקר של משרד הבריאות האמריקאי, כ-29% מהמאושפזים בבתי חולים שיקומיים מחוץ לבתי חולים כלליים נפגעו באופן לא הכרחי כתוצאה מהשהות בהם

בית חולים שיקומי (צילום: אילוסטרציה)

דו"ח חדש של משרד הבריאות בממשל ארה"ב שפורסם בשבוע שעבר מצא, כי השהות בבתי חולים שיקומיים (Rehab Hospitals) לאחר שבץ, פציעה קשה או ניתוח מורכב, עלולה דווקא להחמיר את מצב המטופלים. לפי הדו"ח, ב-29% מהמקרים השהות בבתי חולים או מחלקות אלה מזיקה ומחמירה את מצבם הבריאותי של החולים. בין השאר, הדבר נגרם כתוצאה מטעויות במתן תרופות, מפצעי לחץ, מזיהומים ועוד.

לצורך הכנת הדו"ח נסקרו מחדש מקרים מתוך מדגם רחב של מוסדות שיקומיים. נמצא כי כמעט 50% מ-158 אירועים שבהם היו מעורבים 417 מטופלים היו ניתנים למניעה. כל המטופלים היו מבוטחי שירות הבריאות הציבורי "מדיקר".

מומחה: "אנחנו משקרים לעצמנו אם אנחנו טוענים כי בנושא הזה חל שיפור בהשוואה לעבר"

ד"ר דייויד קלאסן, מומחה למחלות זיהומיות מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת יוטה, שפיתח את הכלי האנליטי שבו השתמשו להכנת הדו"ח, אמר כי מדובר בשיעור גבוה של מקרי נזק שנגרמו לחולים במתקני שיקום.
"אנחנו משקרים לעצמנו אם אנחנו טוענים כי בנושא הזה חל שיפור בהשוואה לעבר", אמר. "החוק מספק אחת ברפואה הוא 'ראשית, אל תגרום נזק', ובהקשר זה נכשלנו", הוסיף.

את הדו"ח הכין החוקר הכללי (inspector general) במשרד הבריאות הפדרלי. הוא התמקד במוסדות שיקום שאינם ממוקמים בתוך בתי חולים. במוסדות אלו המטופלים צריכים להיות מסוגלים לעבור לפחות שלוש שעות ביום, חמש פעמים בשבוע, של פעילות גופנית-שיקומית או ריפוי בעיסוק. אלו בדרך כלל מטופלים במצב בריאותי טוב יותר מאלו שנמצאים בבתי חולים או במוסד סיעודי.

דו"חות קודמים העלו, כי יותר מ-25% מהמטופלים בבתי החולים ו-33% מאלו השוהים במוסדות סיעודיים ניזוקים בעת שהותם בהם ומצבם מחמיר. כ-25% מהמטופלים שמצבם החמיר הועברו מהמוסדות השיקומיים ליחידות טיפול מיוחדות (Acute care hospitals). עלות חודש שהייה במסגרת זו עשויה להגיע ל-7.7 מיליון דולר.

הנזקים שנגרמו למטופלים במוסדות השיקומיים נבעו מטיפולים לא נכונים, מהיעדר ניטור או מניטור לא מספק. 46% מהנזקים נגרמו עקב טעויות במתן תרופות. מקרים של איבוד הכרה נקשרו למתן משככי-כאב נרקוטיים. 40% מהנזקים היו עקב פצעי לחץ שנגרמו למטופלים משום שלא בוצע בנושא זה ניטור שגרתי. בעיה מסוג זה לא גרמה למוות, אבל הביאה לכך שהשהות בבית החולים השיקומי לשם החלמה והתאוששות התארכה לעתים גם בכמה שבועות, מה שהיה כרוך לעתים בהתפתחות נכות קבועה.

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות האמריקאי,  דו"ח,  אשפוז,  בתי חולים שיקומיים,  רשלנות רפואית,  נזק רפואי
תגובות