• יו"ר: פרופ' גליה ספקטר
  • מזכירה: ד"ר ענת רבינוביץ
  • גזבר: ד"ר אורלי אבנרי
  • חבר ועד: ד"ר אהרון לובצקי
  • חבר ועד: ד"ר אבי לידר
  • חברת וועד נציגת המעבדות: ד"ר ענת קרן
מחקר ARISTOTLE

טיפול התחלתי עם אפיקסבן בטוח יותר מוורפרין בקרב מטופלים עם פרפור פרוזדורים

מחקר שהקיף כ- 77,000 מטופלים עם פרפור פרוזדורים שהתחילו לראשונה טיפול באפיקסבן או וורפרין, מצא כי אפיקסבן יעיל יותר ובאופן ניכר מוורפרין בהפחתת הסיכון לסיבוכי השימוש בנוגדי קרישה, כגון שבץ, אירועים תסחיפיים ודימומים, ללא תלות בגיל, מינון ומאפיינים אחרים

25.06.2017, 16:16
תרופות נוגדות קרישה (צילום: אילוסטרציה)

מחקר ARISTOTLEי(Apixaban for Reduction in Stroke and Other Thromboembolic Events) הראה ירידה בסיכון לשבץ, תסחיפים מערכתיים ודימום כבד בקרב מטופלים עם פרפור פרוזדורים שאינו ממקור מסתמי (non-valvular atrial fibrillation – NVAF) שטופלו עם אפיקסבן (Apixaban- Eliquis) בהשוואה לוורפרין (Warfarin - Coumadin).

מחקר רטרוספקטיבי זה השתמש בארבעה מאגרי נתונים אמריקאים – MarketScan, PharMetrics, Optum ו- Humana על מנת לאתר נתונים על מטופלים עם NVAF שהתחילו לראשונה טיפול עם אפיקסבן או וורפרין, החל מינואר 2013 ועד ספטמבר 2015. לאחר התאמה לציוני זיקה ביחס 1:1 של וואפרין לאפיקסבן בכל מאגר נתונים, נאסף המידע הרפואי על המטופלים. עקומות קפלן-מאייר ומודלים של סיכונים יחסיים על שם קוקס שימשו להערכת ההיארעות המצטברת ויחסי הסיכון (hazard ratios - HRs) של שבץ, תסחיפים מערכתיים ודימום כבד תוך שנה מתחילת הטיפול.

המחקר הקיף 76,940 מטופלים, מתוכם 38,470 שהתחילו טיפול בוורפרין ו- 38,470 שהתחילו טיפול באפיקסבן. מאפייני קו הבסיס אוזנו בין שתי עוקבות המטופלים, אשר גילם הממוצע עמד על 71 (סטיית תקן: 12 שנים) והם היו עם ציון ממוצע של 3.02 (1.7) בסולם CHA2DS2-VASc (להערכת הסיכון המרובד לשבץ במטופלים עם AF).

מטופלים שהתחילו טיפול באפיקסבן היו בסיכון נמוך יותר, באופן מובהק, לשבץ או תסחיפים מערכתיים (HR: 0.67,י95% רווח בר סמך: 0.59-0.76) ודימום כבד (0.60, 0.54-0.65) בהשוואה למטופלים שהתחילו טיפול בוורפרין. ההיארעות של סוגים שונים של שבץ, אירועים תסחיפיים ודימומים כבדים – כגון שבץ איסכמי או דימומי, דימום מוחי, דימום במערכת העיכול ועוד – היתה נמוכה יותר באופן מובהק עם אפיקסבן בהשוואה לוורפרין.

ניתוחים של תתי-קבוצות (מינונים שונים של אפיקסבן, ריבוד לפי גיל, ריבוד לפי ציונים בסולמות CHA2DS2-VASc ו- HAS-BLED או לפי מאגר הנתונים) הציגו כולם, באופן עקבי, סיכונים נמוכים יותר לשבץ, אירועים תסחיפיים ודימומים כבדים הקשורים לשימוש בנוגדי קרישה עם שימוש באפיקסבן לעומת וורפרין.

זהו המחקר הגדול ביותר נכון להיום שבחן את יעילות ובטיחות השימוש באפיקסבן אל מול וורפרין במסגרת העולם האמיתי. מחקר זה הראה כי תחילת טיפול באפיקסבן הביאה לירידה מובהקת בסיכון לשבץ, אירועים תסחיפיים מערכתיים ודימומים כבדים, בהשוואה לוורפרין. ירידה זו בסיכון נמצאה עקבית בניתוחים של תתי-קבוצות, הן עבור מינון סטנדרטי והן עבור מינון נמוך של אפיקסבן.

מקור:

Li X, Deitelzweig S, Keshishian A, Hamilton M, Horblyuk R, Gupta K, Luo X, Mardekian J, Friend K, Nadkarni A, Pan X, Lip GY.
Effectiveness and safety of apixaban versus warfarin in non-valvular atrial fibrillation patients in "real-world" clinical practice. A propensity-matched analysis of 76,940 patients
Thromb Haemost. 2017 Mar 16. doi: 10.1160/TH17-01-0068. [Epub ahead of print]

נושאים קשורים:  מחקר ARISTOTLE,  נוגדי קרישה,  אפיקסבן,  אליקוויס,  וורפרין,  קומדין,  פרפור פרוזדורים,  סיכון לשבץ,  סיכון לתסחיף מערכתי,  סיכון לדימום,  CHA2DS2-VASc,  מחקרים
תגובות