וגיניזמוס

טיפול חדשני בוגיניזמוס

וגיניזמוס הינה הפרעה המתרחשת במהלך חדירה וגינלית על ידי טמפונים, קיום יחסי מין או שימוש באביזרים אחרים; המחקר בחן קבוצה גדולה של נשים שעברו טיפולים סטנדרטיים שלא הצליחו וקיבלו טיפול חדשני המשלב פרמקולוגיה ותמיכה פסיכולוגית

וגיניזמוס הינה הפרעה שאבחנתה מוחמצת על ידי רופאים רבים ואינה ידועה בקרב חולות. וגיניזמוס גורמת לפחד, חרדה וכאב בעת ניסיונות חדירה. עבודה זו מציגה קבוצה גדולה של חולות שטופלו במסגרת תוכנית טיפולית מקיפה, מאושרת על ידי ה-FDA שמטרתה לתת מענה לביטויים הקליניים והפסיכולוגיים בנשים עם וגיניזמוס.

הערכת וגיניזמוס כללה שאלון טרום-טיפולי מקיף (FSFI) וייעוץ. כל החולות חתמו על טופס הסכמה מדעת. הטיפול כלל גישה בי-מודלית המשלבת זריקות תוך-וגינליות של בוטוקס ובופיבקאין, הרחבה הדרגתית של הוגינה תחת טשטוש, הרחבת וגינה עצמית ומעקב באמצעות ביקורי מרפאה, שיחות טלפון, דואר אלקטרוני, יומני הרחבה ודוחות FSFI.

התוצאים העיקריים שנבדקו כללו התקדמות הרחבה, ציוני כאב וחרדה, זמן עד לקיום יחסי מין, כישלונות טיפול ותופעות לוואי. ציון FSFI לאחר הטיפול הושווה עם ציון טרום-טיפולי.

171 חולות (71%) דיווחו על קיום יחסי מין ללא כאבים לאחר זמן ממוצע של 5.1 שבועות (חציון, 2.5). שש חולות (2.5%) לא הצליחו לקיים יחסי מין בשנה שלאחר הטיפול ומעקב אחר 64 חולות (26.6%) לא הושלם. השינויים בציון ה-FSFI שנמדד בתחילת המחקר, לאחר 3 חודשים, לאחר 6 חודשים ולאחר שנה היה מובהק סטטיסטית. שלוש חולות פיתחו אי-נקיטת שתן קלה זמנית, שתי חולות דיווחו על טשטוש ראיה זמני וחולה אחת פיתחה יובש נרתיקי שחלף. כל תופעות הלוואי חלפו עד לזמן של ארבעה חודשים. חולה אחת הזדקקה לטיפול חוזר שלאחריו הצליחה לקיים יחסי מין.

מסקנת החוקרים היא כי טיפול בי-מודלי המתייחס להיבטים הפיזיים והפסיכולוגיים של וגיניזמוס אפשר לנשים לקיים יחסי מין ללא כאב. יש צורך במחקרים נוספים על מנת להבין טוב יותר את המרכיבים הפרטניים בתוכנית טיפול זו.

מקור: 

Pacik, P.T. and Geletta, S.  (2017) Sexual Medicine. 5(2), e114.
http://www.smoa.jsexmed.org/article/S2050-1161(17)30018-1/fulltext

נושאים קשורים:  וגיניזמוס,  הרחבה נרתיקית,  מחקרים,  בוטוקס
תגובות