חדשות

אושר: יותקנו מצלמות בכל המוסדות הסיעודיים בהם מטופלים קשישים

משרד המשפטים אישר את הצעד, לאחר ששקל אם הפגיעה בפרטיות הקשישים גוברת על הצורך להשגיח ולמנוע מקרי התעללות, כפי שתועדו בחיפה בתחילת השנה

מצלמה במוסד רפואי (צילום: אילוסטרציה)

משרד המשפטים אישר לאחר עיכוב ממושך את תקנות משרד הבריאות המחייבות התקנת מצלמות בכל המוסדות הסיעודיים במסגרת צעדים למיגור תופעת ההתעללות בקשישים המתגוררים במוסדות אלו. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה קבע, כי ניתן לקבל את בקשת משרד הבריאות לגיבוש מתווה להפעלת מערכת צילום, תוך שמירה על פרטיות המטופלים.

התקנות, שנועדו להרתיע מפני התעללות או לצורכי חקירה במקרי התעללות, ייכנס לתוקפן בתוך 3 חודשים. רישות המוסדות במצלמות יהיה על חשבון המדינה. העלות מוערכת בכ-200 מיליון שקל. מוסד שיסרב להתקין מצלמות – יישלל רישיונו.

"ידיעות אחרונות", המדווח על כך הבוקר (ב'), ציין כי המהלך נעשה בעקבות הפרסומים בתקשורת לפני חודשים אחדים בהם נראו עובדים בבית אבות בחיפה מתעללים בקשישים.

שר הבריאות יעקב ליצמן הגיש לפני כחודש וחצי תצהיר לחוק התקנת המצלמות. משרד המשפטים הביע התנגדות מנימוקים אתיים שונים. בתגובה, נמסר בדיווח, משרד הבריאות הודיע כי אם לא תימצא הדרך להכשיר את הצבת המצלמות - יסיר המשרד את אחריותו על בתי האבות הסיעודיים.

על-פי התקנות, מצלמות הווידיאו (ללא סאונד) יוצבו באזורי המגורים של הקשישים במוסדות סיעודיים, כולל מקלחת ושירותים (אלא אם המאושפז יסרב להתקנת מצלמה במקלחת חדרו). שילוט בולט וברור יודיע שהמקום מרושת במצלמות, המצלמות יהיו גלויות. הצילומים יהיו מטושטשים לשמירה על צנעת הפרט אבל ברורים מספיק לצורך חקירה.

עיון בצילומים יתבצע רק במקרה של חשד להתעללות או בעקבות הגשת תלונה והצילומים יושמדו אוטומטית בתוך 90 יום. הגישה למוניטור תהיה רק למורשים בלבד שיקבעו על ידי הנהלת המוסד. המצלמות לא יחוברו לאינטרנט או לקו טלפון. כל דיווח על מקרה ייעשה בזמן אמת למשרד הבריאות, המשטרה ולרשות סוציאלית.

שר הבריאות אמר לעיתון, כי הוא רואה במהלך הזה חובה מוסרית ושהוא מודע לקיומן של מניעות אתיות. "אלא ששלומם של הקשישים הסיעודיים גוברת על כל שיקול אחר".

נושאים קשורים:  חדשות,  קשישים,  התעללות,  מצלמות,  "ידיעות אחרונות",  תקנות
תגובות