חדשות

אוסטרליה: קנס של מאות אלפי דולרים לבלוגרית שהתחזתה לשורדת סרטן

בל גיבסון בנתה אימפריה של אפליקציות וקוראים נאמנים להם סיפרה שהחלימה מסרטן המוח באמצעות תזונה בלבד; את הרווחים היא היתה אמורה להעביר לצדקה, אך מעולם לא עשתה זאת; בית משפט קבע כי התחזתה, והטיל עליה קנס של כ-320 אלף דולר

הזמנת תור דרך האינטרנט (צילום: אילוסטרציה)

לא מעט ביקורת נמתחת בשנים האחרונות כלפי בלוגרים פעילים ברשתות חברתיות, שאינם רופאים, אולם עוסקים בנושאי בריאות ורפואה. יש להם ציבור גדל והולך של קוראים שמאמינים לכל מה שנכתב.

בסוף השבוע קבע בית משפט במלבורן, אוסטרליה, כי בלוגרית פופולרית שיקרה לקהל הקוראים שלה, וקנס אותה ב-410 אלף דולר אוסטרלי (322 אלף דולר אמריקאי. הבלוגרית כתבה כי חלתה בסרטן מוח וריפאה עצמה רק בעזרת שיטות של רפואה טבעית ואימוץ הרגלי תזונה. בבלוג שניהלה הדריכה חולים כיצד לנהוג - והם האמינו לכל מלה שנכתב על-ידה. בבלוג הופיעו המלצות לתזונה, מתכוני בישול והיא מכרה גם אפליקציה שמסייעת לשמור על תזונה מסוימת.

אלא שבית המשפט קבע כי בל גיבסון, 25, פשוט הונתה את קהל קוראיה. היא כלל לא הייתה חולה בסרטן סופני במוח. היא המציאה את האבחנה. בית המשפט מצא אותה אשמה בחמישה סעיפים הנוגדים את חוקי הצרכנות באוסטרליה. השופט בערכאה ראשונה כתב בפסק הדין כי יתכן שבאמת ובתמים האמינה שהיא חולה, אבל ככל הנראה סבלה למעשה מאשליות או הזיות. גיבסון כלל לא נכחה בעת שנגזר דינה.

בתקשורת האוסטרלית דווח, שגיבסון בנתה "אימפריה חברתית" סביב מצבה הרפואי, כאשר טענה כי ריפאה עצמה לחלוטין מסרטן המוח אך ורק בעזרת "הרפואה ההוליסטית ההודית" Ayurveda (מסנסקריט: "ידע החיים הארוכים"). כמו כן המליצה גיבסון לקוראי הבלוג שלה, רבים מהם חולי סרטן, לרפא עצמם, כפי שהיא עשתה לטענתה, בעזרת oxygen therapy ולצרוך אך ורק מזון ללא גלוטן וללא סוכר.

התיאורים וההמלצות שהעלתה בבלוג משכו אליו עם הזמן חולים רבים, ילדים שחלו בסרטן, אנשים שחיפשו מקלט ברשת החברתית מהבעיות הרפואיות הקשות שלהם, נערות צעירות – כולם בני אדם במצב שברירי ועדין מאד שהתפתו למה שנאמר בבלוג של גיבסון. הם העדיפו לא אחת את המלצותיה על אלו של רופאים.

בנוסף התחייבה גיבסון להעביר למטרות צדקה את רוב הכסף שיצטבר אצלה, בתמורה למכירת מתכוני הבישול והאפליקציות, אבל היא מעולם לא עשתה זאת. רק כאשר החלו להופיע סדקים בסיפורה – נאלצה לבסוף גם להודות שהכול היה שקר.

נושאים קשורים:  חדשות,  בלוג,  התחזות,  תזונה,  סרטן,  אוסטרליה
תגובות