אבולוקומאב

הפעילות של מעכבי PCSK9 בעולם האמיתי

מחקר זה שבוצע במסגרת מרפאות חוץ הדגים כי בדומה לממצאים ממחקרים קליניים, גם בטיפול קליני שגרתי, מעכבי PCSK9 הינם בעלי פרופיל בטיחות גבוה ויעילות משמעותית בהפחתת LDL-C

07.12.2017, 18:13
כולסטרול (צילום: אילוסטרציה)
כולסטרול (צילום: אילוסטרציה)

מחקרים קליניים הדגימו כי מעכבי PCSK9י(protein convertase subtilisin/kexin type 9) מפחיתים בצורה ניכרת רמות LDL-C והינם בעלי פרופיל בטיחות וסבילות גבוהים. על סמך ממצאים אלו, מעכבי PCSK9 שולבו בקווים מנחים קליניים שונים. עם זאת, תוצאות מחקרים קליניים לא בהכרח מנבאים יעילות בעולם האמיתי. מטרת מחקר זה הייתה לקבוע את היעילות והסבילות של מעכבי PCSK9 במסגרת טיפול שגרה שלא באשפוז.

העוקבה שנבדקה במחקר זה הורכבה מחולים אשר קיבלו אבולוקומאב או אלירוקומאב במרפאת חוץ של בית חולים אוניברסיטאי גדול בהולנד. חולים שהשתתפו במחקר הזדקקו לטיפול מפחית ליפידים למרות קבלת מינון מרבי של סטטינים ואזטימיב או שהיו עמידים לסטטינים. המידע עבור המחקר נאסף באופן שיטתי במהלך ביקורים שגרתיים במרפאות החוץ.

במחקר השתתפו 238 חולים כאשר מתוכם ל-67.2% הייתה היפרכולסטרולמיה משפחתית ו-42.9% היו עמידים לסטטינים. הפחתת ה-LDL-C הממוצעת שנצפתה הייתה 55.0% מרמות בסיס של 4.4 מילימול/ליטר. יעדי LDL-C הושגו על ידי 62.3% מהחולים. תופעות לוואי דווחו על ידי 15.5% מהחולים ו-2.5% הפסיקו טיפול. לא נצפה הבדל משמעותי ביעילות או בסבילות בין חולים עם היפרכולסטרולמיה משפחתית לחולים עם עמידות לסטטינים ובין חולים עם פרוטוקולי טיפול שונים.

מסקנת החוקרים היא כי הפחתת הליפידים ופרופיל הבטיחות של מעכבי PCSK9 במסגרת רפואת שגרה דומים לממצאים שהתקבלו במחקרים קליניים.

מקור: 

Stoekenbroek, R.M. et al. (2017) Atherosclerosis. In Press

נושאים קשורים:  אבולוקומאב,  מדיסון,  PCSK9,  עולם קליני LDL,  סטטינים,  מחקרים
תגובות