• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
כולנגיטיס לנטה

כולנגיטיס לנטה - מאפיינים קליניים, מעבדתיים והיסטולוגיים

מחלה נדירה זו מתבטאת לעיתים קרובות בחולים עם ספסיס וזיהומים תוך-בטניים וכרוכה בשיעורי תמותה גבוהים מאוד

חדר ניתוח, כלי ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

כולנגיטיס לנטה, הידועה גם בשמות כולסטזיס דוקטלי, כולסטזיס כולינגיאולרי או כולנגיטיס תת-חריפה שאינה מוגלתית מהווה סוג נדיר של כולנגיטיס המאופיין על ידי תגובה דוקטאלית עם עיבוי מרה בתעלות המורחבות. הספרות הנוגעת ליישות קלינית נדירה זו מוגבלת למספר מועט של מחקרים. מחקרים אלו התבססו על מקרים מועטים מאוד אשר הצביעו על קשר בין המחלה לספסיס ו/או זיהום תוך-בטני.

המאפיינים הקליניים, מעבדתיים והיסטולוגיים של 28 מקרי כולנגיטיס לנטה נבדקו בעבודה זו. 25 (89.3%) חולים היו מושתלי כבד. רוב החולים התייצגו עם סימנים ותסמינים של ספסיס ותרביות מיקרוביולוגיות חיוביות נמצאו ב-24 חולים (85.7%). ראוי לציון כי 15 מהחולים (53.6%) מתו במהלך אשפוז שהתקיים יומיים עד חמישה חודשים מביופסיית הכבד הראשונית שהדגימה מאפיינים היסטולוגיים של כולנגיטיס לנטה. מבין 13 החולים שהשתחררו ובכלל זה שניים שעברו השתלת כבד חוזרת, ארבעה (14.3%) מתו מדלקת ריאות, חוסר תפקוד של השתל או זיהום פטרייתי בין שבעה חודשים ל-9.3 שנים. רק תשעה חולים (32.1%) נותרו בחיים בעת פגישת המעקב האחרונה עם זמן מעקב שנע בין 3.8 ל-10.4 שנים.

ממצאי המחקר מדגימים כי נוכחות של כולנגיטיס לנטה בביופסיית כבד קשורה לעיתים קרובות עם ספסיס ושיעור תמותה גבוה מאוד. יש צורך באבחון מדויק של מצב זה בביופסיית כבד מאחר וזו אינדיקציה למצב מסכן חיים אשר דורש התייחסות רפואית מיידית.

מקור: 

Tourus, V.F. et al.  (2017) The American Journal of Surgical Pathology.  41(12), 1607

 

נושאים קשורים:  כולנגיטיס לנטה,  ביופסיה,  ספסיס,  מאפיינים,  תמותה,  מחקרים
תגובות