• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מחקר אמריקאי: שתיית משקאות מוגזים וממותקים מורידה הפוריות בנשים ובגברים

המחקר מצא כי שתיית משקה מוגז וממותק אחד ביום מורידה הסיכוי של אשה להרות ב-20%, ומורידה הסיכוי של גבר להפרות ב-33%

משקאות מוגזים, קוקה קולה (צילום: אילוסטרציה)

מחקר שנערך באוניברסיטת בוסטון ושפורסם בחודש שעבר בכתב העת Epidemiology מצא, כי שתיית משקה ממותק ומוגז אחד ליום עלולה להוריד ב-20% אחוז את הסיכוי של נשים להיכנס להריון ואת הסיכוי של גברים להיות פוריים.

המחקר נעשה באמצעות שאלונים שנשלחו ל-3,828 נשים ול־1,045 בני זוג גברים, בגילאים 21־45, שמתגוררים בארה"ב ובקנדה. בשאלונים נבדקו סגנון החיים של משתתפי הסקר, היסטוריה רפואית, הרגלי תזונה וצריכת משקאות ממותקים.

ניתוח הממצאים העלה, כי די בשתיית משקה ממותק מוגז אחד ליום כדי להוריד סיכויי להיכנס להיריון ב-20%. נשים ששתו יותר ממשקה ממותק מוגז אחד ליום, הפחיתו בסיכוייהן ב-25%. גברים ששתו יותר ממשקה אחד ביום הפחיתו את סיכוייהם להפרות את בת הזוג ב-33%.

המחקר מצא, שגם משקאות אנרגיה פוגעים בסיכויים להיכנס להיריון. לא נמצא קשר בין שתיית מיצי פירות או סודה לבין הפגיעה בפוריות. לגבי משקאות דיאטטיים, המחקר גילה שהסיכון נמוך יותר.

פרופ' אליזבט האץ', שעמדה בראש צוות החוקרים מסרה לתקשורת בארה"ב: "מצאנו קשר ישיר, חיובי ועקבי בין הצריכה של משקאות ממותקים בסוכר ומוגזים לבין פגיעה בפוריות אצל נשים וגברים, וזאת לאחר נטרול 'גורמים מתערבים' כמו צריכת קפאין, אלכוהול ועישון".

בדיווח על המחקר שפורסם הבוקר (ה') ב"ידיעות אחרונות" מצוטט פרופ' שלמה משיח: "שתיית משקאות ממותקים איננה בריאה כלל ועיקר, מאחר שהיא עלולה לגרום להשמנת יתר, לסוכרת סוג 2, לווסת מוקדמת ולאיכות זרע גרועה".

הוא ציין כי במחקר שנערך באחרונה בבית החולים "שיבא", על ידי ד"ר רונית מכטינגר ופרופ' ראול אורביטו, בשיתוף חוקרים מאוניברסיטאות הרווארד וקולומביה בארה"ב, נמצא ששתיית משקאות ממותקים — אפילו משקה ממותק אחד ביום — פוגעת בסיכויי ההצלחה של טיפולי הפריה חוץ גופית. בקרב נשים אלו הסיכויים להיכנס להריון היו פחותים בכ-20% והסיכון לסבול מהפלות היה גבוה פי 3.5, בהשוואה למי שלא צרכו משקאות ממותקים כלל.

"המחקר החדש של אוניברסיטת בוסטון", הוסיף פרופ' משיח, "מצביע על כך, ששתיית משקאות ממותקים ומוגזים עלולה לפגוע בכלל בפוריות האישה והגבר כאחד ולפגוע בסיכויי בני הזוג להיכנס להיריון. מומלץ שבני זוג המנסים להרות יפחיתו בצריכת המשקאות הממותקים המוגזים כי הדבר גם יועיל לבריאותם הכללית".

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  ארה"ב,  קולה,  סודה,  מוגז,  סוכר,  ממותק,  פוריות
תגובות