חדשות

מנכ"ל משרד הבריאות: "הגיע הזמן להפסיק לפחד לתת למטופל אוטונומיה"

"יש לשתף את המטופל בהחלטות הנוגעות לבריאותו", אמר מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב אתמול בכנס השנתי של המכון הלאומי לחקר שירותי ומדיניות הבריאות, "לא לעסוק רק בניהול סיכונים אלא גם בניהול הטיפול, לעבור מרפואה מתגוננת למשתפת"

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב. (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר אתמול (ג') בכנס השנתי של המכון הלאומי לחקר שירותי ומדיניות הבריאות שנערך בים המלח כי הוא תומך בהרחבת הבחירה של המטופל ברופא שיטפל בו במסגרת המערכת הציבורית.

"אפשר להבטיח למטופל שרופא מומחה יהיה מעורב בטיפול שיקבל, להגיד לו מי יהיה הרופא שינתח אותו ולהציע שני מועדים לניתוח עם שני רופאים שונים שיבצעו – והוא, המטופל, יבחר", אמר.

"הגיע הזמן, אמר בר סימן טוב, "להפסיק לפחד ולתת אוטונומיה לחולה. לשתף את המטופל בהחלטות הנוגעות לבריאותו. לא לעסוק רק בניהול סיכונים אלא גם בניהול הטיפול, לעבור מרפואה מתגוננת למשתפת. אם נבנה מנגנונים טובים לשיתוף מטופלים נראה גם פחות תביעות אחריות מקצועית. יהיו פחות טעויות, תהיה עלייה בתוצאות הקליניות. החולה צריך לדעת שהמערכת יכולה להבטיח שרופא מומחה יהיה מעורב בטיפול שלו. זה המניע המרכזי שבגללו עוברים מהרפואה הפרטית לציבורית".

בנוגע לחשיבות חוק הסיעוד אמר מנכ"ל משרד הבריאות: "הזדקנות האוכלוסייה זה קרחון אדיר שנמצא במסלול השיוט של המערכת. אם לא נערך הוא יטלטל את מערכת הבריאות לחלוטין ויביא אותה לסף משבר. לא עמדנו באתגר מסוג זה בעבר. חוק הסיעוד צפוי להיות אבן דרך חשובה בהיערכות הלאומית לתת מענה להזדקנות האוכלוסייה. החוק מגדיר את היקף התמיכה שיתנו קופות החולים לקשיש בביתו, בכלל זה טיפולי שיניים. תהיה תוספת במשאבים, מיטות ותקנים".

בהתייחסו לסכסוך העבודה שהכריזה ההסתדרות הרפואית לפני שבועיים על כוונת משרד הבריאות להרחיב את סמכויות האחיות בתחומים השונים ולייסד מקצוע של "אחות מומחית בקהילה" ומאוחר יותר גם אחות מומחית בפסיכיאטריה, אמר מנכ"ל משרד הבריאות: "האחיות עושות הרבה מעבר למצופה מהן ויכולות לעשות יותר. אנחנו ממשיכים במהלך ליצירת התמחות עבור אחיות מומחיות בקהילה ובפסיכיאטריה. ההתנגדות שיש לאחיות מומחיות בקהילה נובעת מפחד. אני ממליץ לכולם להפסיק לפחד ולהתחיל להתיידד עם האחיות המומחיות בקהילה".

עוד אמר בר סימן-טוב בנושא זה: "שיעור האחיות האקדמיות והמוסמכות בישראל הוא מהגבוהים בעולם. אין סיבה שמה שעובד כבר עשרות שנים בעשרות מדינות לא יעבוד גם במערכת הישראלית. יש הרבה מחקרים המצביעים על כך ששילוב אחיות יוצר שיפור ברמת הזמינות, הטיפול ושביעות הרצון של המטופלים. אין מקרה שכל הגורמים האופרטיביים במערכת הביעו תמיכה במהלך".

"שמעתי טיעון שיש מחסור חמור מאד באחיות ולכן אין מקום להעמיס עליהן עוד סמכויות. זה טיעון הגיוני יותר מאשר לטעון שאם ניתן להן סמכויות הן יקצרו את תוחלת החיים. רואים שכשמעצימים את האחיות - קל יותר למשוך למקצוע זה כוח אדם איכותי".

סגן ראש אגף התקציבים באוצר הממונה על הבריאות, אלון סר, רמז בכנס כי במשרד האוצר שוקלים להוציא לפחות חלק מבתי החולים מבעלות המדינה ואולי אף לאחד בין שתי קופות חולים. "אנחנו מסתכלים על מבנה המערכת וחושבים שהגיעה העת לעשות שינויים, בעיקר בנושא הבעלות על בתי חולים, וגם במספר קופות החולים, על מנת לשפר את התחרות ביניהן", אמר.

נושאים קשורים:  חדשות,  מנכ"ל משרד הבריאות,  כנס,  רפואה מתוגננת,  המטופל במרכז,  המכון הלאומי לחקר שירותי ומדיניות הבריאות,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב
תגובות
14.03.2018, 10:41

הבעיה שהאיש הזה לא רופא לא יודע מה זה רפואה ומה מצב הרפואה במדינה דבר אחד הוא כן יודע סיסמאות ודיבורים

אנונימי/ת
14.03.2018, 17:19

אחר כך מתפלאים מדדוע רופא מבצע פיגוע חבלני בוולפסון הרופא אינו אלוהים החולה יודיע לא פחות מרופא

אנונימי/ת
14.03.2018, 19:29

החולה חושב, לפעמים, שהוא יודע טוב יותר מהרופא. למרבה הצער, החולים צודקים, לפעמים, חלקית, כי הם לא ממש יודעים, וזה פותח מערבולת של פעולות חסרות יעילות, שעולות הון תועפות ומעסיקות את המערכת.

אנונימי/ת
14.03.2018, 19:10

כבוד המנכל , הקרחון כבר התנגש במערכת הבריאות- תדאג למיטות אשפוז, לציוד, להכשרה....ופחות להטיף לרופאים...

אנונימי/ת
14.03.2018, 19:34

אינו מבין את מורכבות הקשר האנושי בין רופא למטופל.
עדיף שהיה מתכנן עוד 2-4 בתי חולים בהקדם, לפני שנצטרך להביא מיטה מהבית לבי"ח.

אנונימי/ת
14.03.2018, 20:13

וואו.. ממש חיכינו לבואו של נושא הבשורה הזה..
איפה הוא היה כל השנים?! למה הוא לא גילה לנו את העצה הזאת כבר לפני שנים רבות כשכולנו הלכנו באפלה?!
מזל שפעם בדור גדל עילוי שכזה שיודע לחלוק איתנו מהידע והנסיון העצומים שלו..

איש ה ז ו י

אנונימי/ת
15.03.2018, 07:09

בלה-בלה-בלה ובסוף כרגיל כלום

אנונימי/ת
15.03.2018, 07:47

להוסיף תקציב למערכת. כמה קל ככה מתחמקים מזה. ראשית תקני רופאים , מיטות, פלבוטומיסטים, אחיות. במקום משרד יחסי הציבור הבינוני שמשתמשים בו להמצאת ססמאות מובנות מאליהן. אני כל כך שמח שאני עוזב את ישראל. אנט התייאשתי ממערכת הבריאות הישראלית, ועם כל גיבוב וקשקוש נוספים של קברניטי המערכת אני מבין כמה צדקתי.

אנונימי/ת
15.03.2018, 22:18

מבין אותך, כנראה צעיר עם פוטנציאל.
אנחנו כבר נדעך פה בחסות המנכ"ל הנ"ל

אנונימי/ת
15.03.2018, 08:55

ובשורה האחרונה מסתתרת התוכנית הבאב של אגף התקציבים באוצר....להפריט בתי חולים ממשלתיים ולאחד קופות...הווה אומר, התנערות נוספת של האוצר מחובתו לתת שירותי בריאות לעם. ממש אין תקווה.

18.03.2018, 15:04

צריך להוסיף למערכת הבריאות באופן דחוף אחיות מעשיות. הן יכולות לפתור מצוקות מאד קשות בכח אדם שקיימות כעת בתחום הסיעוד בבתי החולים.במקום זה עוסקים בכאילו אקדמיזציה ובהחלפת הרופאים הקהילה באחיות=פירמידה הפוכה!

אנונימי/ת
21.03.2018, 17:19

יעקב, אתה כמובן צודק לגמרי אבל אתה מוזמן להסביר את זה ליו"ר הסתדרות האחיות אילנה כהן. חבל שבמשרד הבריאות לא השכילו להציע עסקה של אחות מומחית בקהילה בתמורה לפתיחת מחזורים נוספים של הכשרת אחיות מעשיות.