שתף קטע נבחר

בדיקת דם המאבחנת אלצהיימר - שנים לפני התפרצותה

חוקרים בגרמניה מדווחים כי הצליחו לפתח בדיקת דם המנבאת בדיוק של 86% את מחלת האלצהיימר 15 שנים ויותר לפני התפרצותה

תקווה לאבחון מוקדם של מחלת האלצהיימר: חוקרים בגרמניה מדווחים כי פיתחו בדיקת דם חדשה המאבחנת את מחלת האלצהיימר שנים לפני התפרצותה. הממצאים פורסמו בכתב העת Molecular Medicine.

 

כיום מתבצע אבחון מחלת האלצהיימר על סמך הסימפטומים האופייניים. במרכזים רפואיים מסוימים ברחבי העולם ניתן גם לבצע סריקת מוח (PET SCAN), או לבדוק את נוזל השדרה הנע מהמוח אל עמוד השדרה כדי לאבחן את המחלה, אך נכון להיום אין בדיקת דם לצורך זה.

 

החוקרים, מאוניברסיטת רוהר שבגרמניה, פיתחו שיטת אבחון חדשה שמגלה בבדיקת דם מוקדמת את נוכחות החומר עמילואיד בטא המצטבר במוחם של החולים וגורם למחלה. הבדיקה מתבצעת באמצעות מכשור הקרוי "חיישן אימונו-אינפרא-אדום".

 

אלצהיימר (צילום: shutterstock)
אלצהיימר. הידרדרות הדרגתית של היכולת השכלית(צילום: shutterstock)
 

בניסוי השתמשו החוקרים במידע ממחקר בריאות שהחל בשנת 2000 ובוצע על תושבי גרמניה בני 50 עד 75. הניסוי השווה בין בדיקות דם של 65 אנשים שאובחנו במהלך השנים עם מחלת האלצהיימר, ובין בדיקות דם של 809 אנשים שהיוו קבוצת ביקורת. הבדיקה הצליחה לאבחן את המחלה בדיוק של 86% עד 8 שנים לפני התפרצותה. לדברי החוקרים, בדיקת הדם החדשה תאפשר לאבחן את המחלה הרבה קודם, אף 15 עד 20 שנה לפני שמופיעים הסימפטומים הראשונים.  

 

אף שמחלת האלצהיימר חשוכת מרפא, הרי שממצאי המחקר עשויים לחולל מהפכה באבחון המוקדם של המחלה והטיפול בה: כבר עתה קיימים טיפולים תרופתיים המאטים את קצב התקדמות המחלה. אבחון מוקדם של שנים מראש, עשוי אם כן לא רק להכין מראש את האדם לצפוי לו, אלא לנסות טיפולים תרופתיים שאולי יבלמו את התפרצותה של המחלה או יעכבו אותה כליל.

 

 

אלצהיימר: הידרדרות הדרגתית ביכולת השכלית

כ-70 אלף ישראלים לוקים באלצהיימר, וההערכה היא שבתוך 15 שנים יגדל מספרם ל-120 אלף. ככלל, ככל שעולה תוחלת החיים, גדלה שכיחותה של המחלה, שפוגעת באופן שווה בגברים ובנשים מכל המוצאים ומכל השכבות הסוציו-אקונומיות.

 

אלצהיימר היא מחלה ניוונית מתקדמת של המוח, שהורסת בהדרגה את תאי המוח וגורמת להידרדרות ביכולת השכלית, לאובדן זיכרון ולפגיעה ביכולת החשיבה, הריכוז, הלמידה והתקשורת. לעיתים סובלים החולים גם מערנות יתר, מהזיות ומנדודי שינה. רוב החולים מתים בתוך 15-10 שנים מפרוץ המחלה.

 

השלב הראשון של המחלה,שנמשך שנתיים עד ארבע שנים, כולל שכחה של שמות מוכרים מהיומיום, שכחה של שמות חפצים פשוטים (כמו מזלג או מיונז, לדוגמא) ושכחה של שמות חברי משפחה וחברים קרובים. בהמשך מופיעים איבוד עניין בפעילויות חברתיות ובתחביבים ופגיעה ביכולת השיפוט.

 

בשלב השני, שנמשך שנתיים עד שמונה שנים, מתקשה החולה לזהות אנשים שהוא מכיר, כמו חברים וקרובי משפחה, הוא לא מצליח לזכור כיצד לסיים מטלות יומיות פשוטות כמו מקלחת וצחצוח שיניים, הוא מגלה בלבול ודאגה גוברים וסובל מהזיות ומנדודי שינה.

 

בשלב השלישי והמתקדם של המחלה, שנמשך שנה עד שלוש שנים, החולה כבר לא מזהה את בני משפחתו הקרובים, מתקשה באכילה, לא מבין משמעות של מילים ולא מסוגל להתלבש, להתרחץ או לשלוט על סוגריו.

 

מבחן הדמנציה של טראמפ

בחודש ינואר השנה עבר נשיא ארה"ב מבחן דמנציה, שנועד להעריך האם חלה הידרדרות בכושרו השכלי, סימן מקדים למחלת האלצהיימר.

 

מדובר במבחן הערכה קוגניטיבי בשם MoCA. שתורגם לשפות שונות כולל לעברית, הוא קל להבנה ולביצוע ולוקח כעשר דקות לבצע אותו. במבחן ניתן ניקוד מאפס עד 30. זהו המבחן, תוכלו לנסות לבצע אותו למישהו אחר, ולסכם את הנקודות על פי המפתח הבא:

 

 

אלו הסעיפים הנבדקים:

 

1. זיכרון לטווח קצר: הנבדק מתבקש לחזור על מילים ולזכור אותן כעבור כחמש דקות. הבודק צריך לציין את רמת הקשב של המטופל בעת למידת המילים, אך זו לא מקבלת ניקוד כלשהו. סך הכל מתבקש הנבדק לזכור 5 מילים, כאשר ניתנת נקודה אחת למילה.

 

2. תפיסה מרחבית: נבדקת על ידי מבחן ציור שעון אותו מתבקש הנבדק לאייר ומקבל סך הכל 3 נקודות: נקודה אחת לציור עיגול, נקודה למיקום ספרות ונקודה אחרונה לכיוון של המחוגים לשעה 11:10. בנוסף מתבקש הנבחן לצייר קובייה תלת ממדית שעליה מקבל הנבדק נקודה אחת.

 

3. יכולת ניהולית: הנבדק אמור למתוח קו רציף בין כל המספרים והאותיות בסדר הבא: מספרה 1 לאות A, מהאות A לספרה 2, מהספרה 2 הוא אמור להמשיך עד הגעתו לאות E. הנבדק לא מקבל רמזים - רק את ההנחיה הכללית להשלים מתיחת קו לפי הסדר שהוצג לו בציור. הציון של סעיף זה הוא נקודה אחת.

 

4. יכולת הפשטה: נבדקת על ידי חיפוש דמיון בין שתי מילים. כדי להכין את המטופל לבדיקה זאת, בהתחלה הוא נשאל לגבי דמיון בין תפוז ובננה (פירות). אם הוא לא מגיע בעצמו לתשובה הנכונה, הבודק מסביר לו שמדובר בפירות ואז עובר למבחן עצמו.

 

כל תשובה נכונה בבדיקת יכולת הפשטה מזכה את הנבדק בנקודה אחת - סך הכל 2 נקודות. שאלת הפירות לא נכללת בחישוב, ותשובות חלקיות, כמו "גלגלים" בשאלה לגבי רכבת ואופניים, או "מספרים" בשאלה לגבי שעון וסרגל, לא מתקבלות כנכונות

 

5. קשב וריכוז: נבדקים על ידי: זיהוי חוזר של אות מסוימת מרשימת אותיות שנקראת על יד הבודק: הנבדק אמור להקיש על השולחן כאשר הוא שומע אות שהתבקש לסמנה (נקודה אחת אם הנבדק עשה פחות משתי טעויות).

 

חיסור סדרתי של 7 מ-100: הנבדק יקבל 3 נקודות על 4-5 תשובות נכונות בסדרה של 93-86-79-72-65, 2 נקודות עבור 2-3 תשובות נכונות, נקודה אחת לתשובה נכונה אחת בלבד, ו-0 נקודות אם אין תשובות נכונות כלל. חזרה על סדרת המספרים קדימה ואחורה מזכה ב-2 נקודות.

 

6. יכולת שפתית: נבדקת על ידי: שיום 3 בעלי חיים - אריה, קרנף וגמל. על כל שם נכון יקבל הנבדק נקודה, ובסך הכל 3 נקודות. בנוסף יתבקש הנבדק לחזור על 2 משפטים מורכבים, 2 נקודות בסך הכל.

 

7. שטף הדיבור: הנבדק מתבקש בדקה אחת להזכיר עד כמה שיותר מילים שמתחילות באות מסוימת. 11 מילים או יותר מזכות בנקודה אחת.

 

8. התמצאות במקום ובזמן: מקום הבדיקה והעיר: 2 נקודות, תאריך, יום בשבוע, חודש ושנה: 4 נקודות. 

 

סכמו את הנקודות בכל סעיף על פי התשובות שניתנו. נבדק בעל 12 שנות לימוד פורמלי מקבל נקודה אחת נוספת. ניקוד סופי של 26 ומעלה נחשב תקין.

 

צפו: כך נראית התפתחות של מחלת האלצהיימר במוח

 

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אבחון מוקדם באמצעות בדיקת דם
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים