שתף קטע נבחר

70 שנה אחרי: עוצמת הטראומה מתפרצת אצל ילדי הניצולים

3 מחקרים שבוצעו על ידי חוקרים מאוניברסיטת בר אילן הראו כי בני הדור השני שעוסקים בטיפול בהוריהם הזקנים ששרדו את השואה, סובלים בתקופה זו מרמות מוגברות של חרדה. החוקרים: "אנשי מקצוע צריכים להתייחס למצוקתם של בני הדור השני המטפלים בהוריהם ולסייע להם לעבד אותה"

טראומת השואה נמשכת בין הדורות: מחקרים ישראליים חדשים מצאו סימנים פוסט טראומטיים גם אצל ילדים לניצולי שואה, שבתקופה זו משמשים פעמים רבות בתפקיד המטפלים להוריהם הקשישים - תפקיד לא פשוט בכל מקרה, שלאור תוחלת החיים ההולכת ועולה עשוי גם להימשך שנים רבות. החוקרים מצאו כי ביחס לבני דורם שמטופלים בהורים שאינם ניצולי שואה, בני הדור השני סובלים מרמות מוגברות של מתח, חרדה ודאגה לגורל הוריהם על רקע טראומת השואה.

 

מזה שנים חלוקים החוקרים באשר לקיומה של תופעת העברה בין דורית של טראומת השואה. מצד אחד גורסים חוקרים כי צאציאהם של ניצולי השואה אינם נבדלים מאחרים ומגלים עמידות גדולה חרף התופת ששרדו הניצולים, ומהצד השני עומדים החוקרים שטוענים כי מצוקת הניצולים זלגה והשפיעה גם על הדורות הבאים.

 

מתוך ניסיון לגשר בין הממצאים הסותרים, הוצעה תיאוריה שלפיה צאצאי הניצולים מראים עמידות כללית בשגרת היום יום, אך במצבי לחץ מתמשכים נחשפת הטראומה. לאור תיאוריה זו, ביצעו החוקרים, פרופ' עמית שרירא מהחוג המשולב למדעי החברה באוניברסיטת בר אילן, ד"ר משה בן סימון ורוית מנשה מהמחלקה לקרימינולוגיה באוניברסיטת בר אילן, שלושה מחקרים שבחנו את האופן בו ילדיהם הבוגרים של הניצולים מתמודדים עם הטיפול בהורים הקשישים.

 

שתי נשים מחובקות (צילום: shutterstock)
חרדה ודאגה לשלום ההורים(צילום: shutterstock)
 

במחקר הראשון בוצעו ריאיונות עומק עם 10 ילדים בוגרים המטפלים בהורים ניצולי שואה. הילדים שיתפו בדאגותיהם וחרדותיהם לגבי מצב ההורים תוך דגש מיוחד על רצונם להגן על הוריהם מסבל נוסף על הסבל שכבר עברו בשואה. לצד זה הם סיפרו על קשיים ייחודיים שעמם הם מתמודדים על רקע העבר הטראומטי של הוריהם, כמו למשל התנגדות של ההורה הקשיש להיות מטופל ע"י רופאים (יהודים) עם שם גרמני.

 

במחקר השני רואיינו 60 נבדקים – מחציתם דור שני לניצולי שואה ומחציתם ילדים בוגרים להורים שלא עברו את השואה. מחקר זה מצא כי יחסית לילדים בוגרים המטפלים בהורים קשישים שלא חוו את השואה, ילדי הדור השני חשים מחויבות גדולה יותר לסייע להוריהם וחווים חרדה גדולה יותר לגבי גורל הוריהם בסוף החיים.

 

עוד כתבות בנושא:

מחקר פורץ דרך: טראומת השואה עוברת בגנים

מחקר ישראלי: תסמיני פוסט טראומה גם בדור השני לשואה

איך זוועות השואה משפיעות גם על נכדי הניצולים?

 

במחקר השלישי רואיינו 286 נבדקים שהיוו 143 זוגות של הורים וילדים – חלקם ממשפחות של ניצולי שואה וחלקם ממשפחות שלא עברו את השואה. כאן נמצא כי המחויבות הגבוהה לטפל בהורים, לצד חרדה גבוהה לגורלם, היו בולטות במיוחד במשפחות בהן ניצולי שואה סבלו מתסמונת פוסט-טראומטית כתוצאה מהסבל שעברו במלחמה.

 

כחמישית מהניצולים סבלו מתסמונות פוסט טראומה, ובקרב צאצאיהם החרדה לגורל ההורים נמצאה גבוהה ב-22% בממוצע ביחס לילדי הדור השני שהוריהם אינם סובלים מתסמונת פוסט טראומטית בעקבות השואה, וגבוהה ב-30% יחסית לצאצאים שהוריהם לא עברו את השואה.

 

אנשי המקצוע חייבים להיות מודעים

ממצאים אלה מדגימים כי גם יותר מ-70 שנה אחרי השואה, עדיין ניתן לראות סימנים של העברה בין-דורית של הטראומה, המתבטאים באופן שבו הילדים מטפלים בהוריהם בערוב ימיהם.

 

"המחקר מוכיח את הטענה כי אכן יש חרדה גבוהה יותר בקרב דור שני ושלישי לניצולי שואה", מסביר פרופ' שרירא, "טראומת השואה יכולה להתבטא בדיכאון, מחשבות קשות, סיוטים על טראומת ההורים, תחושת בהלה ומתח מתמשך. אנשי מקצוע צריכים להתייחס למצוקתם של בני הדור השני המטפלים בהוריהם ולסייע להם לעבד אותה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
גם כך קשה לטפל בהורה שמזדקן
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים