מחקרים

מתי להפסיק טיפול נוגד פסיכוזה אחרי אירוע ראשון של סכיזופרניה?

תוצאות מעוררות מחשבה של מחקר מעקב לאומי בן 20 שנים בפינלנד

בדרך כלל נהוג להניח כי לאחר אירוע ראשון של סכיזופרניה הסיכון לחזרת המחלה פוחת עם הזמן במטופלים אשר מחלתם מיוצבת. קווים מנחים רבים ממליצים כי לאחר ייצוב, הטיפול נוגד הפסיכוזה צריך להימשך 1-5 שנים, וכי יש להימנע מחשיפה ארוכה יותר במידת האפשר.

עם זאת, אין ראיות מבוססות התומכות בגישה זו. מחברי המחקר בדקו את הסוגיה בעזרת מאגרי המידע הלאומיים של פינלנד.

המחקר התאפשר על ידי בחינת מידע שנאסף בצורה פרוספקטיבית ממאגרי מידע לאומיים, על מנת לבחון את הסיכון לכשלון טיפולי (שהוגדר כאשפוז פסיכיאטרי חוזר או תמותה) לאחר הפסקת טיפול אנטיפסיכוטי. בוצע שימוש במודל הרגרסיה רב-המשתנים של Cox על מנת להעריך תוצאים בקרב כל המטופלים שאושפזו בפינלנד בפעם הראשונה באבחנה של סכיזופרניה בין השנים 1996-2014 (8,738 מטופלים).

החוקרים מצאו כי הסיכון הנמוך ביותר לאשפוז חוזר או תמותה היה בקרב מטופלים שקיבלו טיפול אנטי-פסיכוטי מתמשך (יחס סיכונים מתוקנן-1.00). לאחר מכן - מטופלים אשר הפסיקו טיפול אנטיפסיכוטי מיד לאחר שחרורם מבית החולים (יחס סיכונים מתוקנן- 1.63, רווח בר-סמך 95%- 1.52-1.75), מטופלים אשר הפסיקו תוך 1-2 שנים (2.12, 1.43-3.14), מטופלים אשר הפסיקו תוך 2-5 שנים (3.26, 2.07-5.13) ולאחר יותר מחמש שנים (חציון 7.9 שנים) (7.28, 2.78-19.05). הסיכון לתמותה היה גבוהה ב-174-214% בקרב מטופלים אשר לא קיבלו טיפול או הפסיקו טיפול מוקדם לעומת מטופלים שקיבלו טיפול אנטיפסיכוטי באופן מתמשך עד ל-16.4 שנים.

מבלי להתייחס לסיבות הממצאים, לדעת המחברים תוצאות המחקר מדגימות כי בניגוד לסברה הרווחת - הסיכון לכישלון טיפולי או חזרת מחלה לאחר הפסקת טיפול אנטיפסיכוטי, אינו פוחת כתלות בזמן בשמונה השנים הראשונות של המחלה, וכן כי טיפול נוגד פסיכוזה ארוך טווח קשור בשרידות מוגברת.

לסיכום: בניגוד לסברה הרווחת, החוקרים מצאו כי הפסקה של טיפול נוגד פסיכוזה לאחר אירוע ראשון של סכיזופרניה קשור בשיעור גבוהה יותר של אשפוזים חוזרים ותמותה.

מקור: 

20-Year Nationwide Follow-Up Study on Discontinuation of Antipsychotic Treatment in First-Episode Schizophrenia Tiihonen, J. et al. (2018) American Journal of Psychiatry. Online

נושאים קשורים:  מחקרים
תגובות