הודעות הוועד

תוצאות ראשוניות למשאל - האם יש לשנות את השם "סכיזופרניה"?

בהמשך לכתבה הקודמת בנושא, להלן סיכום ביניים של המשאל לגבי אם רצוי להימנע משימוש בביטוי "סכיזופרנ/ית" והאם ראוי וכדאי להציע שינוי טרמינולוגי רחב עוד יותר

כזכור לקוראינו הנאמנים, העלינו באתר הצעות אשר נענו על ידי חלקכם וכן נבחנו בכנס התלת- שנתי של האיגוד (ראו את הכתבה בנושא):

האם רצוי להימנע משימוש בביטוי "סכיזופרנ/ית"?

האם ראוי וכדאי להציע שינוי טרמינולוגי רחב עוד יותר? האם יש – כפי שנעשה לגבי ה"מניה הדפרסיבית" – לשנות את שם המחלה מ"סכיזופרניה" לשם אחר, במטרה להפחית את הסטיגמה הקשורה לשם הנוכחי, שהוצע ע"י בלוילר לפני למעלה ממאה שנים?

בתודה מראש:  פרופ' חיים קנובלר, שרון פלורנטין, דר' משה אברמוביץ, פרופ' חיים בלמקר

מרבית המגיבים, הן באתר והן בכנס, הסכימו על כך שלא ראוי לקרוא למטופלים "סכיזופרנים", אלא "אנשים עם סכיזופרניה".

לעומת זאת, לגבי שינוי שם ההפרעה/מחלה/תסמונת "סכיזופרניה"/ ("שסעת" בעברית) התקבלו תשובות שונות. מבין ההצעות לשינוי השם, זכתה לגיבוי ניכר הצעתה של דר' אביבה וייס:

"יש לי הצעה לשם, אבל לא רק בגלל הסטיגמה. אני מציעה לאסוף את כל האבחנות בספקטרום הפסיכוטי, ביניהן סכיזופרניה ומח' סכיזואפקטיבית, לתוך אבחנה אחת: Psychotic Spectrum Disorder, ולכתוב specifiers כגון: תפקוד גבוה/נמוך, עם/בלי סימנים שליליים, עם/בלי סימנים אפקטיביים, וכדומה.

מבחינת הסטיגמה - אני לא בטוחה ששינוי שם ישנה את הסטיגמה: אולי לטווח הקצר. לטווח הארוך - מי שייקרא אחרת עלול לסבול מסטיגמה חדשה, ואז עוד כמה שנים יצטרכו שוב להחליף שם בגלל הסטיגמה, ואין לדבר סוף... חלק מההתמודדות עם המחלה היא התמודדות עם השם, והתפקיד שלנו הוא גם דסטיגמטיזציה וחינוך הציבור - ולא להסתתר מאחורי שמות אחרים."

הצעה זאת מאחדת הן גישה מונעת סטיגמה, והן גישה אבחנתית מדעית מפוכחת, אשר נובעת בין היתר מהידיעה כי לאבחנות שלנו בפסיכיאטריה אין עדיין תוקף (validity) של גלאים ביולוגיים ספציפיים.

נראה לנו כי ראוי להעלות את ההצעה ולגבשה במסגרת המסע הנוכחי של הר"י - "בוחרים בתבונה" (Choosing Wisely). הצעה כזאת עשויה לקרב בין ציבור המטפלים והמטופלים, ולהציב את הפסיכיאטריה הישראלית במקומה המוביל הראוי.

נציע זאת לחברינו הנכנסים לתפקידם בקדנציה הנוכחית של ועד איגוד הפסיכיאטריה, להם נאחל בהצלחה כבר כאן!

נושאים קשורים:  הודעות הוועד