חדשות

הגימלאים דורשים מליצמן לקצר עבורם תורים במיון ולקבל יחס מועדף באשפוז

ליצמן התבקש על ידי נתן וולוך, יו"ר סיעת הגימלאים בעיריית תל אביב, לגבש תכנית דחופה לתיעדוף גימלאים בבתי החולים

הקשיש המתין תשעה חודשים לניתוח. אילוסטרציה

סגן שר הבריאות ליצמן התבקש אתמול (ד') לגבש תכנית דחופה לתיעדוף הטיפול בבני הגיל השלישי בחדרי המיון ובמחלקות האשפוז בבת החולים. את הבקשה הפנה אליו נתן וולוך, יו"ר סיעת הגימלאים בתל אביב ומחזיק תיק הגימלאים בעירייה.

"אין שום סיבה", ציין וולוך, "שבני הגיל השלישי ימתינו בתורים ארוכים בבתי החולים ויאושפזו במסדרונות המחלקות ובכך בריאותם השברירית ממילא תיפגע עוד יותר".

בפנייה לסגן השר ליצמן כתב וולוך: ""אני פונה אליך בעניין דחוף וחשוב, המובא לפתחי פעם אחרי פעם: בני הגיל השלישי במדינה מגיעים לא אחת עם בעיות בריאות שונות לבתי החולים, נעזרים בחדרי המיון ומתאשפזים במחלקות השונות. אלא שבחדרי המיון הם פוגשים מציאות קשה: הם נאלצים להמתין שעות על גבי שעות בתור, כשהם חשים ברע ולעתים סובלים מחולשה. גם במחלקות האשפוז המצב לא טוב יותר. פעמים רבות הגימלאים מאושפזים במסדרונות המחלקה, חשופים לעין כל, חלשים ופגיעים".

"המצב הזה בלתי נסבל", מדגיש וולך, "לא ייתכן שאדם מבוגר, הזקוק לשירותי בתי החולים הציבוריים בישראל, ייאלץ להמתין שעות בתורים ולפגוע עוד יותר בבריאותו השברירית ממילא. לא ייתכן שאדם מבוגר יאושפז על מיטה במסדרון בית החולים ולא יזכה למינימום של כבוד ופרטיות המגיעים לו, בפרט כשהוא חולה וחלש כל כך. אני סבור כי הגיעה העת שמדינת ישראל תגבש תכנית דחופה לתיעדוף הטיפול בבני הגיל השלישי בבתי החולים. במסגרת תעדוף זה, לא ייאלצו המבוגרים להמתין בתור בחדרי המיון ובמסגרת אשפוזם ייקבע כי לא יאושפזו במסדרונות המחלקות.

"הגיע הזמן", מסיים וולוך את מכתבו לליצמן, "שמדינת ישראל בשנתה ה-70 תתייחס בכבוד הראוי לאזרחיה המבוגרים, גם ובמיוחד בבואם לקבל טיפול בבתי החולים. הגיע הזמן שתעשה כל שביכולתה על מנת להיטיב את הטיפול בהם ולהקל את סבלם וכאבם".

נושאים קשורים:  גימלאים,  חדר מיון,  מחלקות אשפוז,  עומס בחדרי מיון,  עומסים בבתי החולים,  תיעדוף גימלאים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
13.07.2018, 12:39

ארץ ללא רחמים, לא לקשישים, לא לחולים, לא למי שגורלם התאכזר אליהם

אנונימי/ת
13.07.2018, 12:40

כאילו שזה לא ההורים שלנו ולא אנחנו בעוד זמן קצר.

אנונימי/ת
13.07.2018, 12:45

זה רעיון נחמד אבל קצת נאיבי לאור הגיל הממוצע במערכת האשפוז הפנימית הציבורית

אנונימי/ת
13.07.2018, 13:56

יספר כל מנהל טיפול נמרץ, או מנהל בית חולים למי ליצמן מסדר מקום ומקצר תור. חבל שקשר השתיקה לא נשבר.

אנונימי/ת
13.07.2018, 17:00

האחרונים שזקוקים לקיצור תור בכל מקום ואתר הם הגימלאים. עיתם בידם. יתכבדו וימתינו עם האמהות והעובדים והסטודנטים ויפסיקו לחפש זכויות יתר. יש להם כבר די.

אנונימי/ת
13.07.2018, 22:24

אוי, אתה דרוויניסט

אנונימי/ת
14.07.2018, 02:17

דרישה מחוצפת ומיותרת. קדימות כמובן צריכה להינתן בהתאם למצב הרפואי, ומטבע הדברים קשישים כידוע סובלים מבעיות בריאות רבות וכידוע בעלי שיעור תמותה גבוה ולכן בד"כ אמורים לזכות לקדימות על פני צעירים יותר משיקולים רפואיים בלבד. אם ישנן מחלקות בהן נהוג להזניח את הטיפול בקשישים ממניעים פטרנליסטיים אז כמובן יש לטפל בזה.

אנונימי/ת
14.07.2018, 09:20

קשקוש גמור. כנראה נתו וולוך צריך להראות שהוא עושה משהו למען הקשישים. כמובן שבמיון הקדימות היא לפי מצב רפואי ולא לפי גיל. למה, ,״צעיר״ בן 50 עם מאורע קורונרי חריף ימתין בסבלנות שגימלאים שונים יטופלו לפניו?

14.07.2018, 15:52

אני מציע להעסיק בכל חדר מיון רופא גריאטר (זכר ונקבה כאחד) מומחה שיטפל בבני ה75 ומעלה בלבד. יש המון גימלאים שישמחו לעבוד עד גיל 75 בחצי משרה תמורת פיצוי כספי הולם.

מכתב פופוליסטי שכוונתו טובה אולם לא מופנה לאיש הנכון. כל אחד דואג לאנשיו ולקהל בוחריו. אבל הסיפור הרבה יותר עצוב וכואב. הרי מה כאן הבעיה? הביעה היא למעשה חוסר תקנים של רופאים, אחיות, צוות עזר ומיטות. הרי מר וולוך לא באמת מאמין שבמערכת רפואית ציבורית אוטופית תנתן עדיפות טיפולית למגזר זה ולא לאחר. אולם התורים האדירים בחדרי המיון למיטה שתתפנה במחלקות האישפוז הם נגזרת להזנחה רבת שנים של המערכת הרפואית הציבורית והעדר תקינה נאותה. הרי אוכלוסית ישראל גדלה באופן ניכר מתחילת המדינה בעוד שתיקני הרופאים והאחיות לא גדלו כמעט במאומה בעשורים האחרונים. יוצא אם כן שאמנם בתי החולים גדלו פיזית בזכות תורמים עשירים שרצו בקביעת שמם על היכלות פאר, וטוב שכך, אולם בתוך היכלות הפאר אותו מספר מצומצם של רופאים, אחיות וכח עזר נאצלים לבצע את אותה עבודה מסורה של טיפול רפואי והצלחת חיים והזמן העומד לרשותם הולך וקטן שכן באותם משאבים יש לטפל במחלקות גדולות יותר. העדר התקינה גורם למעשה לעומס עבודה פיזית ונפשית גדולה על כל רופא ואחות, תוך יצירת עומס אדיר בחדרי המיון. אדרבא, יואיל מר וולוך לבקר בבתי החולים הממשלתיים ולראות בעיניו את המסירות של הצוותים הרפואיים והעדר יכולת לתת טיפול אופטימלי בכח רפואי דליל זה. במקומות בארה"ב היו מגיעים לבית החולים וסוגרים אותו לאור ירידה משמעותית בתקינה/לעומת מספר החולים, אולם רק בישראל המצב הקטסטרופלי ממשיך ואין ספק שמי שנפע אלה החולים. עם זאת המצב הקשה שנוצר נותן אותותיו על הרופאים והאחיות - עם תשישות פיזית ונפשית בעבודתם לנוכח העדר תקינה נאותה ועבודה תחת עומס פיזי ונפשי בלתי רגילים. מצב בלתי נסבל. על מר וולוך הנכבד לנפות תחילה לפוליטיקאים, כולל שר האוצר וראש הממשלה ולדרוש כינוס וועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת לסיים כאוס רב שנים זה. וטוב שעה אחת קודם!