חדשות

מאות מנהלי מוסדות האשפוז הסיעודיים ועובדיהם הפגינו במחאה על מצוקת הענף

מנהל בית אבות בירושלים: "אנחנו לא יכולים להסתכל למטופלים שלנו בעיניים ולומר שאין אוכל בשבילם, אין טיפול, אין חיתול או אין אחות"

מנהלי ועובדי מוסדות האשפוז הסיעודיים בהפגנה. "תקצוב עלות האשפוז לקשישי סיעודי אינו ריאלי"

מאות מנהלי מוסדות אשפוז סיעודיים והצוותים המקצועיים שלהם - עובדים סוציאליים, פיזיותרפיסטים, אחיות, מטפלים סיעודיים, כוח עזר - הפגינו אתמול בתל השומר מול כנס שקיים משרד הבריאות בנושא תמחור האשפוז במוסדות הסיעודיים. ההפגנה נועדה למחות על הטיפול הלקוי של המשרד בקשישים הסיעודיים.

המפגינים, שהגיעו ממוסדות אשפוז מכל רחבי הארץ, נשאו שלטים נגד משרד הבריאות ובהם קריאה לא להפקיר את הטיפול בקשישים הסיעודיים ולהעניק למוסדות האשפוז את התקצוב הראוי להענקת טיפול הולם.

במהלך ההפגנה התעמתו המפגינים מילולית עם ד"ר אהרון כהן, מנהל האגף לגריאטריה במשרד הבריאות, בטענה שאיננו עושה מספיק כדי לשכנע את קברניטי משרד הבריאות כי התחום הזה נמצא על סף קריסה.

ברכה סקיו, מנהלת בית האבות "פנינת שלושת האבות" בירושלים, אמרה: "אין במשרד הבריאות אוזן קשבת למצוקות. יש אטימות. חמש השנים האחרונות הן הקשות ביותר לגריאטריה".

אביטוב זלקין, מנכ"ל בית האבות "נווה הורים" בירושלים: "אם כל אחד מאיתנו, מנהלי המוסדות, לא היה דואג לקשישים, היה על כל אחד מאיתנו להוציא מדי יום עשרה אמבולנסים לחדרי מיון. אם כך היה קורה, למחרת מדינת ישראל היתה מושבתת. לא עושים את זה כי אנחנו לא יכולים להסתכל למטופלים שלנו בעיניים ולומר שאין לנו אוכל בשבילם, אין טיפול, אין  חיתול או אין אחות".

צביקה זמיר, מנהל "גולדן קר" בנס ציונה קרא להקים מיידית ועדה עניינית שתקבע את מחיר האשפוז הסיעודי. "הכי טוב היה אם תקום ועדה ציבורית שתקבע מחיר לטיפול סיעודי בקשיש".

ד"ר אהרון כהן, מנהל האגף לגריאטריה במשרד הבריאות, ביקש ממנהלי המוסדות הסיעודיים להימנע מחרמות ולהידבר עם המשרד: "אני בעד מחיר הגון אך הדרך אליו לא בסמכותי. אני חושב שהיה מחיר הגון במכרז הקודם. לא נעשו שינויים דרסטיים במכרז החדש. אם נעשו שינויים בשטח, נשמח להכיר אותם".

בישראל 270 מוסדות אשפוז סיעודי ועשרות מהם פנו למשרד הבריאות תוך הצגת דו"חות מקצועיים של רואי חשבון שאינם תלויים זה בזה, לפיהם קיים פער בין מחיר האשפוז הסיעודי שאותו משרד הבריאות מוכן לשלם – 473 שקל ליום למטופל, בעוד שהמחיר בפועל עומד על 543 שקל ליום. משרד הבריאות מסרב לחשוף את נוסחת החישוב של עלויות האשפוז.

70% מתפוסת המוסדות הללו – עם כ-15 אלף מאושפזים גריאטריים – נמצאים בידי המדינה. ההוצאה השנתית לשם כך, כשני מיליארד שקל. המדינה עורכת את מכרז האשפוז הסיעודי, קובעת ומכתיבה את תעריפי הקוד הסיעודי בענף האשפוז הסיעודי, שאותם תשלם ישירות מתקציבה וכן היא הקובעת את תנאי המכרז ותנאי ההתקשרות על פיו. אבל היא גם הרגולטור הקובע את תנאי ודרישות האשפוז הסיעודי, המתעדכנים מעת לעת. המדינה גם מעניקה את הרישוי למוסדות אבל היא גם הלקוח העיקרי שלהם. לכן, היא זו המשלמת פחות מהעלות האמיתית של תפעול ומתן השירותים הללו.

מצוקה נוספת שעליה קובלים מוסדות האשפוז הסיעודי היא מצוקת כוח האדם. בהיעדר ידיים ישראליות, מבקשים המוסדות אישור להעסיק באופן חוקי מטפלים זרים.

נושאים קשורים:  אשפוז סיעודי,  מוסדות סיעודיים,  ענף האשפוז הסיעודי,  בתי אבות,  חדשות
תגובות
02.12.2018, 21:54

המיכרז החדש יגרום לחיסול של בתי האבות הציבורים .